Aviseringar
Rensa alla

BRAT?!


Ämnesstartare

I samhällskunskapen ska vi ta reda på vad folk har för fördomar. Vi har vad fördomarna är om en brat.
Vad är deras typiska klädsel?
Typiska fritidsintressen?
Typiska musiksmak?
Typiska uppträdande och språk?

Tyck och tänk så hjälper ni oss med vårat skolarbete![smile]


   
Citera

När jag ser en brat framför mig så tänker jag på en person med dålig verklighetsuppfattning. En person som blivit så bortskämd förstörd av sina föräldrar att den får svårt att bli accepterad utanför dennes lilla umgängeskrets på Lidingö /stureplan whatever.

- De har gärna brunkräm
- mycket wax/gelé i håret så det blir sådär spretigt
- Gillar musik som: Fanta & Rosé
- De beter sig som om de vore toppen av världen, som om de är bättre än alla andra. Det kanske de är men ger intrycket av att de inte själva vet varför.
- Pratar lite snobbigt, lite lidingödialekt. Mycket stek.

Tror varken detta stämmer eller är särskilt aktuellt idag. Jag har aldrig träffat eller sett en brat trots att jag bott i en relativt central del av Stockholm och baserar endast detta på den bild som media porträtterat.


   
SvaraCitera

Tråden flyttad från Forum AKTUELLT/Övriga aktuella nyheter och händelser


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ungefär som ovanstående.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

En brat för mig..

Backslick med massa wax/gele, solglasögon skjorta, med en stickad tröja hängandes runt halsen om du förstår vad jag menar.. Chinos?

Skryter gärna om pappas jobb bil lägenhet/hus alla framgångar etc etc etc...


   
SvaraCitera

Brat är från börja en förkortning på engelska och den står, inte helt oväntat, för Beautiful, Rich And Talented. Hur det har utvecklats från det till ett skällsord som används av avundsjuka förstår man lätt! [smile]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

x_marty:

Brat är från börja en förkortning på engelska och den står, inte helt oväntat, för Beautiful, Rich And Talented. Hur det har utvecklats från det till ett skällsord som används av avundsjuka förstår man lätt! [smile]

[bigsmile]


   
SvaraCitera

Penstrokes:

[bigsmile]

[love]


   
SvaraCitera

x_marty:

Brat är från börja en förkortning på engelska och den står, inte helt oväntat, för Beautiful, Rich And Talented. Hur det har utvecklats från det till ett skällsord som används av avundsjuka förstår man lätt! [smile]

Svårt att avgöra om detta är sarkasm eller ej. Internet 🙁


   
SvaraCitera

För övrigt:
brat Look up brat at Dictionary.com
c.1500, slang, "beggar's child," originally northern, Midlands and western England dialect word for "makeshift or ragged garment;" probably the same word as O.E. bratt "cloak," which is from a Celtic source (cf. O.Ir. bratt "cloak, cloth"). The modern meaning is perhaps from notion of "child's apron." Hollywood Brat Pack (modeled on 1950s Rat Pack) is from 1985.


   
SvaraCitera

KingGurka:

Svårt att avgöra om detta är sarkasm eller ej. Internet 🙁

Visste väl att det bara var en tidsfråga innan någon uppstudsig vänstervriden person skulle börja argumentera. [smile][love]


   
SvaraCitera

x_marty:

Visste väl att det bara var en tidsfråga innan någon uppstudsig vänstervriden person skulle börja argumentera. [smile][love]

Ah, du är ett skämt. I see.


   
SvaraCitera

KingGurka:

Ah, du är ett skämt. I see.

Du förgyller min dag. [smile][love]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

malinembla:

Vad är deras typiska klädsel?
Typiska fritidsintressen?
Typiska musiksmak?
Typiska uppträdande och språk?

Kläder: Byxor i färg, ingen brat har jeans. Gärna skjorta, rosa eller ljusblårandig, kavaj eller sportjacka typ Ralph Lauren. Skor i mocka eller mjukt skinn, sällan sneakers och aldrig gympaskor.

Fritidsintressen: Golf, segling, skidor, tennis, resor till nordkorea och saint tropez samt hawaii på vintern.

Musiksmak: brats har ingen musiksmak, de lyssnar på det ALLA andra lyssnar på, för säkerhets skull.

Typiskt uppträdande: Nykter - övertrevlig, väluppfostrad, charmig och socialt kompetent. Full - överdryg, svinig och hyser stort förakt mot lägre (ekonomiskt) stående personer.


   
SvaraCitera