Aviseringar
Rensa alla

Bred kropp?


Ämnesstartare

Ser inte särskilt fet ut från sidan, men framifrån ser jag verkligen överviktig ut. Mår asdåligt på grund av min kropp. Är tjej, mellan 12-14 år, 157 cm och 54 kg (yuck!). Tar två promenader per dag, 30 min, äter hyfsat nyttigt, nästan aldrig godis, läsk, chips osv, högst 2 ggr per månad om det ens händer. Min kropp verkar bara vara såhär, men jag mår inte bra på grund av det. Någon som kan hjälpa med att ge mig bättre tankar, ge mig tips på vad jag kan göra eller så får ni hemskt gärna bara skriva något i tråden. Bara seriösa svar, tack. Är btw tydligen överviktig enligt bmi och det skrämmer skiten ur mig.


   
Citera
Ämnesetiketter

157 cm och 54 kg=21,91

Vilket är på nedre gränsen av normalviktig ;0
Sen är du väldigt ung också så BMI funkar inte riktigt på dig.
Du oroar dig för ingenting [smile]


   
SvaraCitera

Kroppsnoja.
Det är onödigt att hålla på med sådant bara hälsan är bra.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Använde förresten bmi för barn när jag räknade ut, så om man ska lita på det så är jag överviktig. :/


   
SvaraCitera

kanske skulle vara bra att bara acceptera att alla inte har samma kroppsbyggnad.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

OF 5:

kanske skulle vara bra att bara acceptera att alla inte har samma kroppsbyggnad.

Javisst, men grejen är att jag inte gillar Min kroppsbyggnad. Min kusin har en nästan likadan kropp som mig, så det ligger i generna antar jag. Det är bara så irriterande.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

BMI kan ta sig i arslet och hoppa nerför en klippa eller nåt [bigcheers]

Det är såhär att för att BMI ska ge rätt indikationer så måste den man beräknar det på vara fullvuxen, det vill väldigt mycket äldre än 12-14 år. Det kvittar om du är klar med hela puberteten redan, du är inte fullvuxen än! Så BMI-värdena kan du slänga i väggen.

För det andra gällande BMI, så finns det något som heter isoBMI. Det är en BMI-formel som är anpassad för barn. Ska du prompt räkna ut ditt BMI så ska du använda isoBMI. Du är inte fullvuxen = du är ett barn i BMI-världen.
http://www.isobmi.se/Default.aspx
Om du nu går in och räknar så pass på med åldern. Är du 12 år och 7 månader så ska du välja 13 i stället, då du är närmare 13 än 12 åldersmässigt.

Och sen så ska du inte lyssna på isoBMI heller. Du är en individ, BMI är resultatet av en formel som drar alla över en kam och ger alla samma resultat. Men du är unik, bara för att någon annan med dina värden får övervikt som resultat så betyder inte det att du också är överviktig!

Jag vägde precis som du faktiskt och var ungefär lika lång när jag var i din ålder, och jag fick höra av skolsköterskan när vi var på kontroll att jag hade en perfekt idealvikt! [smile]

Sen har du inte växt klart än. Du är på tok för ung för att bry dig om din vikt. Du kommer att komma in i perioder när du växer så det knakar flera gånger om innan du växt klart. När jag var 10 skulle nog vem som helst säga att jag var mullig, eller rent av tjock. När jag var 16 var jag smal och slank! Jag åt fortfarande det jag kände för och motionerade när jag kände för det (vilket inte var ofta hehe), men ändå blev jag smalare för min kropp ändrade uppbyggnad. Jag vägde inte mindre alls, tvärt om 10 kg mer, men jag såg smal ut ändå. Så sluta bry dig, det är du på tok för ung för! [wink]


   
SvaraCitera

Kaminari:

Använde förresten bmi för barn när jag räknade ut, så om man ska lita på det så är jag överviktig. :/

Som barn ska man inte ens kolla på BMI 😛
BMI visar inget vettigt ändå då det är en del faktorer som spelar in som kan påverka ens BMI.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Obsessions:

Jag vägde precis som du faktiskt och var ungefär lika lång när jag var i din ålder, och jag fick höra av skolsköterskan när vi var på kontroll att jag hade en perfekt idealvikt!

Tack så.. Jättemycket måste jag säga. Blev asglad när jag läste det du skrev. [smile]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Och en sak till: Muskler väger mer än fett. Om Karolina Klüft som är smal men består av bara muskler för att hon är elitidrottare, skulle kolla sitt BMI så skulle hon garanterat få resultatet överviktig!
Om någon med bara fett och inga muskler som väger lika mycket, är i samma ålder och har samma längd som Klüft skulle kolla sig, så skulle den personen också få övervikt som resultat.

Samma resultat, men den ena är definitivt tjock medan den andra är smal som en pinne. Förstår du nu hur dumt det är med BMI?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Obsessions:

Samma resultat, men den ena är definitivt tjock medan den andra är smal som en pinne. Förstår du nu hur dumt det är med BMI?

Oh... Ja. Dock tror jag inte att jag har särskilt mycket muskler. Men ändå. [crazy]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Kaminari:

Dock tror jag inte att jag har särskilt mycket muskler.

Jag kan lova dig att man i 99,9% av fallen har fan så mycket mer muskler än man tror [cool]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Obsessions:

Jag kan lova dig att man i 99,9% av fallen har fan så mycket mer muskler än man tror

Haha, får hoppas på det. [cute]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

HALLÅ!!!!
Om du går ner pyttelite till blir du underviktig
Vill du vara det???
Hade jag varit dig hade jag faktisk satsat på att gå upp några kilon.[smile]
DU ÄR INTE EXTRA BRED DET KAN JAG FAKTISKT LOVA!


   
SvaraCitera

Det verkar ha med din benstruktur att göra. Har man en kraftig benstomme kan man se bred ut, utan att nödvändigtvis ha överflödigt fett på kroppen.

Vad får dig att må dåligt? Tanken på att andra kanske inte kommer att gilla ditt utseende eller är det så att du själv inte gillar det? Kanske både och? I vilket fall som helst, försök att fokusera på de delar av din kropp som du är nöjd med (om du hittar några) och ge komplimanger till dig själv. Kom även ihåg att andra oftast tycker att man är snyggare än vad man själv tycker. När man betraktar sig själv har man en tendens att använda det kritiska ögat, det är vanligt att man hakar upp sig på små brister som andra inte ens lägger märke till. Fokusera även på de saker som är bra i din personlighet eller talanger som du har.

Förresten, utseendemässigt så föredrar jag faktiskt breda tjejer framför smala. 🙂


   
SvaraCitera