Aviseringar
Rensa alla

Brukar du ägna dig åt filosofiska funderingar?


Ämnesstartare

Om ja, vilka frågor tänker du då på och av vilken anledning?


   
Citera
Ämnesstartare

Va livet egentligen e. Typ. Vet nt riktigt, e en tänkare på de stora hela[cute]


   
SvaraCitera

Amatören:

Nej (Du röstade på detta alternativ)


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Amatören:

Ja (Du röstade på detta alternativ)

det gör nog typ, alla.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Amatören:

Ja (Du röstade på detta alternativ)

Det gör jag mest med vänner, dock. Tycker inte man kommer nånstans helt själv utan att få något gensvar eller utan någon att bolla tankar med.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Amatören:

Nej (Du röstade på detta alternativ)

Filosofi är en illusion skapad av dina fiender


   
SvaraCitera

Karen Eliot:

Filosofi är en illusion skapad av dina fiender

"The man"?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Homunculi:

"The man"?

neoismen


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Amatören:

Ja (Du röstade på detta alternativ)

Javisst! Under i princip all min vakna tid, haha. Går inte att undvika. Det finns så mycket människan inte har svar på. Känns nästan som en skyldighet att försöka knäcka eller vidareutveckla gåtorna för att bidra med något till världen; att komma framåt och hela tiden vidga vår kunskap.

Är svårt att specificera bara några enkla frågor som jag håller mig till, då jag anser att alla frågor är viktiga att ta sig ann för att kunna få en helhet. En helhet behövs för att det endast(?) är den som kan förklara sammanhanget mellan allt. Inget sammanhang = ingen full förståelse.

När jag var yngre var det nog epistemologi som var "the thing", och jag ägnade mig mycket åt att fundera kring konceptet 'sanning'. Vad är sanning? Vad är sant? Hur vet man om något är sant? Vad är kunskap? etc, etc. Det är fortfarande något jag håller på med.

Sedan har vi värdeteori som jag kommit in väldigt mycket på, speciellt det senaste året, tack vare min vänskap med kastanj. Också mycket för att värden verkar dominera hos människor beslutsfattande, åsikter och värderingar mer än information. Sedan har vi naturligtvis språk-filosofi.

En av de grundläggande hörnstenarna man bör ta sig ann, även som "vanlig" svensson. Att veta varför något betyder si och inte så och varför, är viktigt, annars tror jag inte man verkligen känner sitt språk. Men att förstå vad orden man uttalar innebär är ett måste för att få en korrekt bild av vad orden försöker beskriva; budskapet, dvs.

Något jag frågat mig själv var om man skulle börja med kunskapsteori eller språk-filosofi. Jag måste ha någon definition på kunskap, för att kunna veta vad jag bör ta till mig. Sedan behöver jag så klart veta vad alla verk om ämnet faktiskt försöker berätta, och för det behöver jag språk-filosofins vägledande.

Annat är det jag nämnt ovan har jag väl funderat mycket kring människans existens, min egen existens, identitet, vad som är verkligt och kanske mer sådana allmänna frågor som jag tror alla funderar på någon gång. Svårt att rama in alla i något särskild kategori.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Amatören:

Ja (Du röstade på detta alternativ)

Blir väldigt mycket av den varan! Tycker om att filosofera!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Amatören:

Ja (Du röstade på detta alternativ)

Mest politiskt och etiskt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Amatören:

Ja (Du röstade på detta alternativ)

Gillar att förstå saker på nya sätt, och bättre.

Intresserad av etik. Vad är ett gott liv? Hur bör man vara mot andra människor?

Och på ett större plan politik. Vilket samhälle främjar ett gott liv för sina medlemmar?

Sen massa ontologiska frågor kopplade till vetenskaper jag är intresserad av. Samhällets natur? Människans natur? Psykets natur? Struktur/Aktör? Natur/Kultur? Orsak/Verkan?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jag har många olika perioder där jag tänker på olika saker.[confused]
Den senaste tiden har jag mest tänkt på vad rent medvetande är.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

vad fan ör filosofera?


   
SvaraCitera