Aviseringar
Rensa alla

Brukar du handla prylar som kläder mm från WISH.COM? (omröstning - debattera)


Ämnesstartare

WISH.COM känner säkert alla till. Handeln via EBAY, i synnerhet från Kina, rasade iom att PostNord började ta ut sina ockeravgifter och på det lade moms till ev även tull till tullverket för några år sedan. Men så poppade handelssajten WISH upp som en räddande ängel och lyckades göra en deal med berörda svenska myndigheter och helt plötsligt tillkommer inga straffavgifter som oss som bor i Sverige.  Mycket glad   I realiteten är en viss del av dessa kostnader inbakade i priset idag. I vart fall så behöver man inte betala en krona mer än vad som som visas på WISH egen sida.

Viss debatt har riktats mot WISH. Bla a har Expressen skrivit...

Därför ska du aldrig handla varor på Wish
En miljon paket levereras från Kina till Sverige, varje vecka. Största delen kommer från sajten Wish – billigt och enkelt. Men har du någon gång funderat över vad det kan innebära? Många är kritiska. Här är 6 anledningar att inte handla där mer!

1. Arbetsförhållandena
2. Miljön
3. Farliga produkter
4. Inga rättigheter
5. Osund konkurrens
6. Krångligt med retur

Källa: Expressen
Själv köper jag mycket via WISH men håller mig borta från elektronikprylar som kräver 240 Volt AC.

Vad tycker du och hur gör du?


   
Citera
Ämnesstartare

Aldrig någonsin


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

politisk realist:
1. Arbetsförhållandena
2. Miljön

Ska man tänka på dessa aspekter så kan man ju inte handla någonting egentligen. Det mesta kommer ju från Kina/asien, främst kläder och teknik. Party

Jag handlar typ aldrig på wish. Köpte ett par solglasögon förut som ser ut som hjärtan. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Råkade rösta ja, men har aldrig gjort det och kommer aldrig Cool


   
SvaraCitera
dwadw

Aldrig gjort och kommer aldrig göra det heller. 


   
SvaraCitera

Aldrig.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Har väl handlat någon enstaka gång, men brukar inte, nej. Jag har dock inga problem med att handla från Kina och kommer i fortsättningen hellre köpa därifrån än USA.

När det gäller samtliga punkter (utom 6 och kanske i viss mån 5) om varför man inte ska handla från wish - så är det med det mesta man handlar. Och har varit... Ganska länge. Välkomna till verkligheten. 

Hjärta


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

3 personer som brukar handla från WISH (inkl jag själv) och 11 som tycker att det är "usch och fy". Är ärligt talat förvånad.  Skeptisk

Förklaringen skulle kunna vara att trots att de allra flesta har ett bankkort idag så kanske det inte är alla som har Paypal eller är accepterade av Klarna som är de två betalningsalternativen förutom MasterCard och VISA. 

Internethandel inom Sverige är det väl annars ingen som har något emot antar jag. Eller?

Personligen föredrar jag faktiskt att flyta runt på stan i fysiska butiker och klämma och känna och prova. Sedan går jag ofta ut på nätet och shoppar när jag ex vet exakt märke och storlek då det oftast är billigare där.

Nackdelen med att handla i Sverige är att priserna är avsevärt mycket dyrare här. Om man bortser från mat och sådant vi stoppar i magen så är ju faktiskt det allra mesta tillverkat i Asien och Kina. Den största skillnaden är att handlar man i Sverige så får man betala många många många gånger det dubbla priset mot vad produkten kostar att köpa direkt från Kina.

Men å andra sidan ska väl detaljhandeln också överleva.  Tumme upp


   
SvaraCitera

Jag vet att det säljs mycket förfalskade klockor på wish. Har du någon uppfattning om kvaliteten på dom? Jag förutsätter att det är förfalskningar då exempelvis ordinarie priset enl wish är typ 9950 kronor och nu slumpas de för 995 kronor plus 50 kronor i porto, tull och moms. Det verkar skitskumt. Liksom alla andra prylar som säljs med upp till 99% rabatt!?? Hur hänger det ihop?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Daddy Cool: Jag vet att det säljs mycket förfalskade klockor på wish. Har du någon uppfattning om kvaliteten på dom? Jag förutsätter att det är förfalskningar då exempelvis ordinarie priset enl wish är typ 9950 kronor och nu slumpas de för 995 kronor plus 50 kronor i porto, tull och moms. Det verkar skitskumt. Liksom alla andra prylar som säljs med upp till 99% rabatt!?? Hur hänger det ihop?

Skilj på piratkopia (piracy), förfalskning (counterfeit) och varumärkesintrång (trademark infringement). Dessvärre representerar Kina alla dessa tre illegala produkter. Det var väl den enda anledningen till att Microsoft släppte Windows 10 samtliga versioner helt gratis i Kina just för att inte de illegala fabrikerna och handelsplattformar skulle tjäna "svarta pengar" på Microsoft. Mycket glad

Men en kvinna som vill impa på sina väninnor med en märkeshandväska i 100K kronors klassen kan köpa en piratkopia/förfalskning för ett par hundralappar. Skadeglädje

Men mycket av de klockor som säljs via WISH har egentligen inget med det varunamn som står på klockan att göra. Klockorna tillverkas på fabriker och håller faktiskt hyfsad hög kvalitet vad beträffar att hålla tiden. Däremot ska man vara mycket försiktig med dusch och bad när det gäller klockorna. Så med bakgrund av ovanstående så den enda lag de flesta kinesiska klockor bryter mot är varumärkesintrång. Testköpte själv en bra klocka för några hundralappar i vintras på WISH. Tung och gedigen kvalitet och håller tiden lika bra som vilken Seikoklocka som helst i 5K - 10K kronors klassen. Men är det en "original" Seiko? Självklart inte. Å andra sidan har ju även Seiko fabriker i Kina så det skulle ju kunna vara digitala verk som en annan tillverkare köpt av Seiko och helt enkelt slängt upp Seiko på urtavlan.

Kan lägga upp en bild på klockan framöver när jag får tid och lust.

Betänk följande... plockat från QUORA.

Piracy mostly violates copyright law, while counterfeiting mostly violates trademark law.
Piracy makes an exact copy of the original product such as a book or a song, while counterfeiting makes a product that looks similar to original, but the counterfeiter represents the product as if it was made by the brand.
Counterfeiting pretends to be a brand, while piracy doesn’t pretend to be a brand.
Counterfeiting is usually done with the intent to deceive the consumer, while piracy usually doesn’t deceive the consumer.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

politisk realist: 3 personer som brukar handla från WISH (inkl jag själv) och 11 som tycker att det är "usch och fy". Är ärligt talat förvånad.

Tror många ser wish som "billig skit" - och fortfarande har den synen på allt från kina överlag, och har inte förstått att kina i dagsläget är att man får vad man betalar för. För att inte tala om hur många underleverantörer som finns i kina till företag som folk inte tycker är "usch och fy".

En bra tumregel för att köpa från både kina och wish är att är en sak mycket billigare än i västvärlden så är det antagligen en kopia och/eller av låg kvalitet. Om det däremot är ungefär samma eller kanske lite (vet inte hur lite men säg 10-15%) billigare än om man köpte det i europa/usa så är det med största sannolikhet äkta.

Hjärta


   
SvaraCitera