Aviseringar
Rensa alla

Brukar ni köpa produkter där en viss del går till välgörenhet?


Ämnesstartare

Jag håller på med en undersökning och hoppas att ni vill hjälpa mig. Jag undersöker om ungdomar köper produkter då en viss del går till välgörenhet (dvs. ändamålsrelaterade produkter).
Det kan vara produkter som är ekologiska eller fairtrade produkter osv. OM ni köper dessa produkter delar ni då med er om era köp till era vänner via exempelvis Facebook? 

Ni får gärna delta i undersökningen även om ni aldrig har köpt en sådan här produkt.  

https://docs.google.com/forms/d/1S-c677BjNg0jNR9HsxLTGEWSam-kE9J0q3o5GXcPxQs/viewform


   
Citera
Exner

nej


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

JaDa: fairtrade

Skulle inte säga att fairtrade är välgörenhet. Det är ganska provocerande när folk påstår det faktiskt. Det är bara att betala ett okej pris, istället för att betala ett kraftigt underpris och exploatera U-länder. Naturligtvis är det inte helt lätt att kontrollera, men jag tycker inte att det finns någon ursäkt att inte välja fairtrade om man lever ovanför gränsen för fattigdom.

Svar: Jag tycker inte om idén om konsumentmakt, eftersom den används som ett substitut för politiskt inflytande. Den gynnar höginkomsttagare och är en bromsande faktor i arbetet för att ingen grupp människor ska vara beroende av välgörenhet från privatpersoner för sitt levebröd.

När jag lever i ett sådant system väljer jag hur som helst att köpa vegetariskt och fairtrade av anledningen ovan, men är medveten om att det inte är välgörenhet och att andra förändringar måste till för att följa mina etiska ideal. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Det händer. 

Har fyllt i er enkät nu. Måste dock säga att frågorna var onödigt knepigt formulerade. Kändes inte helt målgruppsanpassat...


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Nej. Sådana pengar vet man aldrig vart de tar vägen.. Sitter någon sliskig psykopat och säkerligen styr allt ner i egen ficka någonstans..  

Jag skänker direkt till utsatta människor i närområdet, sådana som på gatorna sover.   


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

ja. om jag är någorlunda säker på vart pengarna går.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

brukar köpa 1 sånt bokmärke nästan varje gång jag köper böcker på adlibris vilket är typ varje månad. är väl enda produkt jag köper som går till välgörenhet tyvärr mvh student.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Japp, finns det sådant och pengarna räcker till brukar jag göra det.

JaDa:  OM ni köper dessa produkter delar ni då med er om era köp till era vänner via exempelvis Facebook?

 Tardig


   
SvaraCitera
Mario

Jag kan inte slutföra enkäten då jag inte förstår frågorna. Jag har i princip avslutat en fil.kand. och tycker mig vara bra på ord, men det här tar priset. Koncept som jag inte förstår:

  • Inte känna till produktens varumärke (vilka produkter saknar varumärken?)
  • Q5 - Jag förstår inte alternativen
  • Q7a - Skulle inte det här varit en skala istället?
  • "varumärkets värderingar" - Ett varumärke kan inte ha värderingar. Från Wikipedia: "Ett varumärke är ett namn, en symbol eller ett tecken, som används för att identifiera produkter eller tjänster"
  • Q15 - Va? "Det icke vinstrivande varumärket"? Vad är frågan? Jag förstår inte!

   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Hahahaha sämst jävla frågor. Älskar människor som slänger sig med ord de inte kan använda ordenligt Hjärta

Hoppas ni är medvetna om att ett "socialt nätverk" inte är ekvivalent med t.ex. Facebook eller annat onlinecommunity (vilket jag antar är det ni syftar på).


   
SvaraCitera