Aviseringar
Rensa alla

Bryr du dig om hur grisar har det?


Ämnesstartare

Inget har förändrats efter den debatt som djurättsalliansen startade i December där de besökt hundratals gårdar och kartlagt hur grisarna mådde.

I Sverige äter vi idag i snitt 35 kilo griskött per år. Det innebär att du personligen kan rädda liv genom att välja att avstå från grisen, och att du som individ har alla möjligheter att påverka mängden grisar som slaktas.

Många påstår att det räcker att bara ställa om och köpa krav och bättre märken, men även om krav självklart är bättre så innebär även det ett stort lidande - det är en myt att ekologiskt eller kravmärkta produkter behöver betyda att djuret mår bättre - snarare innebär alla former djur som får lida.

Grisar är i mångt och mycket ett osynligt lidande - hur många har någonsin sett en gris i grisindustrin, eller kan sätta sig in i hur en gris har det idag? Skulle du som köttätare kunna äta griskött ifall du besökte en gård och bevittnade hur det gick till - även under slakten?

Från DRA's hemsida kan man hitta detta:

På var femte gård med smågrisuppfödning har vi hittat fixerade suggor – suggor som står fastlåsta i små burar, vilket är olagligt annat än under mycket speciella omständigheter.
På två tredjedelar av gårdarna var djuren smutsiga eller mycket smutsiga.
På 40 procent av gårdarna hittade vi döda djur, många gånger inne i boxarna bland de levande.
På 84 procent av gårdarna fanns uppenbart sjuka djur – svaga, halta, hostande, med klåda eller med förlamade fram- eller bakben.
På 95 procent av gårdarna fanns det djur med sår, mest rivsår efter slagsmål men också bölder, liggsår och stora öppna sår.
På hälften av slaktsvinsgårdarna har vi sett aktiv svansbitning eller avbitna/skadade svansar.
På 55 procent av gårdarna har vi kunna konstatera beteendestörningar, så som gallerbitning och kannibalism.
På mer än hälften av gårdarna har våra inspektörer noterat att luften sticker i luftvägarna, ett mått på att ammoniakhalten ligger över gränsvärdena.
På hela 94 procent av gårdarna har det varit mycket små mängder halm eller strö, ett krav enligt svensk lag.

Vi vet att människor och grisar har väldigt liknande genetisk struktur, att de kan känna lidande och att de är oerhört sociala varelser. Men varför kan du inte då behandla djuren med respekt?


   
Citera
Ämnesstartare

Anarkandi:

Ja! (Du röstade på detta alternativ)

äter ej griskött pga all that shit [cool]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

hästpojken:

äter ej griskött pga all that shit

Woop woop! 🙂 Jag trodde grisar hade det bra. Jag hörde ju aldrig något om det ens, undrar om någon hade något koll på det förens efter DRA's reportage.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Anarkandi:

ag hörde ju aldrig något om det ens, undrar om någon hade något koll på det förens efter DRA's reportage.

tror kalla fakta eller insider gjorde nå repotage om det för 5 år sen eller så? då slutade jag äta det


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

hästpojken:

tror kalla fakta eller insider gjorde nå repotage om det för 5 år sen eller så? då slutade jag äta det

Huh, det var länge sen. Vad gör du om jag berättar om lidandet i kycklingindustrin? =)


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Anarkandi:

Huh, det var länge sen. Vad gör du om jag berättar om lidandet i kycklingindustrin? =)

grisar är ju rosa och mycket sötare. [blush]

men jag vet [sad] ska sluta helt snart när jag slutat vara så nöjd med bekvämlighet


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Anarkandi:

Ja! (Du röstade på detta alternativ)

Vegan[y]


   
SvaraCitera

Anarkandi:

Nej, de har inget värde. (Du röstade på detta alternativ)

[cute]

SOCKERKICK:

Vegan[y]

Liten vegan. Fin.

MVH


   
SvaraCitera

Ja. Äter inte gris.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Anarkandi:

Vi vet att människor och grisar har väldigt liknande genetisk struktur, att de kan känna lidande och att de är oerhört sociala varelser

Tragiskt nog råder stor brist på bildade människor i världen, även i välfärds-Sverige, och det medför en spridd misstro på vetenskapen. Och när man inte vet var man kan vända sig, ja då låter gamla vanor och ideal bra, som i det här fallet att djur är vandrande köttbitar som bara finns till för oss.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Dina pollar börjar bli lika vinklade som dödsgudens, grattis [smile]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Går inte runt och tänker på det precis.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Nintendo:

Dina pollar börjar bli lika vinklade som dödsgudens, grattis

Pollar är ändå värdelösa och intetsägande, oavsett hur de görs. Då kan man lika gärna leka. Folk gillar att rösta, de bryr sig inte om vad de röstar på lika mycket. [cute]

hästpojken:

grisar är ju rosa och mycket sötare.

Det är sant, kycklingar är jävligt fula. 😮

Marcus Normark:

. Och när man inte vet var man kan vända sig, ja då låter gamla vanor och ideal bra, som i det här fallet att djur är vandrande köttbitar som bara finns till för oss.

Jepp. därför får man se till att sprida kunskap. 🙂


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Anarkandi:

Nej, de har inget värde. (Du röstade på detta alternativ)

alltså. dom har ett värde, jag orkar inte bry mig bara [sad]


   
SvaraCitera

Haha, aggressiv vegpropaganda.


   
SvaraCitera