Aviseringar
Rensa alla

Bryr ni er om etniciteter alls?


Kudhos
Ämnesstartare

motivera gärna era svar. 

Tog bort "lite/beror på" för jag vill ha raka svar och inget mittemellan/fluff svar. 


   
Citera
Draug

Kudhos: (Du röstade blankt)

Både ja och nej. Bryr mig inte om det inte finns en anledning att bry sig.


   
SvaraCitera

Kudhos: Nej.

Hade således ej haft något emot om alla var av samma etnicitet heller. 


   
SvaraCitera
mynona

Kudhos: Nej

NÄ. Om något är det kulturskillnander jag i viss mening bryr mig om, inte hudfärg, hårfärg, ögonfärg, etc. Etnicitet har enbart en visuell betydelse, punkt.


   
SvaraCitera

Kudhos: Nej.

Dock bryr jag mig om att värna om diversiteten och gillar att ställa olika kontexter mellan varandra. 

Det blev nog flum ja/nej-svar i alla fall. Förlåt tydlighets- Kudhos


   
SvaraCitera

Kudhos: Ja.

Det är en variabel bland andra. Att säga något annat är att likställa sig med idioterna som påstår sig "inte se färg."


   
SvaraCitera

mynona: Om något är det kulturskillnander jag i viss mening bryr mig om

http://sv.wikipedia.org/wiki/Etnicitet


   
SvaraCitera

Ja, men bara till den grad att jag inte ser i svartvitt. Sen värderar jag inte människovärdet varken upp eller ner utifrån det.


   
SvaraCitera

Nä.


   
SvaraCitera
mynona

Nachac:

http://sv.wikipedia.org/wiki/Etnicitet

Vilket är det ord som används för att på ett politiskt korrekt sätt beskriva just utseendemässiga etniska skillnader? Det är som jag förstått saken vad Anura syftar på
(tråden är inspirerad av anuras trådar) och den typen av skillnader måste ha någon form av politiskt korrekt beteckning för att man ska kunna föra ett samtal om saken, något som ibland kan vara nödvändigt. Utanför internet vågar jag aldrig säga ett knyst om sådant just för att jag inte vet vilket ord som ska använda för att undvika att karaktäriseras som islamofob/sd:are vem vet vad som skulle hända om man prövade, men på nätet vore det trevligt om man ibland vågade. Jag anser inte att kulturskillnader sitter i hudfärgen, jag anser att de kommer sig av miljön och miljöns historia. Man bör på något sätt kunna göra någon form av språklig distinktion mellan hudfärg och kultur. Det mänskliga samtalet gynnas inte av att låtsas att det är samma sak. Det gynnar i min mening vissa personers åsikt att kulturskillnader är biologiskt medfödda.


   
SvaraCitera

nja mer på hur dom behandlar mig typ slår dom mig så kmr ja tänka djävla whitetrash elr djävla loser elr djävla invandrare fast ja menar ju ba hen o typ kanske dens vänner om de va flera

fast ibland nä ja blir stressad kan ja känna mkt typ "MEN LÄR DIG SVENSKA" fast än ja pratar dålig svenska oxo men typ hatar när ja inte fattar ett skit o då tänker ja mkt på vart dom kmr ifrån 

va en dansk elr nått som va in här om dan o typ skulle säga sitt personnummer o den ba 

"tjy"

fattade ingenting?? kunde inte ens koppla så seg var jag..

trodde hon typ ba tu 

"VA?" 

tu

tu tu

trodde seriöst den djävlades me mig

sen ba skrek hon  "SEVEN" Rodnar

"Ahhhh åååhå nu fattar jag 😀 😀 :D" skrek ja o typ blev röd i ansiktet o typ vågade inte titta nästa kund i ögonen


   
SvaraCitera

mynona: Vilket är det ord som används för att på ett politiskt korrekt sätt beskriva just utseendemässiga etniska skillnader? Det är som jag förstått saken vad Anura syftar på
(tråden är inspirerad av anuras trådar) och den typen av skillnader måste ha någon form av politiskt korrekt beteckning för att man ska kunna föra ett samtal om saken, något som ibland kan vara nödvändigt. Utanför internet vågar jag aldrig säga ett knyst om sådant just för att jag inte vet vilket ord som ska använda för att undvika att karaktäriseras som islamofob/sd:are vem vet vad som skulle hända om man prövade, men på nätet vore det trevligt om man ibland vågade.

Det är kulturell särskillnad som leder till relativ endogami vilket ger upphov till likartade karaktäristika. Dessa särdrag uppstår inte av sig själva, varför etnicitet, som fortfarande är det relevanta begreppet, berör såväl den aktuella ytliga fysiologin som den kulturella identiteten. 


   
SvaraCitera
mynona

Nachac:

Det är kulturell särskillnad som leder till relativ endogami vilket ger upphov till likartade karaktäristika. Dessa särdrag uppstår inte av sig själva, varför etnicitet, som fortfarande är det relevanta begreppet, berör såväl den aktuella ytliga fysiologin som den kulturella identiteten. 

Nåväl, jag med min existentiella dualistiska övertygelse håller inte med om det. Jag tycker snarare att det gynnar rasisternas åsikter att kultur är biologiskt medfött, och följaktligen omöjlig att ändra på, snarare än något som kommer av miljö. För mig visar det på hur destruktiv vetenskapen kan bli. Men det är inte viktigt, jag vet att vi inte kan bli överens där. Jag förstår dig så, att det inte existerar något ord som accepteras för att beskriva skillnaden mellan rena utseendemässiga skillnader som hudfärg, och kultur, seder och traditioner som, enligt min åsikt, kommer sig av miljö: för att delta i ett samtal på ett språkligt korrekt sätt, bör man hålla med om utgångspunkten att kulturskillnader sitter i hudfärgen och är biologiskt medfödda, snarare än något som har skapats av miljö och historia och därmed möjliga att förändra. Nå, då är det väl ett ämne jag får fortsätta hålla tyst om, på nätet såväl som irl. Synd tycker jag, men så kan det gå.


   
SvaraCitera

mynona: Nåväl, jag med min existentiella dualistiska övertygelse håller inte med om det. Jag tycker snarare att det gynnar rasisternas åsikter att kultur är biologiskt medfött, och följaktligen omöjlig att ändra på, snarare än något som kommer av miljö.

Fast det är ju precis omvänt mot vad jag sade.


   
SvaraCitera
mynona

Nachac:

Fast det är ju precis omvänt mot vad jag sade.

Då fattade jag i så fall inte ett skvatt. Jag har tidigare hört den hållning jag tillbakavisade här ovan av många stenhårt antirasistiska anti-sd:are med lingvistisk och hardcore vetenskaplig läggning, och jag tycker det är ironiskt med tanke hur väl en sådan stämemr överens med rasisternas. Hur som, orkar inte trassla in mig i något ämne som är det minsta infekterat offentligt och blir rädd att säga något språkligt fel så fort ämnet handlar om etnicitet/dylikt, men vill du tydliggöra så får du göra det. Jag anser att det bör finnas ett ord som klargör att man syftar på enbart utseendemässiga etniska skillnader och klargöra att dessa inte är samma sak som kulturskillnder, annars antyder man att de är omöjliga att separera


   
SvaraCitera