Aviseringar
Rensa alla

Bryr sig lärare om politiska åsikter?


Ämnesstartare

Tja! Ska skriva en debattartikel i skolan. Någonting som verkligen intresserar mig är invandringspolitik, islamisering, utanförskapsområden... you name it. Jag har A i svenska, och vill gärna ha kvar det. Frågan är om det är så smart att öppet gå ut med mina ganska "icke politiskt korrekta" åsikter. Jag kan nämligen tänka mig att lärare inte uppskattar elever vars åsikter stämmer dåligt överens med ens egna. Skolan står, enligt egna iakttagelser, ganska långt ut på den politiska vänsterskalan. Så tror ni att det sänker mitt betyg om jag skriver om detta ämne? 

Btw är det egentligen ganska sjukt att jag ens funderar över detta. Ska jag behöva anpassa mina åsikter för att få bra betyg? 


   
Citera

Ja, det är såklart en jättedålig idé. Halva grejen med betyg är att få läraren att tycka om dig. Skriv nåt snällt istället.


   
SvaraCitera

Absolut finns det subjektiva lärare som skulle sätta ett lägre betyg på din uppgift för att de inte gillar innehållet.
Om en lärare är professionell så ska det aldrig ske.


   
SvaraCitera

Snorkla_i_badkaret:
Btw är det egentligen ganska sjukt att jag ens funderar över detta. Ska jag behöva anpassa mina åsikter för att få bra betyg? 

Om du ska anpassa arbetet var mer neutral, ta upp fakta och lägg inte in så mycket åsikter så borde det gå bra. Glad


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Plejadisk Panda:
Ja, det är såklart en jättedålig idé. Halva grejen med betyg är att få läraren att tycka om dig. Skriv nåt snällt istället.

Ja, det kanske är det. Vad borde jag skriva om istället? 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

trevlig-snubbe:

Om du ska anpassa arbetet var mer neutral, ta upp fakta och lägg inte in så mycket åsikter så borde det gå bra. Glad

Ja. Om jag inte går all in och är extrem så kanske lärarna tar det mer seriöst...


   
SvaraCitera

När jag gick i grundskolan var mina lärare väldigt vänster, säkert kommunister för den delen. När vi hade ett "låtsas" val i skolan så fanns inte SDs valsedlar att välja på t.ex. och så fort någon sa sina åsikter så blev det ju ett jääävla liv och lärarna började se ner på en. Så ja det finns absolut lärare som är rötägg. Passa dig Blink


   
SvaraCitera

Snorkla_i_badkaret:

Ja, det kanske är det. Vad borde jag skriva om istället? 

Nåt lättsålt, sånt som alla håller med om; varför pälsdjursuppfödning är kasst eller varför Anna Book inte ska få mer plats i media, vad vet jag...


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

whtpwr:
När jag gick i grundskolan var mina lärare väldigt vänster, säkert kommunister för den delen. När vi hade ett "låtsas" val i skolan så fanns inte SDs valsedlar att välja på t.ex. och så fort någon sa sina åsikter så blev det ju ett jääävla liv och lärarna började se ner på en. Så ja det finns absolut lärare som är rötägg. Passa dig Blink

Åh fan. Skolan är kanske en jävla propagandaburk trots allt. :((  


   
SvaraCitera

Snorkla_i_badkaret:

Åh fan. Skolan är kanske en jävla propagandaburk trots allt. :((  

oja, det är skrämmande


   
SvaraCitera
major

https://www.skolverket.se/skolutveckling/vardegrund

Värdegrunden omfattar

  • människolivets okränkbarhet
  • individens frihet och integritet
  • alla människors lika värde
  • jämställdhet mellan könen
  • solidaritet mellan människor

Satans kommunism.


   
SvaraCitera

Snorkla_i_badkaret:

Ja. Om jag inte går all in och är extrem så kanske lärarna tar det mer seriöst...

Ja precis, det borde man ju absolut undvika trots detta fria samhälle och allt. Men som sagt, kör på en neutralare inställning, plocka fram fakta som underbygger dina argument osv så ska det gå som smort ska du få se! Glad


   
SvaraCitera

Snorkla_i_badkaret: Skolan står, enligt egna iakttagelser, ganska långt ut på den politiska vänsterskalan.

Om du tror att skolan i allmänhet står "långt ut" på vänsterskalan så kan du ju alltid testa att skriva positivt om Stalin och se vad som händer


   
SvaraCitera

anonym321123:

Om du tror att skolan i allmänhet står "långt ut" på vänsterskalan så kan du ju alltid testa att skriva positivt om Stalin och se vad som händer

Man får en invit till lärarnas kommunistiska förbund


   
SvaraCitera

whtpwr: Man får en invit till lärarnas kommunistiska förbund

Sen får man delta i ritualmord på kristna i fikarummet på rasterna


   
SvaraCitera