Aviseringar
Rensa alla

Bulimi?


Jag har sedan några år alltid spytt upp allt jag ätit. Jag kan bara inte sluta med det.. det är liksom skönt att bara få upp allt och slippa det. Jag spyr en gång om dagen, jag vågar inte spy mera fast jag vill.
Ingen märker något, för jag har inte gått ner i vikt eller upp.. Men egentligen vill jag att någon ska märka det.
Men jag vet inte hur jag ska gå till väga.
Det finns ingen kurator på skolan jag går på, den närmsta psykolog ligger 6m bort och mina föreldrar tycker att det är pinsamt om jag skulle gå till en psykolog, ''vad ska de tro om dig?'' brukar de säga. Men jag vet inte vad jag ska göra, jag vill inte säga det till någon men vill ändå prata med någon om det. Någon här som har/haft bulimi eller något, hur gjorde ni för att få hjälp?


   
Citera

Schavone:

''vad ska de tro om dig?''

Nej gud. Säger dem verkligen så?


   
SvaraCitera

utan att ha varit i närheten av den skalan så måste det väl ändå bara va att gå å prata med skolsystern eller vårdcentralen


   
SvaraCitera

Victor Ahlén:

Nej gud. Säger dem verkligen så?

Ja, jag bor i en liten by där alla känner alla, så om jag skulle gå till en psykolog skulle förmodligen alla se det och mina föreldrar skulle tycka det var väldigt pinsamt..


   
SvaraCitera

Schavone:

Ja, jag bor i en liten by där alla känner alla, så om jag skulle gå till en psykolog skulle förmodligen alla se det och mina föreldrar skulle tycka det var väldigt pinsamt..

Så vitt jag vet så skall psykologer ha tystnadsplikt om man inte måste tillkalla socialen eller övriga myndigheter. Jag antar då att du kan då ditt på eget behag så är det din och psykologens lilla hemlighet.


   
SvaraCitera

Victor Ahlén:

Så vitt jag vet så skall psykologer ha tystnadsplikt om man inte måste tillkalla socialen eller övriga myndigheter. Jag antar då att du kan då ditt på eget behag så är det din och psykologens lilla hemlighet.

Hmm.. ja om det ändå vore så lätt. Den enda psykologen jag vet är bara i tjänst typ två dagar i veckan och man måste beställa tid osv långt innan.


   
SvaraCitera

Schavone:

Hmm.. ja om det ändå vore så lätt. Den enda psykologen jag vet är bara i tjänst typ två dagar i veckan och man måste beställa tid osv långt innan.

Jadu. Men avtala tid. Anonymt om man då kan givetvis, om så inte kan du bara boka tid. Sedan kan du kort och gott säga att du skall ut på ett ärende eller två. Så besöker du bara psykologen.

Jag bara spekulerar oerhört grovt. Det håller nog inte, men jag hoppas det är en aning inspirerade.


   
SvaraCitera

Det låter mer som UNS än bulimi, hetsäter du innan du kräks? UNS är när man varken stämmer in på bulimi eller anorexi. Har själv haft UNS och fått hjälp.
Jag berättade för en kompis om mina problem och hon hjälpte mig med att ta kontakt med skolsköterskan/BUP. Skolsköterskan ringde hem till mina föräldrar och berättade om detta åt mig. [smile] Jag fick hjälp genom samtalsterapi och dagvård. Är fortfarande inte helt frisk men mycket bättre. Jag hoppas verkligen du får den hjälp du behöver! Det är verkligen inte bra för kroppen att kräkas varje dag. [no-no] Hamnat på akuten ett flertal gånger. Ta första steget och berätta för någon! Det är super viktigt [love]


   
SvaraCitera

weeestiin:

hetsäter du innan du kräks?

Ibland. Det blir att jag tycker att jag äter för mycket, och tycker att jag inte förtjänar så mycket, och då spyr jag.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Schavone:

mina föreldrar tycker att det är pinsamt om jag skulle gå till en psykolog, ''vad ska de tro om dig?'

Vad fan är det för föräldrar?


   
SvaraCitera

JudithOfUkraine:

Vad fan är det för föräldrar?

''I Bibeln är sjukdom något ont som har djävulen, människans fiende, som sin yttersta källa'' Är vad de säger om sjuka människor, till & med de som bara går till en psykolog..


   
SvaraCitera

Du kan gå till en psykolog utan att dina föräldrar får veta. Förklara för psykologen att de säger sådana saker de säger och att du därför inte vill att de ska få veta.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Schavone:

''I Bibeln är sjukdom något ont som har djävulen, människans fiende, som sin yttersta källa''

Hahahaha, hur känns det att vara uppvuxen i en sekt? [wink][bigsmile]


   
SvaraCitera

framtidstron lever:

Du kan gå till en psykolog utan att dina föräldrar får veta. Förklara för psykologen att de säger sådana saker de säger och att du därför inte vill att de ska få veta.

Men man måste ju typ beställa tid osv hos dem? Dom kanske frågar massa saker om mig och sen vill höra av sig till mina föreldrar..


   
SvaraCitera

Schavone:

Men man måste ju typ beställa tid osv hos dem? Dom kanske frågar massa saker om mig och sen vill höra av sig till mina föreldrar..

du kan börja med att fråga om du får komma dit utan dina föräldrars vetskap, innan du ens berättar vem du är och vad du heter.


   
SvaraCitera