Aviseringar
Rensa alla

Bulimi


Ämnesstartare

Jah e en 18 årig tjej, som troligen har bulimi... Jah har sen ca 4 månader varit på psyket. E fortfarande där. Pga självskadebeteende. Jag behöver hjälp nu. För personalen knackar hela tiden på toan när jag spyr... Då mst jag kma ut.. Jag e tvungen att äta 3 gånger per dag.. Annars får jag inte röka. Men jag springer till toan så fort personalen inte ser. Jag spyr frukost,lunch och middag. Varje måltid. Varje dag..varje vecka. Same shit everyday. Jag har låg blodtryck och hög puls.. Jag e alltid yr och illamående..e det farligt att spy så mkt som mej? Spyr även upp om jag dricker vatten.. Gått ner ca 10 kg på 3-4 veckor. 


   
Citera
reben

ja, det är farligt.


   
SvaraCitera

shit hoppas du inte dör!!Tumme ned


   
SvaraCitera

ta hjälpen du får, du vet redan att det är farligt


   
SvaraCitera

Alla måste äta för att leva. Ett signalsystem i hjärnan förmedlar känslor av hunger när man behöver äta, och känslor av mättnad när man är tillfredsställd. Maten ger både byggstenar till kroppens olika delar, och energi för att hålla kroppen igång. På så sätt regleras kroppsvikten i ett samspel som är anpassat till varje människas livssituation.
Vid en ätstörning som bulimi gör man stora ingrepp i kroppens naturliga process och signalsystemet sätts ur spel. I stället för att lyssna på kroppen blir den en fiende som ska tuktas.
Om man har bulimi låter man bli att äta vissa näringsämnen som förknippas med risken att gå upp i vikt, vanligtvis kolhydrater, fett och socker. Dessvärre får det inte den effekt man avser, utan leder i stället till att kroppen får ett naturligt sug efter just de ämnen som man vill undvika. På så sätt kan kroppen framkalla en attack av hetsätning i ett försök att få i sig dessa näringsämnen. Biologiskt kan man se det som kroppens rop på hjälp.
De kaotiska matvanorna som pendlar mellan bantning och hetsätning gör att kroppens energiförbrukning förändras. Under en bantningsperiod ställer kroppen in sig på svält genom att dra ner på energiförbrukningen. När hetsätningsattacken kommer har kroppen vant sig vid att klara sig på mindre energi. Därför blir kroppens naturliga reaktion att lagra kalorierna från hetsätningen i stället för att förbränna dem. Det kan leda till en ond cirkel där försöken att minska sin vikt i stället leder till motsatsen och känslan av att man måste banta ännu hårdare.
 Om man har bulimi kan man få en rad kroppsliga besvär. Mag- och tarmproblem är vanliga. Hos kvinnor kan mensen försvinna eller bli oregelbunden trots att man är normalviktig. Eftersom man undviker att äta vissa livsmedel kan man få brist på olika ämnen och salter som kroppen, till exempel hjärtat behöver. Om man samtidigt har mycket låg kroppsvikt, det vill säga både bulimi och anorexi, kan det vara livsfarligt att hetsäta och kräkas eller missbruka laxermedel.
Om man har bulimi är det inte ovanligt att man får allvarliga tandskador eftersom man kräks och magsaften är frätande.
Många personer med bulimi har andra psykiska problem, som ångest, självskadebeteenden och problem med att kontrollera sina impulser. Runt hälften av alla med bulimi får allvarliga problem med depression.
Om man har bulimi hamnar man lätt i en ond cirkel. Man känner att man vill få kontroll på en kaotisk inre värld. Man vill dämpa sina känslor hellre än att uppleva deras fulla kraft. Inledningsvis stillas ångesten när man äter stora mängder mat mycket snabbt och sedan kräkas upp den, men alla svåra känslor förblir osorterade. Snart återkommer känslor av nedstämdhet, ångest och tvångsmässighet tillbaka, ofta förstärkta. Om man då åter försöker döva känslorna genom att återigen äta och kräkas är man inne i en cirkel som man behöver professionell hjälp för att bryta. Känslorna behöver sorteras snarare än dämpas.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jag försöker sluta..tro mej. Men det e för svårt...


   
SvaraCitera

pink_lover:
Jah e en 18 årig tjej, som troligen har bulimi... Jah har sen ca 4 månader varit på psyket. E fortfarande där. Pga självskadebeteende. Jag behöver hjälp nu. För personalen knackar hela tiden på toan när jag spyr... Då mst jag kma ut.. Jag e tvungen att äta 3 gånger per dag.. Annars får jag inte röka. Men jag springer till toan så fort personalen inte ser. Jag spyr frukost,lunch och middag. Varje måltid. Varje dag..varje vecka. Same shit everyday. Jag har låg blodtryck och hög puls.. Jag e alltid yr och illamående..e det farligt att spy så mkt som mej? Spyr även upp om jag dricker vatten.. Gått ner ca 10 kg på 3-4 veckor. 

Låter mer som anorexia


   
SvaraCitera
ailuja

Jag har haft bulimi ett ganska långt tag. För ungefär 2 år sedan var det väldigt illa, jag mådde extremt dåligt, mestadels fysiskt efter det jag hade utsatt min kropp för. Det är väldigt viktigt att ta hjälp eftersom att det är en hemsk sjukdom att leva med.
Efter 2 år med bulimi har jag extrema tarmbesvär, och det är något jag kommer få leva med. Sen tar det också på psyket att hålla på så, man mår inte bättre igenom att spy upp maten, kanske för stunden, men jag lovar dig att det inte är värt det. 
Jag har fått stöd av underbara vänner som hjälpt mig igenom detta. 
Behöver du någon att prata med, som förstår, så är det bara att slänga iväg ett meddelande! 


   
SvaraCitera

SvenskWithAttitude:

Låter mer som anorexia

hur då?


   
SvaraCitera

Tråden saknar diskussionsunderlag.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Sagitta:
Tråden saknar diskussionsunderlag.

Diskussionen e som det står. E det farligt med bulimi som jag har. Kan jag dö elr få något fel med mitt hjärta. Hur ska jag sluta? Om jag inte kan sluta.. Hur ska jag få personalen att tro att jag inte spyr upp maten?


   
SvaraCitera
Kudhos

Du kan få allvarliga problem eftersom innehållet i magen ska stanna där. 


   
SvaraCitera