Aviseringar
Rensa alla

Bullbak idag!


Ämnesstartare

vissel:

gillar inte ens banan men det lät asgott

visst gör det! Hoppas bara bananerna fortfarande är bra. Ska göra rapport sen 🙂

internet:

man kan hoppa över ägget i allt med bakpulver i är min erfarenhet [crazy][crazy][crazy]

Coolt! +1 på dig. Du levlar snart till gruppen "jävligt bra umare" (nu är du i gruppen "riktigt nice UMare")


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

man kan hoppa över ägget i allt med bakpulver i är min erfarenhet

[blush]


   
SvaraCitera

Stringburka:

Coolt! +1 på dig. Du levlar snart till gruppen "jävligt bra umare" (nu är du i gruppen "riktigt nice UMare")

fast jag sitter och funderar på om jag lurar dig nu och det är sojamjölken som gör att det fungerar ändå, pga en bindande effekt, fast det borde ju rimligen vara mjölet som binder i en kaka, eller hur?

för när jag gör sockerkaka är det bara mjöl, socker, margarin eller olja, sojamjölk och bakpulver och dessa blir mkt nice.


   
SvaraCitera

Idoufe:

man kan hoppa över ägget i allt med bakpulver i är min erfarenhet

tack för styrkande av uppgift

mvh


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

internet:

sojamjölken

Appropå, ska snart göra min första sats, och ser att det står att hållbarheten är ca 3 dagar. Är den verkligen så kort, eller är det feta marginaler på samma sätt som bäst före-datum på köpevaror brukar ha?
Får nog göra halva satser annars, en liter på tre dar är lite väl mycket för mig att sätta i mig XD


   
SvaraCitera

Stringburka:

Är den verkligen så kort, eller är det feta marginaler på samma sätt som bäst före-datum på köpevaror brukar ha?

jag gissar på att det är 3-5 dagar hållbarhet om man är noga med att inte få smuts i den. se till att du kokar mjölken tillräckligt länge för min första sats blev väldigt grynig och "mjölig" då jag inte löste mjölet tillräckligt i vattnet.

Stringburka:

Får nog göra halva satser annars, en liter på tre dar är lite väl mycket för mig att sätta i mig XD

om du har en saftsil råder jag dig att göra tofu den blev superbra!


   
SvaraCitera

du kan ju också frysa in sojamjölken.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

internet:

jag gissar på att det är 3-5 dagar hållbarhet om man är noga med att inte få smuts i den. se till att du kokar mjölken tillräckligt länge för min första sats blev väldigt grynig och "mjölig" då jag inte löste mjölet tillräckligt i vattnet.

Ah, tack! Följdfråga: Hur vet jag om den är dålig?

internet:

om du har en saftsil råder jag dig att göra tofu den blev superbra!

Blir inte det väldigt dyr mat då? Sojamjöl var rätt dyrt redan från början. Hur använder man hemmagjord tofu? Läste att den var annorlunda från köpt, men använder man den på samma sätt?

internet:

du kan ju också frysa in sojamjölken.

Smart!


   
SvaraCitera

Stringburka:

Ah, tack! Följdfråga: Hur vet jag om den är dålig?

jag äter den tills den börjar mögla, vilket på köpt sojamjölk händer typ den åttonde dagen. lukta på den, den kan smaka unket efter några dagar då brukar jag sluta äta.

Stringburka:

Sojamjöl var rätt dyrt redan från början. Hur använder man hemmagjord tofu? Läste att den var annorlunda från köpt, men använder man den på samma sätt?

nja, tänk att du får ut kanske fyra liter sojamjölk av den där paketen. det betyder alltså ca 1,200 g tofu för 12 kronor. det är väldigt billigt.

den blir mycket lösare, tänk färskostkonsistens. jag blandade i en pressad vitlök, lite torkade örter, b-jäst (en näringsjäst från hälsokosten, denna är dock dyr men väldigt bra att ha hemma eftersom den har en mycket unik smak och räcker länge) och lite olivolja, då hade jag en supergod ost att äta till pasta eller pizza, eller annan italiensk mat.

jag använde den till tabouleh, hommos och frästa + färska grönsaksstavar häromdagen. som plockmatstillbehör, t.ex.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

internet:

jag äter den tills den börjar mögla, vilket på köpt sojamjölk händer typ den åttonde dagen. lukta på den, den kan smaka unket efter några dagar då brukar jag sluta äta.

Ah, så enkelt var det.

internet:

nja, tänk att du får ut kanske fyra liter sojamjölk av den där paketen. det betyder alltså ca 1,200 g tofu för 12 kronor. det är väldigt billigt.

Följer jag receptet på den här siten får jag 1,2 liter sojamjölk för de där 12 kronorna 🙁
Men jo, blir ju ändå mycket billigare än att köpa tofu. Rätt billigt protein blir det. BTW, kan man använda kaffefilter istället för saftsil?

internet:

den blir mycket lösare, tänk färskostkonsistens.

Nice! Ska testas!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

internet:

vakum |

Skulle vilja ha dig som min kock.

Mvh


   
SvaraCitera

Stringburka:

Följer jag receptet på den här siten får jag 1,2 liter sojamjölk för de där 12 kronorna 🙁
Men jo, blir ju ändå mycket billigare än att köpa tofu. Rätt billigt protein blir det. BTW, kan man använda kaffefilter istället för saftsil?

nej det står ju 2 dl på 1 liter vatten, det är mer än 2 dl i den påsen [crazy]

det borde gå att använda kaffefilter. :- )


   
SvaraCitera

Temnozor:

Skulle vilja ha dig som min kock.

tack : -)

mvh


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

internet:

nej det står ju 2 dl på 1 liter vatten, det är mer än 2 dl i den påsen [crazy]

Det var 250 g för 12 kronor. Iofs mer än 2,5 dl nu när jag tittar på det, låg densitet, men inte mer än 3,5-4 dl.

Är det billigare att köpa bönor och göra eget mjöl? Har inte mixer själv, men är ofta hos mor och far och kan säkert snylta på deras.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

internet:

tack för styrkande av uppgift

tack för uppmärksammandet. åstadkom ej det jag skulle åstadkomma, men ändå [blush]


   
SvaraCitera