Aviseringar
Rensa alla

BUPfrågor


Ämnesstartare

Vet att jag redan skapat en tråd om bup men jag vill fråga lite mer precisist om ätstörningar.
Hej jag heter Malin och jag har en ätstörning (eheheh, som ett AA-möte).
Men iaf, ska på möte den 15:e och mina föräldrar ska då närvara (panik) och så ska det vara med en kurator och en skolsköterska.
Jag vet att jag kommer få alla svar där och att denna tråden är totalt useless men jag är så sjukt äckligt nervös.
Så, nån som har erfarenheter av det?
Kommer de väga mig?
Kommer de att strunta i mig för att jag är fet eller kommer de hjälpa mig trots det och inte ge upp för att jag är totalt omotiverad till att bli frisk från det?


   
Citera
Ämnesstartare

Om du är omotiverad till att bli frisk kan de knappast hjälpa dej.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Bulldeg:

Om du är omotiverad till att bli frisk kan de knappast hjälpa dej.

De kan ju försöka hjälpa mig att få motivation ;<


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

<reser mig upp>
- Hej Malin!
<sätter mig ned igen>

Ja, de kommer förmodligen väga dig och du kommer få en hel del frågor om vanor, tankar och känslor.
Dina föräldrar kommer antagligen vara med i samma rum och de kommer att dels lyssna och dels få berätta om dina vanor ur sitt perspektiv.
Jag fick dessutom fylla i typ 9 stycken såna där papper där det står ett påstående som man sedan ska betygsätta på en skala mellan 1-5 hur bra det stämmer in. [cheers]

Att du inte är motiverad kommer inte att göra stor skillnad sålänge dina föräldrar är motiverade. De har makten eftersom du inte är myndig än.

Försök vara trevlig och ärlig. Är du otrevlig och allmänt besvärlig ryker förmodligen dina chanser till att själv bestämma över behandlingen och de kommer bara tala med dina föräldrar över huvudet på dig.
Tough luck! Det suger hårt.

De struntar inte i dig utan du kommer snarare ha problem att bli av med dem, också efter att du friskförklarats.

Det är säkert olika för BUP inom alla olika städer, jag har bara haft kontakt med den i uppsala.

Är det för personligt att fråga vilken typ av ätstörning du har? [cute]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Pakanajuhla:

Ja, de kommer förmodligen väga dig och du kommer få en hel del frågor om vanor, tankar och känslor.
Dina föräldrar kommer antagligen vara med i samma rum och de kommer att dels lyssna och dels få berätta om dina vanor ur sitt perspektiv.

Läskigt. Så länge mina föräldrar är där kommer jag typ tiga, kommer inte kunna berätta inför dem.

Pakanajuhla:

Att du inte är motiverad kommer inte att göra stor skillnad sålänge dina föräldrar är motiverade. De har makten eftersom du inte är myndig än.

Men de kan ju inte direkt tvinga mig att äta.
De kan ju inte binda fast mig och trycka i mig mat.

Pakanajuhla:

Försök vara trevlig och ärlig. Är du otrevlig och allmänt besvärlig ryker förmodligen dina chanser till att själv bestämma över behandlingen och de kommer bara tala med dina föräldrar över huvudet på dig.
Tough luck! Det suger hårt.

Jo det är sant. Jag är ganska öppen och ärlig i alla fall, har kunnat prata med min kurator på skolan ganska lätt om det och kunnat vara ärlig.

Pakanajuhla:

De struntar inte i dig utan du kommer snarare ha problem att bli av med dem, också efter att du friskförklarats.

Det hoppas jag inte [sad]

Pakanajuhla:

Är det för personligt att fråga vilken typ av ätstörning du har?

Jag vet inte riktigt själv vad jag har för ätstörning.
Jag vet bara att jag har en.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

SPiDERMANNEN:

Kommer de att strunta i mig för att jag är fet eller kommer de hjälpa mig trots det och inte ge upp för att jag är totalt omotiverad till att bli frisk från det?

Ehe


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

grodanboll_:

Ehe

?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

SPiDERMANNEN:

?

SPiDERMANNEN:

Kommer de att strunta i mig för att jag är fet

[rolleyes]

Nej, de kommer hjälpa dig att bli hälsosamt smal.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

grodanboll_:

Nej, de kommer hjälpa dig att bli hälsosamt smal.

Nej okej jag är hälsosamt smal.
Men jag är för fet för att vara anorektiker.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

SPiDERMANNEN:

Nej okej jag är hälsosamt smal.

^^

SPiDERMANNEN:

Men jag är för fet för att vara anorektiker.

Du inte att du hade anorexi. Du tänker helt fel.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

SPiDERMANNEN:

Men de kan ju inte direkt tvinga mig att äta. De kan ju inte binda fast mig och trycka i mig mat.

De kan ge dig näringskoncentrat jo.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

grodanboll_:

Du inte att du hade anorexi. Du tänker helt fel.

Nej jag uttrycker mig fel, jag menade för att ha en ätstörning öht.
Jag vet att man inte måste väga 35 kg för att ha en ätstörning. Men det känns som att de inte kommer ta mig på allvar för att jag inte är gravt underviktig.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

och bara för att nämnda det.

NEJ DU ÄR INTE FET.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

ankzor:

De kan ge dig näringskoncentrat jo.

De kommer ju inte göra det så länge jag är normalviktig

ankzor:

NEJ DU ÄR INTE FET.

Tack eller nåt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

SPiDERMANNEN:

Nej jag uttrycker mig fel, jag menade för att ha en ätstörning öht.
Jag vet att man inte måste väga 35 kg för att ha en ätstörning. Men det känns som att de inte kommer ta mig på allvar för att jag inte är gravt underviktig.

Alltså nej.

Det handlar fan inte om vikten. Beteendet.

Aja du får väl hjälp och förstår senare


   
SvaraCitera