Aviseringar
Rensa alla

Burger King i Ullared har anmälts för Diskriminering


Ämnesstartare

– Nej, ingen anställd ska tvingas att bära en t-shirt som hon känner obehag av, säger Stefan Eriksson, Nordenchef för hamburgerkedjan Burger King. I Ullared har Burger Kings t-shirt, ”WHOPPER IS GOD”, dragits in i en utredning om reli­giös och etnisk diskriminering.
Relaterat

23-åriga Darin Trabelsi från Falkenberg blev i slutet av januari, efter nästan ett års anställning, uppsagd från sitt jobb på Burger King i Ullared. Hon har nu vänt sig till Diskrimineringsombudsmannen (DO) med sina klagomål.

– Jag har blivit kränkt av min arbetsgivare på grund av att jag är muslim och för att jag kommer från Tunisien, säger Darin Trabelsi – som i ett flera sidor långt brev till DO beskriver en rad händelser där hon känt sig trakasserad av sin chef.

– I ett sådant här fall står ord emot ord och det finns olika uppfattningar om vad som har hänt. Därför är det bra att det blir ordentligt utrett, säger Stefan Eriksson, som är chef för Burger King i Norden.

Han har ingen närmare insyn i vad som hänt på just Burger King i Ullared, men däremot har han ett visst ansvar för den t-shirt som har en mindre roll i händelseförloppet.

Så här berättar Darin i sin anmälan:

”Burger King hade startat en ny kampanj för burgaren Whopper. De skickade ut t-shirtar till restaurangerna där det fanns ett tryck på baksidan med loggan WHOPPER IS GOD. Jag blev självklart illa berörd av loggan. När jag vid ett tillfälle talade om för min arbetsgivare att jag och många andra inte kunde klä oss i detta, för vi ansåg att det som framgick av t-shirten inte håller och hur kunde man motivera en hamburgare med något så heligt. Han ansåg att jag hade ett väldigt gammalmodigt tänkande som fortfarande håller fast vid min religion. Han ansåg att han var mer modern i tänkandet än vad jag var. Det var också ett felsteg av mig att yttra mig på det sättet och att jag då inte tänkte på företaget.”

Enligt Darin var personalen tvungen att bära t-shirten ända tills även någon gäst reagerade och hade invändningar mot texten. Då slapp de.

Men att texten nödvändigtvis måste läsas som att ”Whopper är Gud” – nej, det håller inte Stefan Eriksson på Burger King med om. Han säger att t-shirten är en ordlek:

– På framsidan står det ”TASTE IS KING”, att smaken är kung, och på baksidan står det ”WHOPPER IS GOD”. Det ska ses som en ordlek, alltså att man kan läsa det på svenska, att den är god, att den smakar gott. Men ingen som känner obehag av t-shirten ska behöva ha den på sig, säger han.

Mellan raderna kan man nog förstå att det kanske inte var den mest klockrena reklamkampanjen. Men han säger sig inte ha hört att någon reagerat på texten, förutom i Ullared. Men t-shirten lär hursomhelst vara borta från restaurangerna numera; det var en kortvarig kampanj.

I den allvarligare sakfrågan, om Darin Trabelsi i övrigt har blivit diskriminerad för sin trosuppfattning, fortsätter utredningen hos DO. Den ansvarige på Burger King i Ullared förnekar.

– Jag har anmält det här för att jag vill visa vad som verkligen har hänt, säger Darin Trabelsi som nu går arbetslös.

Ytterligare en anställd har gjort en motsvarande anmälan mot Burger King i Ullared.

​​ http://hn.se/nyheter/falkenberg/1.759854-burger-king-i-ullared-har-anmalts-for​-diskri​minering

Vad förvånad jag blir över att det var just en Muslim som kände sig kränkt, vinner hon innebär det att anpassa regelverket lite extra åt muslimerna och att vi närmar oss jänkarnas regelverk.

Min religion förbjuder en välfärd, var god att nedmontera den för jag känner mig kränkt.


   
Citera
Ämnesstartare

det råder religionsfrihet i sverige, jag tycker att de argument som citerades i tråden är alldeles tillräckliga för att motivera gnällande.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Kukelikakan:

visste att darin va ett tjejnamn :p

både tjej o killnamn [cute]

ont; jag skulle också ha blivit diskriminerad om jag var like religös som henne. [zzz]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ganska självklart att man ska bära sin arbetsplats kläder. Passar inte det kan man ta och söka jobb någon annanstans.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Sming:

efter nästan ett års anställning, uppsagd från sitt jobb på Burger King i Ullared

Det kanske egentligen inte handlar så mycket om religion. Men ja, det här är ju Sverige.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Håller med.

Sieg Heil.


   
SvaraCitera

Sming:

Vad förvånad jag blir över att det var just en Muslim som kände sig kränkt,

Jag är kristen och jag hade också blivit kränkt av att tvingas bära en sådan tröja under hot om uppsägning.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

[zzz]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Wööö! Nu har vi slutat med de t-shirtarna. Så... återanställ henne. F.ö så behövde inte vi ha de t-shirtarna om vi inte ville, inte på min restaurang åtminstone.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jorden går under.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Budolicious:

Wööö! Nu har vi slutat med de t-shirtarna. Så... återanställ henne. F.ö så behövde inte vi ha de t-shirtarna om vi inte ville, inte på min restaurang åtminstone.

Det är upp till restaurangchefen om de anställda ska bära de specifika arbetskläderna. Sedan handlar det väl om en principsak. Att man får ta och uppoffra sig för jobbets skull. Ska hon få specialbehandling även nästa gång det inträffar händelser som ev kan kollidera med hennes religion?


   
SvaraCitera

Exkrement:

Det är upp till restaurangchefen om de anställda ska bära de specifika arbetskläderna.

Det är just därför jag tycker det är dåligt att han fick henne att välja mellan tröjan eller jobbet. Så in i helvetes viktig var väll inte den slogan, eller? Jag hade som sagt inte heller tagit på mig den tröjan.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Venfort:

Det är just därför jag tycker det är dåligt att han fick henne att välja mellan tröjan eller jobbet. Så in i helvetes viktig var väll inte den slogan, eller? Jag hade som sagt inte heller tagit på mig den tröjan.

Det handlar om principen som sagt. Att hon vill ha specialbehandling bara för att det ev kan komma och inkräkta på hennes religion trots att varenda människa över 10 i IQ förstår att de inte menar bokstavligt talat att hamburgaren är Gud.


   
SvaraCitera

Exkrement:

Det handlar om principen som sagt.

Precis, och både hon och jag följer principen att det är vanhelgande att ha på sig en sådan tröja. Hade hon propagerat mot att de andra använde tröjan hade hon inte haft min sympati, men att få valet att vanhelga sin gud eller förlora sitt jobb är inte okej. Att texten bara är ett skämt gör det ännu mer osmakligt för en troende att ha på sig en sådan tröja. Det var bara i Ullared detta hände. Restaurangchefen gjorde fel.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Venfort:

. Hade hon propagerat mot att de andra använde tröjan hade hon inte haft min sympati, men att få valet att vanhelga sin gud eller förlora sitt jobb är inte okej. Att texten bara är ett skämt gör det ännu mer osmakligt för en troende att ha på sig en sådan tröja.

Om man anser att man "vanhelgar" sin Gud bara för att man har på sig en tröja där något annat än ens "riktiga" Gud benämns med ordet Gud, så tar man sin religion på lite för stort allvar. En religion är en privatsak, det är inget man ska få särbehandling för på sin arbetsplats, i skolan eller liknande.

Om restaurangchefen, som är den som betalar hennes lön anser att det är viktigt att man har på sig de aktuella arbetskläderna, så får man helt enkelt svälja stoltheten och gå med på det eller söka sig ett annat jobb.

Säg att jag tycker färgen grön är fruktansvärt ful, och företaget jag jobbar på börjar med arbetskläder som är just gröna. Ska jag då få specialbehandling att inte bära dessa arbetskläder bara för att jag inte tycker om färgen?


   
SvaraCitera