Aviseringar
Rensa alla

Burqa


Ämnesstartare

Åtta:

Det beror lite på vad det är för tjänst som det handlar om. Jag skulle t.ex. inte vilja se poliser i heltäckande burka. Men handlar det om en förläggare på försäkringskassan så gör det väl inte så myckt.

+1.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

isola:

går oftast inte att skingra våldsamma folkmassor på andra sätt, tyvärr.

Jag vet inte hur medveten du är om hur kravallpolisers metoder har en tendens att skapa mycket av detta våld. Det är sällan en större folkmassa har som gemensamt mål att använda våld, oftast är det ett litet antal våldsverkare, resten är helt civila eller använder våldet i självförsvar mot polisen. Se Salem '08, Göteborgskravallerna, eller i princip vilken större sån här händelse som helst.

Polisen missköter sig väldigt ofta i sådana här lägen, övervåld är vanligt och kan man inte identifiera vilka poliser som gör det kan man inte heller anmäla det.

Viljans Triumf:

varför inte?

Därför att dessa har en juridisk möjlighet att mer eller mindre straffa folk utan att man kan försvara sig - och kan man inte identifiera vilka som gör det kan man inte åtgärda det i efterhand. Skälet till varför vittnen inte ska få göra det är att vi måste behålla NÅGOT så när ett rättssystem i dagens samhälle, och anonyma vittnen innebär att bevisfabricering blir lättare än någonsin innan.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Stringburka:

Polisen missköter sig väldigt ofta i sådana här lägen, övervåld är vanligt och kan man inte identifiera vilka poliser som gör det kan man inte heller anmäla det.

Skötte folk sig från början så skulle det inte behövas.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Stringburka:

Därför att dessa har en juridisk möjlighet att mer eller mindre straffa folk utan att man kan försvara sig - och kan man inte identifiera vilka som gör det kan man inte åtgärda det i efterhand.

Tvivlar på att det gör det minsta skillnad om en polis är maskerad eller ej, har man blivit utsatt för orättvis behandling av en sådan har man nog ingen chans att få det åtgärdat överhuvudtaget.

Stringburka:

Skälet till varför vittnen inte ska få göra det är att vi måste behålla NÅGOT så när ett rättssystem i dagens samhälle, och anonyma vittnen innebär att bevisfabricering blir lättare än någonsin innan.

skulle säkerligen tycka likadant om jag trodde det minsta på att rättsystemet fungerade överhuvudtaget


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

isola:

Skötte folk sig från början så skulle det inte behövas.

My ass - Som sagt, se t.ex. Salem '08 eller Göteborgskravallerna. I båda fallen var polisen de första som använde våld.

Och oavsett så är det irrelevant. Att någon vägrar flytta på sig är inte skäl att vifta med tårgas och polisbatong. Att en ensam ligist kastar sten mot 40+ poliser är inte skäl att skjuta vilt in i en fredlig folkmassa och skada 3.

Det finns ofta väldigt många fredliga i de här grupperingarna, och de blir antastade av polisen.

Om du som fredlig demonstrant blir slagen medvetslös och får polishundar bussade på dig - är det då så underligt att du ser polisen som en fiende hädanefter, och har närmare till att bruka våld i självförsvar nästa gång?

Och när du blivit antastad av polisen tillräckligt många gånger, är det då så konstigt att du förutsätter att polisen ska göra det igen? Särskilt när polisen aldrig blir dömd för sitt övervåld, något som delvis beror på att det är svårt att anmäla maskerade poliser.

- - - - - - - - - - - - - - - - - Sammanslagning 1 - - - - - - - - - - - - - - - - -

Viljans Triumf:

Tvivlar på att det gör det minsta skillnad om en polis är maskerad eller ej, har man blivit utsatt för orättvis behandling av en sådan har man nog ingen chans att få det åtgärdat överhuvudtaget.

Nej, i de flesta fall har man inte det, men även om man förbättrade systemet så att poliser faktiskt blev dömda för sina brott, skulle det vara verkningslöst om de var maskerade. Men ta fallet med de poliser som diskuterade hur de skulle kastrera en invandrare - visst, de blev inte dömda eller ens fick sparken, men hade de varit maskerade hade det inte ens blivit en utredning om dem som personer.

Viljans Triumf:

skulle säkerligen tycka likadant om jag trodde det minsta på att rättsystemet fungerade överhuvudtaget

Det är jävligt bristfärdigt, men det är inte ett skäl att göra det ännu värre.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Stringburka:

Att en ensam ligist kastar sten mot 40+ poliser är inte skäl att skjuta vilt in i en fredlig folkmassa och skada 3.

har jag påstått det?

Stringburka:

Om du som fredlig demonstrant blir slagen medvetslös och får polishundar bussade på dig - är det då så underligt att du ser polisen som en fiende hädanefter, och har närmare till att bruka våld i självförsvar nästa gång?

Hur ska de kunna veta vilka som är fredliga?
Sålänge man inte kastar saker på folk etc så får man inga polishundar på sig[confused]

Stringburka:

Det finns ofta väldigt många fredliga i de här grupperingarna, och de blir antastade av polisen.[/quote

Man utsätter sig medvetet för en risk.
De som blir våldtagna, barn som blir slagna och folk som pissar på sovande hemlösa, då kan man snacka om antastad.

ps. orkar ej ändra, det är läsligt ändå


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

isola:

Hur ska de kunna veta vilka som är fredliga?

Vet de inte det får de ta det lungt med gasen.

isola:

Sålänge man inte kastar saker på folk etc så får man inga polishundar på sig[confused]

Är du seriöst så naiv?

isola:

har jag påstått det?

Tja, det var ju det som hände under Göteborgskravallerna och du verkade antyda att det inte var fel handlat, och att de som drabbades fick "skylla sig själva".

isola:

De som blir våldtagna, barn som blir slagna och folk som pissar på sovande hemlösa, då kan man snacka om antastad.

Jag skulle hellre bli pissad på än sönderslagen med stålpiska.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Stringburka:

Är du seriöst så naiv?

Polishundar är övht inte tränade att anfalla folk som står stilla.
Men springer du runt i panik så biter de, ja.

Stringburka:

Jag skulle hellre bli pissad på än sönderslagen med stålpiska.

säkert, men demonstrerar man så får man ha i åtanke att alla inte är fredliga demonstranter, och att i en stor folkmassa så ser inte polisen det heller.

Stringburka:

Vet de inte det får de ta det lungt med gasen.

Håller med, men de tar det säkra före det osäkra och gasar innan de hunnit få ev sten etc kastat på sig.
Man måste se det ur deras perspektiv också.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

isola:

Polishundar är övht inte tränade att anfalla folk som står stilla.
Men springer du runt i panik så biter de, ja.

Springer man inte får man ju batong istället, så det är bara att välja.

isola:

säkert, men demonstrerar man så får man ha i åtanke att alla inte är fredliga demonstranter, och att i en stor folkmassa så ser inte polisen det heller.

Så du menar i förlängningen att lösningen på problemet att polisen kränker vår demonstrationsfrihet är att sluta demonstrera eller acceptera att få spö?

isola:

Håller med, men de tar det säkra före det osäkra och gasar innan de hunnit få ev sten etc kastat på sig.

Är de nära nog att gasa finns inga större möjligheter att kasta sten.
Du vet, det finns ett skäl till att de jagar bort journalister, förstör demonstranternas kameror och dylikt. Visst är det lustigt hur polisen har en tendens att "tappa" alla beslagtagna videokameror som skulle kunna fälla dem i marken så att de går sönder? De som inte helt enkelt försvinner, då.

EDIT: Har du tänkt på vad lustigt det är att de så sällan griper demonstranterna? De pucklar på dem ett tag, sedan får de krypa därifrån. Kan det ha att göra med att de allra flesta inte faktiskt begår brott?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Stringburka:

Springer man inte får man ju batong istället, så det är bara att välja.

Det tar en polishund några sekunder att ta dig, sen får du antagligen batong.
Det verkar inte så smart.

Stringburka:

Är de nära nog att gasa finns inga större möjligheter att kasta sten.

Nja, vill man så kan man slunga iväg en sten ändå.

Stringburka:

Så du menar i förlängningen att lösningen på problemet att polisen kränker vår demonstrationsfrihet är att sluta demonstrera eller acceptera att få spö?

Nej, det menar jag inte.
Det jag menade var att de inte kan veta om ngn har vapen etc


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Harpyja:

Nej (Du röstade på detta alternativ)

Dagisfröken kan hon inte bli för hon är efterbliven. Efterbliven är man om man inte förstår att det inte är okej att endast visa ögonen när man tar hand om barn.

Kanske hon kan bli städare på dagiset istället. Jobb med människor och "ansiktet utåt" jobb kommer hon aldrig få i den där dräkten så hon kan ju börja söka efter jobb som är "bakom kulisserna".


   
SvaraCitera

Stringburka:

polis

Stringburka:

polis

Stringburka:

polis

vad fan, står folk och kastar sten mot polisen ska dom få skjuta dom i huvudet, utan att tveka. man bråkar ALDRIG med polisen!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

De ser ut som bödlar hela bunten


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

isola:

Det tar en polishund några sekunder att ta dig, sen får du antagligen batong.
Det verkar inte så smart.

Så det är okej att få spö för att man inte är "så smart"? Du tycker att problemet ligger i att demonstranter inte är tillräckligt smarta, inte i att polisen slås sönder civila?

isola:

Det jag menade var att de inte kan veta om ngn har vapen etc

Jag vet inte om du har ett vapen, gör det det moraliskt riktigt för mig att skada dig? Man kan aldrig veta det, och fram tills man har goda skäl att misstänka det har man ingen rätt att bruka våld.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Stringburka:

Så det är okej att få spö för att man inte är "så smart"? Du tycker att problemet ligger i att demonstranter inte är tillräckligt smarta, inte i att polisen slås sönder civila?

springer man ifrån en polis eller polishund så får det konsekvenser, oavsett orsak.

Stringburka:

Jag vet inte om du har ett vapen, gör det det moraliskt riktigt för mig att skada dig? Man kan aldrig veta det, och fram tills man har goda skäl att misstänka det har man ingen rätt att bruka våld.

Jag är ingen stor folksamling och du är ingen polis, så knappast samma sak.


   
SvaraCitera