Aviseringar
Rensa alla

busig hundvalp


Ämnesstartare

Har köpt en Bedlington hundvalp för ca en och en halv månad sen! han är 13 veckor gammal men har lärt sig massor redan! som att sitta och sånt. Men han vill hela tiden hälsa på alla som kommer när man är ute och går och han drar som bara den i kopplet när man börjar närma sig hemmet.

någon som vet hur man kan göra för att träna bort det? eller någon sight där det finns tips.
Eller kanske så växer det bort när han blir äldre? för han är ju så liten fortfarande

Har gått på en privatlektion med honom i lydnad för två veckor sen för vi börjar på valpkurs om två - tre veckor men kännde att vi behövde lite annat att träna på tills dess, då han är en riktig buse >.<

PICT0103.JPG


   
Citera
Ämnesstartare

vill också ha hund [sad]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Gullig hund![blush]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

hahah åhh vilken söt liten sak[bigsmile]
sådär var min kompis hund också när den var liten...tror nog att det går över när den blir lite äldre


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Kolla på ceasar millan på programmet mannen som talar med hundar 🙂 Går på TV4+
Skiitbra.
Klart du kan träna hunden till att inte dra 🙂 Men det är naturligt för hundarvalpar att vara nyfikna, men försök få den att inte dra


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

justbeyou:

någon som vet hur man kan göra för att träna bort det? eller någon sight där det finns tips.

Så fort han börjar dra i kopplat så skall du göra ett hastigt ryck så att han kommer av sig. Varje gång, så fort han börjar dra. Inte ta i så han flyger baklänges men tillräckligt för att han skall komma av sig.


   
SvaraCitera

Köp boken kontaktkontraktet!
Jättebra bok du kommer att ha stor nytta av!

Istället för att rycka i kopplet, varje gång han sträcker kopplet stannar du och väntar tills han tar kontakt-belöna. I början räcker det med att han bara slänger huvudet över axweln på dig och tittar, men du måste vara snabb på att belöna i det läget så att han inte hinner titta bort. Ett bra knep för att hinna med, är ju att börja köra med klicker:)

Låtsas att kopplet inte finns där, eventuellt byt ut det mot en långlina. Istället för att stå och styra hunden med hela kopplet ska du börja agera, med kroppsspråk och belöningar. Linan ska endast användas i absoluta nödfall.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

venom:

eventuellt byt ut det mot en långlina.

jag köpte ett såntdära koppel som man kan dra ut så att det blir långt, det är ca 5meter. i det går han fint när man är ute på lite mer öppna ställen och på platser utan trafik men sen blir jag ju tvungen att dra in det till lite kortare då jag måste gå inne i stan där det är bilar och mycket folk och det är då han drar.
Kör mycket med detdär med att han ska lyssna och uppmäksamma sig på mig. det går ganska bra! brukar passa på att träna lite sitt och sånt då också. Kalla på honom så att han kommer till mig och sätter sig framför mig.

Tack för tipset om boken, ska kolla upp den! 🙂 har letat efter bra böcker


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

gillar inte hundar dom är orena djur:C


   
SvaraCitera
Jeay_L

Träna inkallning direkt, och som någon sagt tidigare kontakt, även stanna/vänta är viktigt att hunden ska kunna, lär du valpen det redan som ung så får du mkt hjälp av det då den är äldre och starkare!

Flexikoppel/flippkoppel eller vad dom nu heter (du vet dosa och låång lina) dissas av många experter för man inte har någon kontakt med hunden och det finns dessutom risk att dom hakar upp sig eller inte stoppar vid rätt ögonblick vilket kan vara livsfarligt för hunden vid en trafikerad väg t.ex.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

justbeyou:

Bifogade bilder

Gör så att han inte kan höra eller lukta sej till någon/något, för se kan han uppenbarligen redan inte[shake]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

followthelights:

Kolla på ceasar millan på programmet mannen som talar med hundar 🙂 Går på TV4+
Skiitbra.

Aa, skiitbra med en idiot som kallar sig etolog utan att ha utbildning, en idiot som använder elkoppel och stackel på hundarna, en idiot som förnedrar och får dem undergivna. Ja, verkligen skitbra.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

justbeyou:

som att sitta och sånt.

Jaa, de vore väll jävligt konstigt om han inte hade lärt sig.


   
SvaraCitera

justbeyou:

någon som vet hur man kan göra för att träna bort det? eller någon sight där det finns tips.
Eller kanske så växer det bort när han blir äldre? för han är ju så liten fortfarande

men du, jag tyckte mig läsa att han bara är 13 veckor (!) det där är ju nästan inte något som du egentligen inte behöver bry dig om.. drag i kopplet och vill till människor [crazy] Han är ju A puppy [cute] vänta tills han är äldre [smile]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

justbeyou:

någon som vet hur man kan göra för att träna bort det? eller någon sight där det finns tips.
Eller kanske så växer det bort när han blir äldre? för han är ju så liten fortfarande

Titta på hur vargar uppfostrar sina valpar. Man skall vara tydlig när man uppfostrar hundar, gör dem fel skall det snabbt kopplas samman med obehag. Jag har typ aldrig min hund kopplad, han fick lära sig tidigt hur man beter sig ute, så nu behöver han nästan aldrig koppel och jag behöver aldrig skrika eller dra i honom.


   
SvaraCitera