Aviseringar
Rensa alla

Busschafförer


Ämnesstartare

Jag har en fråga till er alla. Får busschafför säga till mig att han åker med sin tid? Vet att det låter dumt men kommer förklara. Jag gymmade, sen när jag har bytt om och allt så gick jag snabbt till affären, kl var 16.37 och bussen skulle åka 16.40. När jag gick ut ur affären var den 16.38 och jag gick mot busshållsplatsen. Jag ser att bussen sätter på sin blinker och kör, den slog exakt 16.39 och som jag skrev innan så skulle den åka 16.40, så han åkte iväg 1min innan. Men som tur stanna han och lät mig gå in, jag sa att han åkte tidigare än vad han borde, och han sa ”jag åker med min tid och just nu ångrar jag att jag stannade”, jag har en iPhone telefon och det är ju Sveriges tid, och det värsta var att han hade en klocka som oftast backar några minuter ibland. Så vem hade rätt? 


   
Citera

hoppas du tog hans namn eller bussens nummer så du kan anmäla honom. vem vet han kanske gjort andra saker också


   
SvaraCitera

Kingerek: Så vem hade rätt?

Du hade rätt, Om bussen ska gå 16.40 så ska den gå 16.40 och inte tidigare. Ta hans namn och buss numret brukas visas innuti bussen, vid taket där du går in och möter föraren. Sen finns buss numret också på bak på bussen i utsidan på höger sida.


   
SvaraCitera

Orka göra en grej av det. Han stannade ju och lät dig stiga på. 


   
SvaraCitera

Självklart ska bussen gå exakt enl tidtabell. Var det så mycket att fundera över? Anmäl buschaffisen till bussbolaget. 

Åker iof sig aldrig buss men enl mina polare är det betydligt vanligare att bussen är försenad... än att den åker FÖR TIDIGT!


   
SvaraCitera
sies
 sies

Om du reser i Stockholm, alltså med SL så får vissa bussar beroende på busshållplats lämna 5 minuter tidigare och senare utan att det räknas som en "störning". Det är vad SL säger och ifall jag förstått rätt. 

Det är otroligt dumt men det är alltså vad de har bestämt.

Jag har flera gånger skrivit till dem att det inte gynnar någon alls förutom på de busshållplatser där bussen stannar mitt på vägen och inte i sin egna plats liksom, vilket är förståndigt för man vill inte stanna upp trafiken. Men när bussen har möjligheten att stå där ett tag så tycker jag den ska göra det. Att bussen är försenad kan ha flera orsaker men att bussen är tidigt är 100% upp till busschauffören. 

Alltså, enligt SL så får bussen lämna sin hållplats 5 minuter tidigt om den känner för det.

Däremot tycker jag det var väldigt onödigt av busschauffören att säga att han inte borde ha stannat för dig, det tycker jag du ska rapportera honom för.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

PWr:
Orka göra en grej av det. Han stannade ju och lät dig stiga på. 

Men saken är att jag skulle förstå att han åkte och stannade, det som gjorde mig arg var att han sa så som han sa


   
SvaraCitera
23an
 23an

Kingerek: ?

"På vissa hållplatser finns avgångstider som kan variera upp till + eller - fem minuter. Dessa kallas för cirkatider och är en uppskattning som gäller vid normala vägförhållanden och ett genomsnittligt antal resenärer."
Brukar oftast vara att bussarna inte får får avgå tidigare från större hållplatser som t.ex stationer i olika städer osv. Hållplatserna däremellan är svårt att beräkna exakt när den kan dyka upp för det kan ha hänt något på vägen som gör den sen eller så är det väldigt lugnt vid just den tiden så den kan komma tidigare. Du får helt enkelt vara på plats tidigare än bussen ska vara där för att vara säker på att hinna med bussen.


   
SvaraCitera
sies
 sies

Kingerek:

Men saken är att jag skulle förstå att han åkte och stannade, det som gjorde mig arg var att han sa så som han sa

Jag tycker du ska kontakta bussbolaget och berätta hur han betedde sig. Du betalar för din biljett och ska inte behöva bli behandlad så. 


   
SvaraCitera

Bussen imorse här hemma gick 6 minuter för tidigt, lite underligt, men så är det ibland.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

23an:

 

Men det var på upplandsväsby station, så det var lite skumt


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Räänkkutus:
Bussen imorse här hemma gick 6 minuter för tidigt, lite underligt, men så är det ibland.

Jag förstår, men bussen som jag tog var ”startstationen”


   
SvaraCitera

Kingerek:

Jag förstår, men bussen som jag tog var ”startstationen”

Dra på trissor, bussen ska ju avgå vid rätt tid, men det är ju svårt å gö nå åt att chaffisarna åk för tidigt


   
SvaraCitera
sies
 sies

Kingerek:

Jag förstår, men bussen som jag tog var ”startstationen”

Ja, då ska den åka i rätt tid. 


   
SvaraCitera

Lev med det bara. 


   
SvaraCitera