Aviseringar
Rensa alla

Bygga bandslip


Ämnesstartare

Jag tänkte bygga en bandslip för att jag behöver det till ett senare projekt. Jag har skaffat en motor från en gammal skruvdragare, och jag har lite ide'er om hur jag ska bygga. 3 hjul ut av trä alla kullagrade, de ska sitta så att om man ser den från sidan så ser det ut som ett D, hjulen ska även vara något konvexa, så att bandet sitter rätt. Jag ska använda julas slipband 13 x 451 mm. Jag tänkte även lägga till en "skivsandare"(descsander) på sidan. Allt borde se ut ungefär som den här  https://m.youtube.com/watch?v=zW9DhiiNTes Vad bör jag tänka på tycker ni?


   
Citera
Ämnesstartare

Det här forumet är värdelöst för sånna här frågor...


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jag antar att bandslipscommunity´t här är ganska tunnt.


   
SvaraCitera
sies
 sies

applekakanshaj2:
Det här forumet är värdelöst för sånna här frågor...

Att bygga en hemmagjort bandslip är något ovanligt och kan det ens vara säkert? Vore det inte bara bättre att köpa en bandslip istället? 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

UM är väl knappast rätt forum för den som vill bygga en egen bandslip. Skulle rekommendera dig  https://www.byggahus.se och  https://www.byggahus.se/forum istället. 
Men för övrigt, jag förstår att du tycker det är roligt att bygga egna el-prylar och då är naturligtvis en bandslip ett bra exempel. För övrigt skulle jag nästan tro att du kan få en NY bandslip på ÖoB för en dryg hundring.


   
SvaraCitera

stoner: För övrigt skulle jag nästan tro att du kan få en NY bandslip på ÖoB för en dryg hundring.

Hittar ingen bandslip på ÖoB men däremot en slipmus för 169 kr. Vill man ha en riktig bandslip kan man finna sånt på Jula.

Hur man bygger en egen har jag ingen kunskap om men hittade en tråd om hur man bygger en bandslip på ett annat forum.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Du skulle nog ha haft en tråd om att bygga en bong eller så istället, tyvärr


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

sies:

Att bygga en hemmagjort bandslip är något ovanligt och kan det ens vara säkert? Vore det inte bara bättre att köpa en bandslip istället? 

Jo men gillar att bygga saker, jag gör det för den delen.

stoner:
UM är väl knappast rätt forum för den som vill bygga en egen bandslip. Skulle rekommendera dig  https://www.byggahus.se och  https://www.byggahus.se/forum istället. 
Men för övrigt, jag förstår att du tycker det är roligt att bygga egna el-prylar och då är naturligtvis en bandslip ett bra exempel. För övrigt skulle jag nästan tro att du kan få en NY bandslip på ÖoB för en dryg hundring.

Okej, ja jag tycker det är kul. Har köpt delar från tipps från annat forum. Och nej, du kan inte få en för 100kr, minsta är ca 600.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

applekakanshaj2: Okej, ja jag tycker det är kul. Har köpt delar från tipps från annat forum. Och nej, du kan inte få en för 100kr, minsta är ca 600.

Jo, jag förstår dig. När jag var yngre och hade tillgång till obebränsat med komponenter så byggde jag bl a förstärkare, radio/tuner, kommunikationsradio/walkietalkie  mm och tyckte det var skitkul.

Nej, en hundring var väl lite i underskott. Kollade videon på YT och den såg ju helt ok ut. Tumme upp


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

stoner:

Jo, jag förstår dig. När jag var yngre och hade tillgång till obebränsat med komponenter så byggde jag bl a förstärkare, radio/tuner, kommunikationsradio/walkietalkie  mm och tyckte det var skitkul.

Nej, en hundring var väl lite i underskott. Kollade videon på YT och den såg ju helt ok ut. Tumme upp

Vad menar du med "obegrensat med komponenter"?        Jag gillar också den elektriska delen av byggande. men är bara 13 år. Har dock bara byggt en taser, stöt-handskar och nåt mer.    Köpte gummihjul och borrmaskin på biltema idag. Borrmaskinen var på 500w, och kostade bara 159kr... 😀


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

applekakanshaj2: Vad menar du med "obegrensat med komponenter"?

Pappa jobbade på Philips största färgTVfabrik i norra Europa som låg i Norrköping när han var ung och i och med att de stängde ner färgTVtillverkningen så skulle de köra iväg tonvis med elektronikkomponenter till tippen men de anställda fick ta vad de själva ville. Så därför hamnade flera hundra kilo komponenter i min pappas ägo. Och det var dessa komponenter jag hade tillgång till för flera år sedan när jag själv höll på att bygga.

applekakanshaj2: Jag gillar också den elektriska delen av byggande. men är bara 13 år. Har dock bara byggt en taser, stöt-handskar och nåt mer.

Låter häftigt.

applekakanshaj2: Köpte gummihjul och borrmaskin på biltema idag. Borrmaskinen var på 500w, och kostade bara 159kr... 😀

Priserna är ju helt annorlunda idag när allt tillverkas i Kina med omkringliggande länder. En vanlig simpel 26" färgTV kostade 4.000 - 5.000 kronor i mitten av 1970-talet. Det motsvarar ungefär det tiodubbla i dagens penningvärde. Så elektronik har ju blivit oergört mycket billigare.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

bygga bandslip med mulle meck 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

stoner:

Pappa jobbade på Philips största färgTVfabrik i norra Europa som låg i Norrköping när han var ung och i och med att de stängde ner färgTVtillverkningen så skulle de köra iväg tonvis med elektronikkomponenter till tippen men de anställda fick ta vad de själva ville. Så därför hamnade flera hundra kilo komponenter i min pappas ägo. Och det var dessa komponenter jag hade tillgång till för flera år sedan när jag själv höll på att bygga.

Blir avundsjuk... Vill också


   
SvaraCitera