Aviseringar
Rensa alla

Bygga dator



   
Citera

Behöver du ingen DVD-läsare?

Jag har själv en dator med AMD-processor och r280x grafikkortet och säger såhär: grafikkortet är nice men processorn låter galet högt. Det ska tydligen vara vanligt för AMDs standardkylare att låta högt och inte kyler särskilt bra. Sommartid har det varit ca 80+ grader i datorn. Inget farligt i sig men lite överdrivet.


   
SvaraCitera

Du får bättre svar på Sweclockers och andra tekniska sidor än här på UM 🙂


   
SvaraCitera

Nu har jag ingen koll på processorer längre, så jag vill inte jämföra AMD med Intel där, men GTX 960 verkar i alla fall vara något bättre än R9 270X:  http://www.sweclockers.com/artikel/18402-sweclockers-prestandaindex-for-grafikkort


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Kryptonian:
Behöver du ingen DVD-läsare?

Jag har själv en dator med AMD-processor och r280x grafikkortet och säger såhär: grafikkortet är nice men processorn låter galet högt. Det ska tydligen vara vanligt för AMDs standardkylare att låta högt och inte kyler särskilt bra. Sommartid har det varit ca 80+ grader i datorn. Inget farligt i sig men lite överdrivet.

Vad ska jag med en DVD-läsare till ? Alla spel och program köper man ju inte på skiva längre, och filmer köper man online.


   
SvaraCitera

Kryptonian: Behöver du ingen DVD-läsare?

Många år sedan jag slutade med sånt.

Kryptonian: processorn låter galet högt. Det ska tydligen vara vanligt för AMDs standardkylare att låta högt och inte kyler särskilt bra. Sommartid har det varit ca 80+

Det är inte en bra arbetstemperatur kan jag tycka. Är du säker på att kylaren är ordentligt installerad?

För övrigt så skulle jag inte köpa amd utan hellre intel då de generellt är så mycket mycket bättre.


   
SvaraCitera

Skulle nog säga den med intel processorn. Intel har sedan ett några år tillbaka ett stort övertag på processor marknaden och är just nu överlag bäst. Sen så har jag ju alltid varit på de blå grönas sida och jag har inte jättestor erfarenhet på AMD sidan.


   
SvaraCitera

Kryptonian: Jag har själv en dator med AMD-processor och r280x grafikkortet och säger såhär: grafikkortet är nice men processorn låter galet högt. Det ska tydligen vara vanligt för AMDs standardkylare att låta högt och inte kyler särskilt bra. Sommartid har det varit ca 80+ grader i datorn. Inget farligt i sig men lite överdrivet.

Har du rensat kylaren från damm? Min i5 3570k har gått upp i 90 (!) grader i load då jag inte hade rensat kylaren på nästan två år. Jag rekommenderar att man alltid har en burk tryckluft och regelbundet blåser ut damm.

Sen är en eftermarknadskylare i princip alltid att rekommendera, blir både tystare och kallare.


   
SvaraCitera

storablodådrerpumpade:

Vad ska jag med en DVD-läsare till ? Alla spel och program köper man ju inte på skiva längre, och filmer köper man online.

Jag fick med skivor som jag behövde ha för att uppdatera drivrutiner med. Utan läsaren vet iaf inte jag hur jag skulle ha gjort det. Utan skivorna  hade jag inte kunnat vara ute på nätet 😛

aristoteles:

Många år sedan jag slutade med sånt.

Det är inte en bra arbetstemperatur kan jag tycka. Är du säker på att kylaren är ordentligt installerad?

För övrigt så skulle jag inte köpa amd utan hellre intel då de generellt är så mycket mycket bättre.

Jag antar att Inet vet vad de gör 😛

Ruttenfisk:

Har du rensat kylaren från damm? Min i5 3570k har gått upp i 90 (!) grader i load då jag inte hade rensat kylaren på nästan två år. Jag rekommenderar att man alltid har en burk tryckluft och regelbundet blåser ut damm.

Sen är en eftermarknadskylare i princip alltid att rekommendera, blir både tystare och kallare.

Brukar köra tryckluft då och då. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Kryptonian:

Jag fick med skivor som jag behövde ha för att uppdatera drivrutiner med. Utan läsaren vet iaf inte jag hur jag skulle ha gjort det. Utan skivorna  hade jag inte kunnat vara ute på nätet 😛
Jag antar att Inet vet vad de gör 😛
Brukar köra tryckluft då och då. 

Dessa drivrutiner finns alltid på tillverkarnas hemsida 🙂 byggde själv en dator förut, laddade ner allt o lite till på hemsidan.


   
SvaraCitera

storablodådrerpumpade:

Dessa drivrutiner finns alltid på tillverkarnas hemsida 🙂 byggde själv en dator förut, laddade ner allt o lite till på hemsidan.

Problemet för mig var att jag just inte komma ut på någon hemsida överhuvudtaget då jag behövde den uppdaterade drivrutinen för just den biten. Vilket följde med skivan som jag fick.


   
SvaraCitera

Kryptonian:

Problemet för mig var att jag just inte komma ut på någon hemsida överhuvudtaget då jag behövde den uppdaterade drivrutinen för just den biten. Vilket följde med skivan som jag fick.

Om man har en annan dator och ett USB så kan man ju bara langa över drivrutinerna till det.


   
SvaraCitera

adaq:

Om man har en annan dator och ett USB så kan man ju bara langa över drivrutinerna till det.

Om man inte har det blir det lite svårare 😉


   
SvaraCitera

Kryptonian: Jag fick med skivor som jag behövde ha för att uppdatera drivrutiner med. Utan läsaren vet iaf inte jag hur jag skulle ha gjort det. Utan skivorna  hade jag inte kunnat vara ute på nätet 😛

Med windows 8 och linux har jag inte behövt det alls. Men visst, kör man ett gammal os eller hårdvara så kanske det är bra att kunna läsa sånna där skivor.

Men generellt brukar det inte behövas längre.


   
SvaraCitera

aristoteles:

Med windows 8 och linux har jag inte behövt det alls. Men visst, kör man ett gammal os eller hårdvara så kanske det är bra att kunna läsa sånna där skivor.

Men generellt brukar det inte behövas längre.

Pricis, windows har ju nu något som kallas för "plug and play" som automatiskt laddar ned drivrutinerna. Men om man inte har internet så tror jag inte att det fungerar.


   
SvaraCitera