Aviseringar
Rensa alla

Byt till IRC!


Ämnesstartare

EVIL_GENIUS_IS_BACK:

vado, nog för att jag inte har varit där på evigheter nu men sist jag var där så kom det ju och gick allt möjligt folk

Törs inte gå in och kolla läget, de kommer döda mig :'D


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

standby:

Törs inte gå in och kolla läget, de kommer döda mig :'D

Ingen fara, jag är inne där nu och det är ingen annan där. #um.se är officiellt död:(


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

EVIL_GENIUS_IS_BACK:

Ingen fara, jag är inne där nu och det är ingen annan där. #um.se är officiellt död:(

;_;


   
SvaraCitera
Åtta

Issen:

Meningen är att UM ska vara på UM och inte på någon worldwide chatt där vem som helst kan komma in och kopplingarna till UM försvinner såsom bans och varningssystemet och att användarna inte stämmer överens med UMs.

Jag har redan förklarat i den tråd jag skapade om detta, precis hur man kunde få denna funktionalitet även om chatten byggdes om till en IRC-klient som kopplade upp sig mot valfri server.

Det med att vem som helst kan komma in löses enormt enkelt genom att helt enkelt låta klienten skicka med ett lösenord (som då användaren inte ser, utan som skickas osynligt genom klienten) varje gång en användare ansluter. Det med att man kan kicka och banna användare är ju pissenkelt. Ge helt enkelt alla med en sessionskaka med rätt användarnivå OP eller motsvarande, och bygg in simpla kontroller som front-end för de kommandon som de bör kunna göra. Varningssystemet har aldrig varit involverat i chatten, så det ser jag inte varför det ska behöva vara nu heller.

Buddah:

Möjligheten att välja klient saknas.

Rent teoretiskt så kan du skriva din egen klient, då en API faktiskt finns. Dock är den aningen bristfällig, och enda stället jag lyckats få tag på den är via Mario - så jag vill inte påstå att den är speciellt enkel att tillgå. Men även om du skriver en egen klient så är ju det fullkomligt meningslöst, när själva poängen med att få använda en annan klient än deras pissiga webbklient är att man inte vill behöva ha en tab uppe alt. behöva köra ett helt annat program bara för att gå med i en chatt - det är det multiprotokollsklienter är till för.

EVIL_GENIUS_IS_BACK:

Ingen fara, jag är inne där nu och det är ingen annan där. #um.se är officiellt död:(

Det är för att alla övergått till #ungdomar.se

A
aristoteles
B
Buddah
BUFFALO SOLDIER

C
Capture

D

E
EVIL_GENIUS_IS_BACK

F

G

H

I
isbiten
J

K
K1337oris

L
likgiltig misär

M

N

O

P
Plyvert

Q

R

S

T

U

V
variabel

W

X

Y

Z

Å
Åtta

Ä

Ö


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Åtta:

Det är för att alla övergått till #ungdomar.se

*är inte en av alla*

För övrigt tycker jag det är bra som det är nu. Visst kan saker förändras till det bättre, men att bara säga "Byt till IRC!" köper jag inte. Okej om det går att lösa något som gör att möjligheten att chatta som nu, men att även chatta där genom IRC, så de som känner för det kan göra det.

Men jag för min del skulle tycka att det känns aningen drygt att skaffa IRC enbart för att chatta på UM. Men det lär väl aldrig bli fallet ändå.


   
SvaraCitera
Åtta

Tobbish:

*är inte en av alla*

Så du hänger fortfarande på #um ? Den kanalen som inte existerar längre? Läste du vad jag skrev?

Tobbish:

Men jag för min del skulle tycka att det känns aningen drygt att skaffa IRC enbart för att chatta på UM.

Nu har ju ingen föreslagit det.

Tobbish:

men att bara säga "Byt till IRC!" köper jag inte.

Varför inte? Användaren skulle ju inte märka någon skillnad. En IRC-klient går att anpassa så att den från användarens sida inte märks att det är IRC, snarare än UMs egna fulhack.

När t.o.m. skaparen av applikationen säger att hela den är en bugg så måste ni väl ändå inse att en testad, stabil och skalbar lösning är att föredra?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Finns ingen anledning att inte göra det som jag ser det.

A
aristoteles
B
Buddah
BUFFALO SOLDIER
Budolicious
C
Capture

D

E
EVIL_GENIUS_IS_BACK

F

G

H

I
isbiten
J

K
K1337oris

L
likgiltig misär

M

N

O

P
Plyvert

Q

R

S

T

U

V
variabel

W

X

Y

Z

Å
Åtta

Ä

Ö


   
SvaraCitera

Budolicious:

Finns ingen anledning att inte göra det som jag ser det.

ClosingTime:

Men UM-chatten är så söt och mer estetisk

[cute]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

ClosingTime:

[cute]

Jättejobbigt att ha i webfönster. Jag orkar inte ha sånt uppe (därför jag aldrig är online på den) :c


   
SvaraCitera

Budolicious:

Jättejobbigt att ha i webfönster. Jag orkar inte ha sånt uppe

Man har ju UM uppe dygnet runt [surprised]

Budolicious:

(därför jag aldrig är online på den) :c

Jo, in nu, vi har så roligt så [blush]


   
SvaraCitera
Åtta

ClosingTime:

[cute]

IRC kan se exakt likadant ut. Protokollet som används har ingenting med estetiken att göra.


   
SvaraCitera

Åtta:

IRC kan se exakt likadant ut. Protokollet som används har ingenting med estetiken att göra.

Det har jag redan fått förklarat för mig, men Buddah ville inte skinna åt mig, då får det vara [cute]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

E're inte du som brukar hänga på Hamsterpaj-chatten? [crazy]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

ClosingTime:

Man har ju UM uppe dygnet runt [surprised]

Nix. Ofta jag skulle kunna ha 10000 inloggningar då? 😉


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

A
aristoteles
B
Buddah
BUFFALO SOLDIER
Budolicious
C
Capture

D

E
EVIL_GENIUS_IS_BACK

F

G

H

I
isbiten
J

K
K1337oris

L
likgiltig misär

M

N

O

P
Plyvert

Q

R

S
schism

T

U

V
variabel

W

X

Y

Z

Å
Åtta

Ä

Ö


   
SvaraCitera