Aviseringar
Rensa alla

Byta från månadslinser till endagars?


Ämnesstartare

Halloo! Det är så att jag just nu använder månadslinser men av hygiensjäl (badar i havet osv) så vill jag ha endagarslinser på sommaren. Är det fritt fram att bara välja bland endagarslinserna bara de har samma baskurva och diameter eller måste man gå till en optiker och få nya? Någon som har erfarenhet av det här?


   
Citera
Ämnesetiketter

Bästa är nog att gå till optiker första gången i alla fall.
Jag bytte från månadslinser till endagslinser. Ingen större skillnad egentligen mer än att jag kan bestämma när jag vill ha på min linserna.


   
SvaraCitera

Coca-Cola:
Bästa är nog att gå till optiker första gången i alla fall.
Jag bytte från månadslinser till endagslinser. Ingen större skillnad egentligen mer än att jag kan bestämma när jag vill ha på min linserna.

det kan man väl med månadslinser också?


   
SvaraCitera

isola: det kan man väl med månadslinser också?

Problemet är att när förpackningen väl är bruten så kan man inte använda dem mer än ca en månad om man använder linserna flera ggr/vecka. De tappar sin styrka med tiden. Endagslinserna är alltid fräscha.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Coca-Cola:

Problemet är att när förpackningen väl är bruten så kan man inte använda dem mer än ca en månad om man använder linserna flera ggr/vecka. De tappar sin styrka med tiden. Endagslinserna är alltid fräscha.

Är det sant? Har upplevt att ögonen blir torra då det gått ca 1 månad. Så det tappar styrka också … inte konstigt att jag ibland känt att jag fått sämre syn haha.

Sedan kan jag tycka att det är lite dåligt att man får pröjsa 500 kr för att testa nya linser. Har för inte så länge sedan fått nya styrkor till mina månadslinser. Jag menar, man har väl samma styrka på månads och dagslinser?


   
SvaraCitera

JustAnotherSoul: Är det sant? Har upplevt att ögonen blir torra då det gått ca 1 månad. Så det tappar styrka också … inte konstigt att jag ibland känt att jag fått sämre syn haha.

Så jag känt också, att det blir sämre med tiden. Vilket inte är konstigt då de använd en hel del.

JustAnotherSoul: Sedan kan jag tycka att det är lite dåligt att man får pröjsa 500 kr för att testa nya linser. Har för inte så länge sedan fått nya styrkor till mina månadslinser. Jag menar, man har väl samma styrka på månads och dagslinser?

Eh, var sjutton bor du?
Där jag bor så får jag bara köra ny undersökning med linser för att se att det passar bra och sen prova dem i ca en vecka, gratis, för att sedan säga vad jag tycker. Då betalar man för ett visst antal linser och kör på det. 30par brukar räcka länge för mig, ca 2-3 månader. Kostar ca 600kr då. Det finns dock olika sorter såklart så priset varierar.

Samma styrka om ens syn inte ändrats ja.
Om du haft en synundersökning för 2-3 år sedan senast så kan det hända att din syn ändrats och då kan det skilja lite.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Coca-Cola:

Så jag känt också, att det blir sämre med tiden. Vilket inte är konstigt då de använd en hel del.

Eh, var sjutton bor du?
Där jag bor så får jag bara köra ny undersökning med linser för att se att det passar bra och sen prova dem i ca en vecka, gratis, för att sedan säga vad jag tycker. Då betalar man för ett visst antal linser och kör på det. 30par brukar räcka länge för mig, ca 2-3 månader. Kostar ca 600kr då. Det finns dock olika sorter såklart så priset varierar.

Samma styrka om ens syn inte ändrats ja.
Om du haft en synundersökning för 2-3 år sedan senast så kan det hända att din syn ändrats och då kan det skilja lite.

Bor i södra Skåne. Om man vill ha en undersökning med nya linser så kostar det 500 kr på specsavers, där det ändå är billigast, synsam tar ju 1000 spänn för det. När jag först fick linser i typ 8an så betalade jag 500 kr, sedan 300 eller 400 för undersökning om synen förändrats. I början betalade jag typ 500 kr för 3 par månadslinser, så började beställa linser från nätet där det är betydligt billigare. Sist jag hade en undersökning kan nog ha varit någon gång i December eller Januari, kommer inte riktigt ihåg.

Jag har -2,25 samt -2,5, och använder linser dagligen eftersom jag tränar ganska mycket och tycker att glasögon är ganska obekvämt och fult på mig, så om jag skulle använda endagars hade det blivit ganska dyrt. Därför har jag månadslinser men under sommaren vill jag börja med endagars.


   
SvaraCitera