Aviseringar
Rensa alla

BYTA GYMNASIELINJE!?!?


Ämnesstartare

Hej!

Jag går för nuvarande Naturbruk-Hästhållning på ett privat gymnasium, där vi har våra hästkurser på Flyinge. Jag har dock sökt in till Samhälle-Beteende då skolan/linjen jag går på nu inte främjar mina framtida planer och ger mig den kompetens jag behöver till att sedan söka till polis/psykolog/beteendevetare plus att utbildningen är ostrukturerad som tusan. 

Väljer jag att byta måste jag dock börja om i åk 1, det kommer bli sten mycket att plugga & det kommer bli svårare att få bra betyg. 

Mitt svar skall vara inne om lite drygt 12 timmar & jag har verkligen ingen aning om vad jag skall ta mig till.

Mina funderingar till er är då:

Hur är det att gå samhälle?

Någon som har fått erfara en liknande situation som denna, d.v.s. att byta linje & köra från scratch igen?

 Att byta från ett yrkesförberedande program till ett högskoleförberedande, är det värt det?

Fördelar/nackdelar? 

Alla synpunkter är välkomna!!!


   
Citera

lliinneah: Någon som har fått erfara en liknande situation som denna, d.v.s. att byta linje & köra från scratch igen?

Att byta från ett yrkesförberedande program till ett högskoleförberedande, är det värt det?

Vet att min bror gick fordon i två år innan han bytte till samhällsprogrammet. Han behövde ju gå två extra år i skolan men många A-kurser osv hade han ju redan läst under sina år på fordonprogrammet så det behövde han inte göra igen på samhäll vilket betydde ett ganska slappt schema iallafall första året på samhäll. Kan ju dock vara annorlunda på din skola. Om det är värt det kan ju bara du bestämma, beror på vad dina mål är.


   
SvaraCitera

Kör på samhäll! Jag kan inte ge dig svar på alla punkter men det är helt klart värt att satsa på ett högskoleförberedande program enligt mig

/nöjd studerande till Samhäll.


   
SvaraCitera

Dkulle lätt ha bytt. Gick teknik med ridprofil (knappt några hästkurser dock) och bytte sedan skola och gick sam ekonomi. Skulle ALDRIG gå ren naturbruk-häst, de erfarenheterna kan du få igen på annat håll och dessutom ha en "vettig" utbildning i ryggen. Byt! 🙂


   
SvaraCitera

elverpigen:
Dkulle lätt ha bytt. Gick teknik med ridprofil (knappt några hästkurser dock) och bytte sedan skola och gick sam ekonomi. Skulle ALDRIG gå ren naturbruk-häst, de erfarenheterna kan du få igen på annat håll och dessutom ha en "vettig" utbildning i ryggen. Byt! 🙂

King


   
SvaraCitera