Aviseringar
Rensa alla

Byta gymnasieprogram, hjälp mig!


Ämnesstartare

Jag går just nu mitt första år i gymnasiet på media linjen på en skola i Göteborg. Jag är jättebesviken på både linjen och skolan, och lärarna är jättedåliga. Jag har försökt komma in på ett annat program men eftersom det har gått så långt in på höstterminen får jag inte lov att byta, utan har blivit tillsagd att det är bäst om jag söker om på nytt nästa år.

Mitt problem är att jag har ingen aning om vad jag ska göra.
För om jag hoppar av skolan nu för att söka om nästa år, vad tusan ska jag göra detta året? Lgga hemma och slappa? Men om jag stannar kvar detta året för att sedan läsa om det en gång till känns ju jätteonödigt! Och jag vill verkligen inte stanna kvar där jag är nu i tre år till...

Är det någon som har förslag på vad jag kan göra eller ta mig till??


   
Citera

Kan du inte prata med skolans rektor?
Han/Hon borde ju veta vad du kan och inte kan göra =]


   
SvaraCitera

Pratat med studie och yrkesvägledaren?
Man brukar nog inte hoppa av gymnasiet helt utan kan gå att byta.


   
SvaraCitera

eperleroth:

, vad tusan ska jag göra detta året?

läsa de kurser de läser som du inte läste i år

eperleroth:

Men om jag stannar kvar detta året för att sedan läsa om det en gång till känns ju jätteonödigt!

Det är väldigt smart att läsa klart detta år, du kan fortfarande tillgodoräkna dig de kurserna du slutför.


   
SvaraCitera

Känner igen det där från språkundervisningen i sjätte klass när man väl hade studerat Tyska så pass länge att man hade fått en bild av hur det var då hade man kommit för långt in på undervisningen för att få byta till Spanska. Lite samma efterblivna sätt att tänka.


   
SvaraCitera

dazed:

Tyska

tyska

dazed:

Spanska

spanska

Ingen jävla versal.


   
SvaraCitera

passaro:

tyskaspanskaIngen jävla versal.

Tyskan är ju iaf herrespråket.


   
SvaraCitera

Image


   
SvaraCitera

du behöver inte läsa om kurser du får betyg i.
du kan ju alltid försöka att läsa kurser som hör till programmet du vill byta till


   
SvaraCitera