Aviseringar
Rensa alla

Byta gymnasieskola efter första året


Ämnesstartare

Hur fungerar det?
Har jag förstått rätt:
Man går ett år på skola 1 och läser ett par ämnen, får slutbetyg i kursen och sedan byter man till skola 2. Slipper jag då läsa de kurser jag redan slutfört på annan skola (i annat län) som jag är nöjd med betyget i?

Känns ju tämligen ovärt att göra om tex Ma A under ett helt år bara för att liksom.

Frågeställning 2:
Jag läste en del kurser i år som inte ingår i det nya programmet jag valt. I programmet jag valt finns ett par kurser jag lätt skulle kunna låta bli. Tråkiga alltså. Kan jag ersätta de poängen med poäng i andra kurser från min gamla skola?

Vet att syv-tanten borde veta detta men hon jobbar inte helg.
Mvh Postorderhoran


   
Citera
Ämnesstartare

är du trött på WT-killarna? [sad]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Postorderhoran:

Man går ett år på skola 1 och läser ett par ämnen, får slutbetyg i kursen och sedan byter man till skola 2. Slipper jag då läsa de kurser jag redan slutfört på annan skola (i annat län) som jag är nöjd med betyget i?

Yep. Du behöver inte läsa om och får du håltimma den tiden din nya klass har t.ex. Ma A.

Det andra är jag inte säker på.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Postorderhoran:

Slipper jag då läsa de kurser jag redan slutfört på annan skola (i annat län) som jag är nöjd med betyget i?

vad jag vet, ja. Har varit med om samma sak.

Postorderhoran:

Kan jag ersätta de poängen med poäng i andra kurser från min gamla skola?

ja, om de inte ingår i programmet (alltså om det är valbara kurser eller liknande) kan du ersätta det med poäng i andra kurser som du redan har läst./slutfört.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

livetlivetlivet:

ja, om de inte ingår i programmet

så "karaktärskurser" kan inte strykas? inte ens ett par?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

dazed_and_confused:

är du trött på WT-killarna?

är trött på att mentorn verkar så otroligt socialt inkompetent och mentalt efterbliven. Är trött på ett skolsystem som beordrar positiv särbehandling men skiter i att uppfylla mina enkla önskemål för att jag ska få en dräglig skolmiljö. De vill SÅÅÅ gärna att jag ska gå där och är jätteglada för att jag valt deras skola men fan heller att de gör nåt för att jag ska trivas.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Postorderhoran:

så "karaktärskurser" kan inte strykas? inte ens ett par?

jag tror inte det


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Postorderhoran:

Slipper jag då läsa de kurser jag redan slutfört på annan skola (i annat län) som jag är nöjd med betyget i?

Japp, så var det på min tid i alla fall.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

så klart du inte behöver läsa om kurser. läsa upp betyg gör du på komvux sedan. betyg som har satts på dig kan du inte bara "läsa upp" på en annan skola. du skall gå ut med minst 2500 p och ha läst kärnämnena. det är kraven. tror inte du behöver ha läst alla karaktärsämnena ens.


   
SvaraCitera

Postorderhoran:

Har jag förstått rätt:
Man går ett år på skola 1 och läser ett par ämnen, får slutbetyg i kursen och sedan byter man till skola 2. Slipper jag då läsa de kurser jag redan slutfört på annan skola (i annat län) som jag är nöjd med betyget i?

på min skola vart man tvungen att ha IG för att få läsa upp de. G o du får ej läsa om de. Däremot så får du tillgodoräkna det.

Postorderhoran:

Frågeställning 2:

det kan påverka din utbildning så mycket att du bör diskutera vad för konsekvenser det kan leda till om du gör så. Du kan få en annan behörighet.
Jag satt och diskuterade med syo om jag skulle kunna få hoppa av Naturkunskap B och läsa matte D istället. Vi kollade på en lista av vad man behöver Naturkunskap B för att få, och det fanns inget yrke jag var intresserad av. Det fanns endast ett yrke som det räckte med att jag läste naturkunskap B, resten av yrkena krävdes det även minst två andra kurser jag inte heller hade gått = det var inga problem för mig att byta. Sådant har Syv bra koll på.

Hoppa ej över kurser bara för att dem är tråkiga, hoppa över kurser ifall du ej har användning av dem när du börjar plugga på uni/högskola OM du ska göra de.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Borgeus:

hoppa över kurser ifall du ej har användning av dem när du börjar plugga på uni/högskola OM du ska göra de.

Friluftsliv A + B kände jag att jag har tämligen lite användning av i några sammanhang.

Borgeus:

på min skola vart man tvungen att ha IG för att få läsa upp de. G o du får ej läsa om de. Däremot så får du tillgodoräkna det.

Så jag kan inte bara börja ettan igen på en skola, läsa kursen igen och få nytt betyg i och med skolbytet?


   
SvaraCitera

Postorderhoran:

Friluftsliv A + B kände jag att jag har tämligen lite användning av i några sammanhang.

det låter som 100 gratis poäng.

Postorderhoran:

Så jag kan inte bara börja ettan igen på en skola, läsa kursen igen och få nytt betyg i och med skolbytet?

så var de för mig. kan variera mellan olika län


   
SvaraCitera

iddqd:

Japp, så var det på min tid i alla fall.

Haha, jag älskar när folk som bara är något år äldre pratar som om de är gamla och visa[bigcheers]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

fjeak:

Haha, jag älskar när folk som bara är något år äldre pratar som om de är gamla och visa[bigcheers]

Är du helt borta eller har du missat att systemet ändrats en hel del sen dess?


   
SvaraCitera

Postorderhoran:

Slipper jag då läsa de kurser jag redan slutfört på annan skola (i annat län) som jag är nöjd med betyget i?

Du kan välja mellan att inte lämna in din lista över avklarade kurser öht eller att lämna den och därmed inte kunna läsa om de du har mer än godkänt på.
Du kan alltså inte välja bland de avklarade vilka du vill och inte vill läsa om, det är liksom allt eller inget, vad jag hört


   
SvaraCitera