Aviseringar
Rensa alla

Byta gymnasium efter halva terminen ? Panik - HJÄLP


Ämnesstartare

Jag går första året på Burgården, Frisör.
Halva terminen har gått och jag vet inte längre vad jag vill.
Visste inte innan heller, hade problem med att välja linje när jag gick i årskurs 9.
Första gången alla sökte in preleminärt (stavning?:s) så sökte inte jag för jag visste verkligen inte vad jag ville gå.
Istället sökte jag andra gången alla skulle söka och då tog jag bara Frisörlinjen på Burgården för att jag inte visste vad jag ville jobba som och att det bara är 3 år och sedan kan man jobba istället för att plugga vidare.
För jag har aldrig varit en sådan person som orkar plugga mycket.
Och Frisör verkade vara det "intressantaste" bland de få yrkesförberedandeämnena.

Nu börjar jag ångra mig, jag känner att jag inte vill jobba som frisör när jag gått ut gymnasiet. Jag kommer heller inte ha samma valmöjligheter som om jag går samhäll.
Tycker det är jobbigt att åka in till stan för det tar ca 1h till skolan, nu på vintern orkar jag knappt gå upp ur sängen och det händer att jag skippar skolan vissa dagar då det är som jobbigast.

Det jag funderar på att byta till är i så fall Samhäll här i min ort, det kommer bli mycket enklare att ta sig till skolan eftersom det bara är 15min ifrån mitt hus.
Men jag är orolig om jag kommer orka med allt pluggande på samhäll + att jag måste plugga vidare sedan.

Vet inte vad jag ska ta mig till, tiden börjar rinna ut.. om den inte redan gjort det..
Har pratat med studievägledaren och hon sa att hon skulle mejla den andra skolan och fråga om det nu går att byta efter en hel termin eftersom det är två helt olika programm, om jag nu bestämt mig för att byta.

Vad ska jag göra, får ångest när jag tänker på allt.

Idag på hantverkslektionen blev allt för mycket av allt tänkande och att inget gick som det skulle, så jag gick gråtandes ifrån lektionen och låste in mig på toaletten..


   
Citera

Syv brukar va en snäll tant man kan fråga


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Hon hjälpte mig inte så mycket förutom att säga att hon kunde mejla och fråga om man kunde bytea eftersom det beror helt på den andra skolan...


   
SvaraCitera

Även om du inte kan byta program nu så kan du istället byta i höst, och då börja läsa samhäll från första året. Visst, det är ju drygt att behöva gå ett år "extra", men det är ingen katastrof, och det är ju mycket bättre än att gå tre år på en utbildning som du inte vill ha.

Nu vet jag inte riktigt hur det ser ut där du bor, eller vad man läser första året på frisörprogrammet, men om det är någorlunda mycket kurser som överlappar är det möjligt att du kan läsa in de kurser som du missat från samhäll på sommarskola och sedan börja andra året på ett samhällsprogram.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Har en god vän som gick frisör på gymnasiet men viste från år ett att hon inte ville bli frisör. Men hon trivdes så hon gjorde det bästa av sina valbara kurser vilket gjorde attt hon hade kompetens till sin universitetsutbildning. Nu läser hon på universitet och kan klippa hår.

Edit: Kontentan med historien var att du inte behöver oroa dig alltför mycket över att inte kunna plugga vidare efter en frisörutbildning så länge du väljer rätt sorts valbara kurser.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tack så mycket för hjälpen.

Vet fortfarande inte vad jag ska göra, ena stunden är jag helt säker på att jag ska stanna och andra stunden är jag helt säker på att byta.

Så fort jag tänker på praktiken vi har 1 gång i veckan, känner jag att frisöryrket inte passar mig och är helt säker på att byta men sen när jag tänker på hur lite plugg det är jämfört med samhäll är jag inte lika säker längre.


   
SvaraCitera