Aviseringar
Rensa alla

Byta gymnasium linje i ettan.


Ämnesstartare

Hej.

Jag går första året på fordon transport och känner att jag har valt fel linje. Jag kände det här för ett halv år sen när jag var på praktik. Kände att det här var inget för mig. Mår inte bra när jag är i skolan för jag tänker mest att jag har valt fel linje. Det enda som är bra i skolan är mina vänner.

Jag vill gå på en linje som har datorprogrammering,spelprogrammering eller helt enkelt mycket om datorer. Har varit på öppet hus på en IT linje och tycke om det men den skolan låg långt bort. Finns ett gymnasium som ligger nära mig och där kan man välja teknikprogrammet. Har hört att man jobbar mycket med datorer till exempel programmering efter ettan. Att man kan välja efter ettan vad man vill jobba med.

Kan nån säga vad man kan välja efter ettan och är det mycket datorprogrammering på teknikprogrammet?
Plus när är det sista dagen man måste byta linje om man ska göra det? Det är redan maj. [cry]


   
Citera

teknikprogrammet har väl inga nationella inriktningar vad jag vet, drf skiljer det sig mellan alla skolor. tro dock ej du kommer få programmera maaassor bara för att du får teknik, du kommer behöva läsa fysik, kemi, svenska, engelska, matte och massa annan skit ändå


   
SvaraCitera
Arlo
 Arlo

beror ju helt på vilka ämnen du är klar med. Du kan som ovanstående skibent behöva läsa in vissa. Annars får du ju börja om ettan i höst på en annan linje.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

På våran skola är teknik fruktansvärt inriktat mot it-teknik. Prata med syven om hur det ligger till, så lär du få svar på alla dina frågor.


   
SvaraCitera

Hjalp:

datorprogrammering på teknikprogrammet?

Vi hade 2 kurser vill jag minnas. + animering och webdesign


   
SvaraCitera

Hjalp:

Kan nån säga vad man kan välja efter ettan och är det mycket datorprogrammering på teknikprogrammet?

på min skola hade teknik, el och industri gemensam etta. Jag fick då läsa massa onödiga skitkurser jag aldrig kommer ha användning för. Dock var en del av dem programmering och annat liknande strunt (alltså programmera elgrejer och så. Automation kanske det hette). Så tips till dig, välj teknikcollege på en skola som har datainriktning. Ofta kan man lära sig mkt utöver det på lektionerna om man är intresserad.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

blacktard:

Prata med syven om hur det ligger till, så lär du få svar på alla dina frågor.

Får ta och göra det imon, tack för tipset. [smile]

Slumpartad:

Vi hade 2 kurser vill jag minnas. + animering och webdesign

Låter rätt skoj, tack =).

Postorderhoran:

Så tips till dig, välj teknikcollege på en skola som har datainriktning.

Aha jo, får ta och kolla vad den skolan jag tänker på har för teknik inriktningar eller vad man ska säga.


   
SvaraCitera

Det skulle hjälpa oss att veta i vilket område du bor. Med tanke att du inte verkar vara så peppe på att flytta än. Gick iaf på ett IT gymnasium och vi började mycket med dator grunderna. tex. Windows Operativsystem (XP), Persondatorer, Datorkunskap osv osv. Nästa år gick vi in lite djupare på programering och liknande sen hade vi hela Webdesign kursen första året dock böt jag skola efter andra året å där hade dom delat upp Webdesignen under 2 år. Så vad du väljer för skola beror helt på vad du vill bli senare i livet.

Vill du studera och bli ngt speciellt var med på att du antagligen kommer behöva flytta!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Leggzor:

Det skulle hjälpa oss att veta i vilket område du bor.

Bor i kungälv. Och den skolan jag var på öppet hus på låg i göteborg. Är ju inte så långt men men...

Leggzor:

Vill du studera och bli ngt speciellt var med på att du antagligen kommer behöva flytta!

Japp det har du rätt i. Det jobbiga är att man inte känner nån och det är helt nytt i skolan. På den som är nära mig kommer jag träffa många bekanta vilket är ett plus.


   
SvaraCitera