Aviseringar
Rensa alla

Byta hårddisk i laptop.


Ämnesstartare

Jag har en laptop med en paj hårddisk som jag tänkte byta ut. Hårddisken jag har är av märket Hitachi Travelstar och min fundering är då om jag bör köpa samma märke för att det ska fungera korrekt, eller om jag kan köra på en Samsung SpinPoint då den både har större utrymme och är billigare.

Laptop: Acer Aspire 3100

Hårddisk: Hitachi SATA 5400rpm 120GB

Jämförde med den ungefärliga jag har och samsungen här.

Alltså. Kan jag använda en hårddisk av annat märke?
Något jag bör tänka på för övrigt?


   
Citera
Ämnesstartare

Dåren:

eller om jag kan köra på en Samsung SpinPoint då den både har större utrymme och är billigare.

Troligen funkar vilket märke som helst, bara det är av rätt typ.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

aristoteles:

Troligen funkar vilket märke som helst, bara det är av rätt typ.

Tycker också det låter logiskt. Men vill vara säker innan jag sprätter pengarna.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Dåren:

Tycker också det låter logiskt. Men vill vara säker innan jag sprätter pengarna.

Det bästa är att rådfråga tillverkaren. Men jag köpte iaf en ny samsung spinpoint till min dell-laptop utan problem.


   
SvaraCitera

Det enda som inte fungerar är vissa (alla?) 500 GB-diskar, då de är lite tjockare. Av någon anledning så verkar det som om de trots det heter 2,5 tum.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

k1337oris:

Det enda som inte fungerar är vissa (alla?) 500 GB-diskar, då de är lite tjockare. Av någon anledning så verkar det som om de trots det heter 2,5 tum.

Har också hört liknande, fast om ssd-diskar, lite märkligt. Hur har dom tänkt att man ska använda dom om de inte passar.


   
SvaraCitera

aristoteles:

Har också hört liknande, fast om ssd-diskar, lite märkligt. Hur har dom tänkt att man ska använda dom om de inte passar.

Vissa chassin är lite större?...
Det är ganska dumt att de inte är mer tydliga på skillnaden dock.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

aristoteles:

Men jag köpte iaf en ny samsung spinpoint till min dell-laptop utan problem.

Splendid.

k1337oris:

Det enda som inte fungerar är vissa (alla?) 500 GB-diskar, då de är lite tjockare. Av någon anledning så verkar det som om de trots det heter 2,5 tum.

Wtf.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tråden låst på grund av inaktivitet


   
SvaraCitera