Aviseringar
Rensa alla

Byta identitet?


Chucky
Ämnesstartare

Mataano:

Ditt gamla liv kommer att vara kvar även fast du byter namn o personnummer osv.

och vad snackar DU om?


   
SvaraCitera

Chucky:

ÄR NÅGON

Men vad är det för en definition som du använder dig utav? Jag menar, allt man företer sig här i livet kräver ju att man är någon, en person, en individ med rättigheter och skyldigheter.

Chucky:

Man man måste ju ha en identitet, och kunna styrka den.

Har du inte det? Detta tolkar jag som att du har en, men du vill en ny:

Chucky:

Nej men jag vill ha ett nytt liv, en ny identitet, inte bara ett nytt namn.

Jag förstår inte direkt. Har du ingen identitet? Har du inget namn? Har du inget personnummer?

Chucky:

Jag håller på med ett intresse i livet, en livsstil , yrke eller vad man vill kalla det, som kräver att man ÄR NÅGON.

Man ÄR NÅGON, såvitt man existerar. Existerar gör du uppenbarligen, alltså borde du rimligen även VARA NÅGON. Det är därför jag undrar över VAD som de facto definierar existensen, enligt din mening.


   
SvaraCitera

Chucky:

och vad snackar DU om?

Att du inte får ett nytt förflutet bara för att du byter identitet. Du har fortfarande dina minnen och erfarenheter kvar även om du byter ditt namn osv.


   
SvaraCitera
Chucky
Ämnesstartare

Irrelevante:

Men vad är det för en definition som du använder dig utav? Jag menar, allt man företer sig här i livet kräver ju att man är någon, en person, en individ med rättigheter och skyldigheter.

Irrelevante:

Har du inte det? Detta tolkar jag som att du har en, men du vill en ny:

Irrelevante:

Jag förstår inte direkt. Har du ingen identitet? Har du inget namn? Har du inget personnummer?

Irrelevante:

Man ÄR NÅGON, såvitt man existerar. Existerar gör du uppenbarligen, alltså borde du rimligen även VARA NÅGON. Det är därför jag undrar över VAD som de facto definierar existensen, enligt din mening.

Du måste vara lite bakom flötet.. Jag säger att "jag vill ha en NY identitet". Då har jag uppenbarligen en "gammal". Annars hade jag bara skrivit "jag vill ha en identitet"

Mitt skäl har jag ingen anledning att uppge, frågan var helt enkelt hur man skulle göra. Varför är min ensak, och det är inte relevant..

Och det jag vill göra i mitt liv kräver att jag ÄR någon.

Säg att du ska bli amerikas president. Det kan du ju inte bli utan ett personnummer etc.
Inte heller om du ska tävla i simmning. Du kan inte delta som "Herr Anka, man i 30 - års åldern, okänt personnummer..


   
SvaraCitera
Chucky
Ämnesstartare

Mataano:

Att du inte får ett nytt förflutet bara för att du byter identitet. Du har fortfarande dina minnen och erfarenheter kvar även om du byter ditt namn osv.

Har jag någonstans skrivit att jag vill radera mina minnen och erfarenheter från mitt förflutna? I så fall kan jag gå och bli hypnotiserad.

Varför är det så svårt för folk att fatta att de har inte med att göra vilka anledningar jag har.. Jag undrade hur man gick tillväga.


   
SvaraCitera

Chucky:

Och det jag vill göra i mitt liv kräver att jag ÄR någon.

Men du är väl för sjutton någon REDAN?


   
SvaraCitera
Chucky
Ämnesstartare

Irrelevante:

Men du är väl för sjutton någon REDAN?

VAD ÄR DET DU INTE FATTAR, har du läst första inlägget eller. HUR GÖR MAN FÖR ATT FÅ EN NY IDENTITET var frågan.

Uppenbarligen vill jag inte ha kvar den jag har, och VARFÖR är min ensak! Om du inte vet hur man går tillväga, varför skriver du i den här tråden överhuvudtaget. GE UPP!


   
SvaraCitera
Chucky
Ämnesstartare

Irrelevante:

Men du är väl för sjutton någon REDAN?

Jag frågar inte hur man kan skaffa EN IDENTITET. jag frågar hur man får en NY NY NY NY NY NY NY identitet!

Har du lässvårigheter eller?


   
SvaraCitera

Värst vad du var trevlig idag 🙂 Nåväl jag tänker ändå skriva ett svar till dig!

Det är ytterst svårt att byta identitet då det måste finnas en synnerligen bra anledning att göra detta; exempelvis en hotbild mot dig som person, det kan du läsa om i SFS 1991:483

1 § En folkbokförd person som riskerar att bli utsatt för allvarlig brottslighet som riktar sig mot dennes liv, hälsa eller frihet kan få medgivande att använda andra personuppgifter om sig själv än de verkliga (fingerade personuppgifter). Ett medgivande får begränsas till viss tid.

Längre ner i samma lagtext står det också att en ny/fingerad identitet endast kan beviljas om kvarskrivningsskyddet inte fungerat, till exempel om din adress har blivit röjd x antal gånger!

Det är Rikspolisstyrelsen som bestämmer huruvida din ansökan om en fingerad identitet ska bli godkänd. På ett år får ungefär 10 personer en fingerad/ny identitet, det är med andra ord en extrem åtgärd i en extrem situation.


   
SvaraCitera

Chucky:

HUR GÖR MAN FÖR ATT FÅ EN NY IDENTITET var frågan.

Nu har Mataano gett dig ett uttömmande svar på frågan och till synes verkar det som om hon har mer kött på benen än jag i frågan, i alla fall när det gäller identitetsbyten där det finns en hotbild mot personen ifråga.

För övrigt har jag givit dig ett svar på frågan redan i och med mitt första inlägg i tråden:

Irrelevante:

Skattemyndigheten, vilken är den myndighet jag misstänker att du bör vända dig till om det nu är så att du behöver hjälp med en ny identitet.

Jag vill emellertid förtydliga att det är Skatteverket (och inte -myndigheten) som ansvarar för saker såsom personnummer och mindre namnändringar. Övriga namnändringar skall göras hos Patent- och registreringsverket.

Utifrån det Mataano skriver verkar det ju vara ytterst svårt - om inte snudd på omöjligt - att få en ny identitet om man inte uppfyller kraven som finns i lagen om fingerade personuppgifter (1994:483).

Läser man dessutom 1 § andra stycket (Mataano citerade enbart det första) ser man att fingerade personuppgifter inte kan bli aktuella om tillräckligt skydd uppnås genom kvarskrivning (enligt 16 § folkbokföringslagen) eller på annat sätt.


   
SvaraCitera

det är ju lättare för dig om du går under jorden det är inte så avancerat


   
SvaraCitera

det är ju lättare för dig om du går under jorden det är inte så avancerat


   
SvaraCitera

det är ju lättare för dig om du går under jorden det är inte så avancerat


   
SvaraCitera
Chucky
Ämnesstartare

OF 5:

det är ju lättare för dig om du går under jorden det är inte så

SOM JAG SAGT UPPREPADE GÅNGER SÅ ÄR DET INTE ETT ALTERNATIV, JAG BEHÖVER EN NY IDENTITET. JAG BEHÖVER NYA PERSONUPPGIFTER. JAG BEHÖVER EN IDENTITET FÖR ATT SYSSLA MED DET JAG VILL I MITT LIV


   
SvaraCitera
Chucky
Ämnesstartare

Mataano:

1 § En folkbokförd person som riskerar att bli utsatt för allvarlig brottslighet som riktar sig mot dennes liv, hälsa eller frihet kan få medgivande att använda andra personuppgifter om sig själv än de verkliga (fingerade personuppgifter). Ett medgivande får begränsas till viss tid.

Jag letar inte efter en identitet som skall vara "tills vidare".

Jag tänker starta ett helt nytt liv.

Jag är medveten att det inte kommer gå att göra lagligt...


   
SvaraCitera