Aviseringar
Rensa alla

Byta inloggning på laptop?


Ämnesstartare

Finns det någon som vet hur man byter inloggningsnamn på en laptop? Alltså när man startar datorn kommer det upp en ruta med namn, där man ska fylla i lösenord. Är mitt namn som står, och vill byta det då jag inte längre kommer att ha kvar datorn. Har försökt med det mesta men får inte till det


   
Citera
Tyrael

sweetie86:

Har försökt med det mesta men får inte till det

Är det en skoldator, eller är den köpt privat?
Om det är en skoldator kan den vara kopplad till skolans nätverk, då måste du ändra på ett speciellt sätt som jag inte kommer ihåg.

Annars om det är en privat kan du ju försöka GOOGLA som du uppenbarligen inte gjort.

Change password on operativsystem lär gå bra.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Den är köpt privat. Jag har googlat, men inte fått fram något jag förstår. Testade att googla på det du skrev, men det enda jag får fram är hur man byter lösenord. Finns inget lösenord aktiverat, utan det är användarnamnet jag vill ha bort/bytas ut.

Men du får jättegärna förklara för mig hur man gör.


   
SvaraCitera

sweetie86:

Men du får jättegärna förklara för mig hur man gör.

Det låter sig inte göras, åtminstone inte enkelt.

sweetie86:

Är mitt namn som står, och vill byta det då jag inte längre kommer att ha kvar datorn.

Ska du sälja den är du bara dum om du inte ser till att skriva över hela hårddisken med slumpdata, formatera den och installera om OS på den, åtminstone om du haft någon information på den du inte vill att köparen ska ha enkel åtkomst till. (Kortnummer, lösenord, dagböcker, bilder, MSN-loggar, etc.)


   
SvaraCitera
zIGGE

Gå till kontrollpanelen och öppna "användar konton" eller liknande, och välj att byta namn bara? :D?


   
SvaraCitera

zIGGE:

Gå till kontrollpanelen och öppna "användar konton" eller liknande, och välj att byta namn bara? :D?

Ändrar bara det namn som visas, inte det faktiska användarnamnet.


   
SvaraCitera

lyssna på gentlemannen.


   
SvaraCitera
zIGGE

Gentlernen:

Ändrar bara det namn som visas, inte det faktiska användarnamnet.

Jaha. Men kör compmgmt.msc och ändra det under lokala användare då

Inte krångligt :D?


   
SvaraCitera

zIGGE:

Jaha. Men kör compmgmt.msc och ändra det under lokala användare då

Plockar det med filsystemet i processen, dvs. ändrar x:\Users\<användarnamn> också?


   
SvaraCitera
zIGGE

Gentlernen:

Plockar det med filsystemet i processen, dvs. ändrar x:\Users\<användarnamn> också?

Jaha. Nej. Då är väll det bästa att skapa en ny användare med rätt namn, kopiera över inställningar med wiz, och radera den gamla, så slipper man även strejkande programvara.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Om du vill byta lösenord på datorn kan du skriva in i "kör" rutan "control userpasswords2" och därifrån ändra lösenord och andra användardata.

Om du som du skriver inte ska använda datorn borde du ominstallera datorn eller formatera hårddisken!


   
SvaraCitera