Aviseringar
Rensa alla

Byta IP


clickclack:

Tycker inte det är någon större skillnad mer än att man måste installera TOR medan en proxy kan man enkelt hitta på nätet och bara göra lite inställningar i webbläsaren.

Jamen dåså, då vet du inte vad tor är.


   
SvaraCitera

Något som alltid fungerat på dom internetleverantörer jag har haft är att byta MAC-adress på datorn (Om du har datorn direkt i uttaget) om du har en router emellan så ska du byta MAC-adressen på den.

TMAC fungerar bra för att ändra på datorn iallafall.


   
SvaraCitera

aristoteles:

Jamen dåså, då vet du inte vad tor är.

Jo, det vet jag. Använde mig av det en hel del för några år sedan.


   
SvaraCitera

clickclack:

Jo, det vet jag. Använde mig av det en hel del för några år sedan.

Man behöver inte veta vad TOR är för att använda det, tard. Att du tror att enda skillnaden gentemot en vanlig HTTP-proxy är att TOR måste installeras visar med all önskvärd tydlighet att du inte har den blekaste aning om vad TOR faktiskt är och hur det fungerar.


   
SvaraCitera

Gentlernen:

Man behöver inte veta vad TOR är för att använda det, tard. Att du tror att enda skillnaden gentemot en vanlig HTTP-proxy är att TOR måste installeras visar med all önskvärd tydlighet att du inte har den blekaste aning om vad TOR faktiskt är och hur det fungerar.

Ok, kom på en skillnad till. TOR byter automatiskt IP flera gånger i minuten, vilket inte en vanlig proxy gör.


   
SvaraCitera

clickclack:

Ok, kom på en skillnad till. TOR byter automatiskt IP flera gånger i minuten, vilket inte en vanlig proxy gör.

Nu är jag ingen expert på TOR, men om jag inte missminner mig så är det du säger helt fel. Det är snarare så att TOR använder olika icke loggande hosts för varje förfrågan för att se till att källan(du) blir väldigt svår(om inte omöjlig) att spåra. Detta är inte vad en proxy gör, en proxy låter dig bara använda en annan host att skyffla trafik via.

Så det är två helt skilda saker. Visst kommer du i slutändan att komma fram via ett annat ip än vanligt, men det vore som att säga att bilar och flygplan är samma sak för de båda flyttar dig.

Precis som att det vore knöligt att ta flyget varje dag till jobbet så är TOR inte lösning om det bara är en proxy du vill ha, för det är inte vad TOR är.


   
SvaraCitera

sixten103:

Tja, kan man på något sätt byta ip?

Vilket operativsystem använder du? Inställningarna ligger på olika platser beroende på operativsystem och vilken dator du använder.

Återkommer ev. i så fall med instruktioner.


   
SvaraCitera

Tobbe97:

Vilket operativsystem använder du? Inställningarna ligger på olika platser beroende på operativsystem och vilken dator du använder.Återkommer ev. i så fall med instruktioner.

Du kan inte bara byta den externa ip-adressen via inställningar på datorn om du inte använder en proxy. Har du dynamisk IP brukar du få ny IP om du startar om modemet.


   
SvaraCitera

mrman:

Du kan inte bara byta den externa ip-adressen via inställningar på datorn om du inte använder en proxy. Har du dynamisk IP brukar du få ny IP om du startar om modemet.

Om man vill det. IP-adresserna väljs automatiskt, men man kan ändra inställningarna så att man använder en bestämd IP-adress om så önskas.

Öppna nätverksanslutningar och högegrklicka på anslutningen och välj Egenskaper. Där ser ni en lista med olika "objekt" som nätverksanslutningen använder. Markera det objekt som du/ni vill ändra IP-inställningarna för och där har ni det! [wink]


   
SvaraCitera

Tobbe97:

Om man vill det. IP-adresserna väljs automatiskt, men man kan ändra inställningarna så att man använder en bestämd IP-adress om så önskas.Öppna nätverksanslutningar och högegrklicka på anslutningen och välj Egenskaper. Där ser ni en lista med olika "objekt" som nätverksanslutningen använder. Markera det objekt som du/ni vill ändra IP-inställningarna för och där har ni det!

Då byter du inte den externa adressen utan bara IP-adressen på det lokala nätverket men det kanske är det du ville göra?


   
SvaraCitera

mrman:

Då byter du inte den externa adressen utan bara IP-adressen på det lokala nätverket men det kanske är det du ville göra?

Kanske, läste nog inte ordentligt...
Det var 7-8 år sedan som jag behövde de inställningarna, kom bara ihåg en liten del utav det.


   
SvaraCitera

Tobbe97:

Kanske, läste nog inte ordentligt...
Det var 7-8 år sedan som jag behövde de inställningarna, kom bara ihåg en liten del utav det.

Well, det är nog inte inställningarna du missat. Utan hela förståelsen för hur nätverk fungerar.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Finns en massa sätt bl.a en massa gratis program ute på nätet som funkar utmärkt men dem flesta sköter bara webbläsaren. Vad vill du ha det till ?

Mvh Remix


   
SvaraCitera