Aviseringar
Rensa alla

Byta navelpiercing efter infektion??


Ämnesstartare

Jag tog hål i naveln för ca 5 månader sen 🙂 (i mars)

Första veckorna var den hur fin som helst men sen började jag slarva med tvättarna och det började komma var.
Sedan upptcäkte jag en röd blåsa under den nedersta piercingkulan. Då gick jag till min piercare och han berättade hur jag skulle göra.

Så jag har tvättat noggrant med både alsolsprit och kokssaltlösning varje dag (mest kokssaltlösning). Och varje gång jag duschar tvättar jag med en tvål jag fick när jag piercade mig. Sedan torkar jag helt torrt med tops för att torka ut blåsan.

För ca 2 veckor sen fick jag en till, mindre blåsa brevid det övre hålet.

Men nu har det slutat komma var och båda blåsorna är nästan helt borta!! Blåsan vid nederstan piercingkulan har minskat och blivit hudfärgad och det har den översta också. Men det är fortfarande lite rött runt piercingstaven och så.

Men kan man byta piercing nu? Har varit bra i en vecka. Måste jag vänta ännu längre? Vill så gärna byta piercing men vill ju inte att det ska bli infekterat igen.
Förresten så är piercingen jag tänkte byta till en vanlig och inget dingligt grejs[crazy]


   
Citera
Ämnesstartare

Juste kom på en grej!! Har tagit ur läkpiercingen två gånger innan bara för att kolla hur det såg ut typ... fast man inte fick hehe. Men jag tror inte att det blev så mycket värre efter det. Då borde det väl vara samma sak med att byta piercing? Eller?


   
SvaraCitera

Jag tror att du ska minska på tvättningen lite om infektionen har gått bort. Det röda kan vara att du tvättar din piercing så mycket orsakar irritation (det röda). Jag fick en infektion i min näspiericing (har i näsvingen. Blev en finnliknande hård blåsa ovanför) och då tvättade jag i typ en vecka med enbart saltlösning (starkare saltlösning som jag kokade själv) och sedan så blev den fin igen, utan irritation. Så när huden runt din piercing inte är infekterad är det nog helt lugnt att byta. Testa att tvätta mindre eller helt enkelt bara med saltlösning.


   
SvaraCitera

Irritationen kan ju också vara att staven du har nu inte passar, så om du tror att den nya är lättare för din kropp att hantera så sätt i den!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

genus:

Testa att tvätta mindre eller helt enkelt bara med saltlösning.

okej, nu tvättar jag morgon och kväll, ska jag bara tvätta en gång om dagen med kokssaltlösning då?

genus:

Irritationen kan ju också vara att staven du har nu inte passar, så om du tror att den nya är lättare för din kropp att hantera så sätt i den!

nja jag vet inte läkstav borde väl ändå vara bättre? men får se om rodnaden försvinner och sen om det ser fint ut byter jag väl [smile]


   
SvaraCitera

Pink Friday:

ska jag bara tvätta en gång om dagen med kokssaltlösning då

Ja det låter bra! Grejen är den att när det har gått så lång tid och din piercing ska väl vara läkt nu så mår den inte bra av att tvättas som den gjorde när den var nytagen och i stort behov av att hållas ren (nu behöver din hud själv ta hand om hålet och smutsen) istället för att du måste hjälpa till att hålla rent så mycket.

Pink Friday:

? men får se om rodnaden försvinner och sen om det ser fint ut byter jag väl

Ja gör så! jag bytte direkt när rodnaden var nere, min har inte varit krånglig sedan dess.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Började tvätta endast en gång per dag och piercingen började göra jätteont! [cry] Så jag började tvätta två gånger per dag igen och så smörjde jag in den med helosansalva.

För en stund sen tog jag ut piercingen för att kolla hur det såg ut. Det var alldeles rött runt båda hålen och hålet var gult av var... när jag satte i piercingen igen såg jag varet komma ut ur hålet. Kanske inte läge att byta piercing än alltså! [sad]

Åååhhhh ångrar att jag gjorde piercingen!! Vill ta ut den men vill inte få nåt ärr eller så. Fast jag vill ju ha den kvar för den är ju fin o så men [sad]


   
SvaraCitera

Pink Friday:

Kanske inte läge att byta piercing än alltså!

Fan vad synd att det är så. Jag vet inte vad det kan vara om det inte är övertvätt. Du kanske inte kan ha piercing helt enkelt? Skulle faktiskt konsultera en läkare i det skedet du är i, en infektion är aldrig bra för kroppen.

TA INTE UT DEN!!! Då kapslar du bara in infektionen och det är inte bra alls.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

genus:

Fan vad synd att det är så. Jag vet inte vad det kan vara om det inte är övertvätt. Du kanske inte kan ha piercing helt enkelt? Skulle faktiskt konsultera en läkare i det skedet du är i, en infektion är aldrig bra för kroppen.

TA INTE UT DEN!!! Då kapslar du bara in infektionen och det är inte bra alls.

Okej hmmmm vet inte vad jag ska göra [crazy] ska jag fortsätta tvätta 2 ggr om dagen?


   
SvaraCitera

Pink Friday:

ska jag fortsätta tvätta 2 ggr om dagen?

Kan inte garantera att det funkar men testa det. Om det går ännu längre och det inte blir bättre så ring vårdcentralen.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

genus:

Kan inte garantera att det funkar men testa det. Om det går ännu längre och det inte blir bättre så ring vårdcentralen.

Ringer dit imorgon och frågar[smile]


   
SvaraCitera

Pink Friday:

Ringer dit imorgon och frågar

Vad bra! lycka till [cute]


   
SvaraCitera