Aviseringar
Rensa alla

Byta skola?


Ämnesstartare

Jag går i en invandrartät skola som jag trivs mycket bra i, har många vänner i klassen. Inte för att skryta, men jag är dessutom en av de "smarta" i min klass.

Min storebror som går i ettan säger till mig att byta skola för att han säger att han inte har lärt sig speciellt mycket i min skola, och att de känns som om att alla andra redan kan saker som han inte ens hört om i min skola. Han gick ut 9an som en av de bästa i sin årskurs. Har kollat runt lite här i forumet och vissa säger att högstadiebetygen inte spelar så stor roll, är de sant? Går i 7an och alla i min klass är ganska tajta. Tycker att det är ett svårt val eftersom några av mina kompisar i klassen har jag känt sedan 2an. Om jag börjar på en ny skola blir det då svårt att komma in i ett kompisgäng?


   
Citera
Ämnesstartare

Det är sant, är oftast lätt att komma in med relativt låga betyg från högstadiet. Tycker ej du ska byta om du trivs. Det där med att han har lärt sig mycket mindre än andra skolor tvivlar jag på, beror nog snarare på lärare.


   
SvaraCitera
Åtta

cazux:

är de sant?

Helt sant. När du väl har kommit in på gymnasiet så kommer du aldrig igen använda dina högstadiebetyg.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Hmm..


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Om du inte gillar din nya skola lär du inte lära dig ett skit ändå.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tack för dom snabba svaren! Tror jag vet vad jag skall göra nu [bigsmile]


   
SvaraCitera

Dock ligger det ju mycket i att du eventuellt kan komma efter i ämnen som språk och matte, där man så tydligt bygger på mer kunskap steg för steg. Men trivs du i din nuvarande skola finns ingen större anledning att byta, så länge du är medveten om att ett mvg nödvändigtvis inte behöver betyda att du kommer vara bland de bästa sen på gymnasiet.


   
SvaraCitera