Aviseringar
Rensa alla

Byte av Gymnasieskola efter skolstart


Ämnesstartare

Hejsan, började på första året på gymnasiet igår och det kändes ganska misslyckat. Jag sökte till skolan för att jag ville skapa nya kontakter, Resturang lunch och och att lärarna verkade vara trevliga och pedagogiska. Men sen igår när jag börja så var lärarna spydiga/dryga och min fysiklärare kan inte flytande svenska vilket gör att det är svårt att förstå honom. Fysiken är dessutom de ämne som jag tror att jag kommer att behöva mest stöd i... Min klass som jag kom i är dessutom riktiga torrbollar. De flesta sitter helt tysta och "instängda". Frågar man någon så svarar dom Ja/Nej/Vet inte. Omöjligt att skapa en kompis relation med någon av dom. När alla skulle berätta sitt namn så satt hela bunten och stirra ner i marken och viskade ut sitt namn.

Så nu undrar jag går det att byta gymnasieskola så här efter skolstart? Båda skolorna har samma linje, dessutom så har jag ganska många kompisar i den skolan som jag vill byta till.

Nu känns allting verkligen surt, var riktigt taggad på gymnasiet men du så käns det bara skit.. Verkligen skit[n]


   
Citera

dagens tips: hör av dig till studievägledarna på respektive skolor. Kanske främst på den skola du vill byta till


   
SvaraCitera

Studievägledaren på din skola kan hjälpa dig [smile]


   
SvaraCitera

Gör det de ovan sade, och så snart som möjligt!


   
SvaraCitera

har skolan plats är det klart du kan byta 🙂


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Nu kommer du få årets bästa svar från mig.

Jag började ettan i gymnasiet för några dagar sedan. Efter första dagen vägrade jag gå dit igen, varför?
Min klass bestod av 8 stycken personer. De resterande sju stycken var tjejer som dessutom kände varandra sen tidigare. Skolan var helt misslyckad också.

Andra dagen gick jag direkt till rektorn och sade att jag ville byta till en annan skola, men på samma linje då (samhällsvetenskap).
Han sa att det var okej och då fick jag gå.
WTF?

Jag gick hem och googlade och fick fram numret till kommunens studievägledare.... eller ja typ kommunens. Landstingets kanske.
Hursomhelst så skulle jag skriva ett skriftligt brev och sedan gå och lämna in den på deras mottagning nästa dag, vilket jag också gjorde.

Allt var okej men tyvärr är det en minst en veckas väntetid innan man kan få byta, så nu sitter jag hemma och väntar medans alla andra i mitt län går till skolan.
Det är inte kul.

Nu har du fått min berättelse, svara på mitt inlägg eller skicka PM om du har några frågor eller funderingar [y]


   
SvaraCitera

Ja du kan byta, du kan byta hur mycket som helst så länge det finns plats ledig.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Förlåt att jag inte har svart men har itne haft tid [n]

Står nu på en väntelista till den skolan dit jag villbyta, har jag tur så hoppar några av så jag kan komma in där 🙂

Tack för alla svar, det lättade verkligen upp tillvaron [smile] [love]


   
SvaraCitera