Aviseringar
Rensa alla

Byxmyndighet?


Ämnesstartare

Hej, jag känner mig lite smått förvirrad just nu. Jag är med i en hejvild diskussion just nu, där vi bara söker svaret på en fråga: Får två personer under 15 år ha sex med varandra? tacksam för svar, och jag lovar att jag inte dör av att få en källa på teorin också. [wink]


   
Citera

bara om båda har med sej en lapp med mammas tillåtelse[no-no]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ja. det får dom väl.
Kan ju inte dömas mot varandra. Problem kan ju dock bli om en fyller år före den andre.


   
SvaraCitera

Enligt lagen(?) bör man inte ha sex under 15 år. Det kan innebära komplikationer.. ja, dåliga.. jag har en syster som är 13 och har en kille och dom båda är kåta som fan, men jag har satt min gräns att hon MÅSTE vara 15 innan det blir något, annars kan hon säga farväl till våran kontakt[no-no]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

MakingBelieve:

jag har en syster som är 13 och har en kille och dom båda är kåta som fan, men jag har satt min gräns att hon MÅSTE vara 15 innan det blir något, annars kan hon säga farväl till våran kontakt

hahahah
seriöst?!


   
SvaraCitera

MakingBelieve:

men jag har satt min gräns att hon MÅSTE vara 15 innan det blir något, annars kan hon säga farväl till våran kontakt[no-no]

Vad har du med hennes sexliv att göra?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

MakingBelieve:

bör man inte ha sex under 15 år. Det kan innebära komplikationer

Säger vem? Det är bara moralismer som vi människor hittat på.


   
SvaraCitera

FreeWay89:

Det är bara moralismer som vi människor hittat på.

Svenskar* 12 år i Holland och 18 år i USA. [y]


   
SvaraCitera

Jonnybravo91:

Vad har du med hennes sexliv att göra?

För jag försöker finnas där för henne och hon är faktiskt mitt yngsta syskon och dessutom är hennes kille 17, så vem vet vad som kan hända?


   
SvaraCitera

MakingBelieve:

För jag försöker finnas där för henne och hon är faktiskt mitt yngsta syskon och dessutom är hennes kille 17, så vem vet vad som kan hända?

Sin sak att du lägger dig i hennes sexliv så gravt, det borde du inte göra... Vad du däremot borde fundera över är vad fan hon gör med en 17-åringar och vad han gör med henne. Det är lite pedo-varningar.


   
SvaraCitera

Revolution:

Hej, jag känner mig lite smått förvirrad just nu. Jag är med i en hejvild diskussion just nu, där vi bara söker svaret på en fråga: Får två personer under 15 år ha sex med varandra? tacksam för svar, och jag lovar att jag inte dör av att få en källa på teorin också. [wink]

I Brottsbalken kap 6 § 14 finns en kompletterande regel om att den som är skyldig till bland annat sexuellt utnyttjande av barn "skall inte dömas till ansvar om det är uppenbart att gärningen inte inneburit något övergrepp mot barnet med hänsyn till den ringa skillnaden i ålder och utveckling mellan den som har begått gärningen och barnet samt omständigheterna i övrigt."[3] Detta innebär att om en person precis över 15 år har en sexuell relation med en person precis under samma åldersgräns, kan domstolen välja att inte döma till ansvar om det efter en helhetsbedömning framstår som klart att inget övergrepp skett. Högsta domstolen har valt att tillämpa denna regel beträffande en 17-åring som hade sexuellt umgänge med en 14-åring.[4]

Om båda parter är under 15 år finns ingen straffrättslig påföljd för någondera parten eftersom de inte är straffmyndiga. I särskilda fall kan det dock leda till åtgärder från socialtjänsten i enlighet med Lagen om vård av unga, LVU.

Wikipedia[bigcheers]


   
SvaraCitera

Jonnybravo91:

Sin sak att du lägger dig i hennes sexliv så gravt, det borde du inte göra... Vad du däremot borde fundera över är vad fan hon gör med en 17-åringar och vad han gör med henne. Det är lite pedo-varningar.

Just det som alla säger.. att han är för gammal för henne, men den killen är både min och min brors bästa kompis och vi vet att vi kan lita på dom. Däremot gillar jag inte riktigt att dom träffas ensamma så ofta hemma hos honom..


   
SvaraCitera

MakingBelieve:

Enligt lagen(?) bör man inte ha sex under 15 år. Det kan innebära komplikationer.. ja, dåliga.. jag har en syster som är 13 och har en kille och dom båda är kåta som fan, men jag har satt min gräns att hon MÅSTE vara 15 innan det blir något, annars kan hon säga farväl till våran kontakt

ahahaha. [shake]


   
SvaraCitera

MakingBelieve:

Just det som alla säger.. att han är för gammal för henne, men den killen är både min och min brors bästa kompis och vi vet att vi kan lita på dom. Däremot gillar jag inte riktigt att dom träffas ensamma så ofta hemma hos honom..

Din brors bästa kompis är alltså tillsammans med hans yngsta syster som dessutom precis blivit tonåring. Wtf m8? [tard]


   
SvaraCitera

Jonnybravo91:

Din brors bästa kompis är alltså tillsammans med hans yngsta syster som dessutom precis blivit tonåring. Wtf m8?

Jo, så är det. Tycker själv det låter roligt och jag har en gång varit på G med våran brors kompis.. haha, vi kan ha fest[bigcheers]


   
SvaraCitera