Aviseringar
Rensa alla

Byxmyndighets lagen Rätt/Fel


Ämnesstartare

[n][n][n][n][n][y][y][y][y][y]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

CompleteUnkn0wn:

kan stämma bra men alltsåp tänk dig en omogen tjej som e kanske 12 som vill bli av med oskulden bara för att bli av med den och då kanske hon har oskyddat hon är ju inte bildad nog att veta mer

så enligt mig : ska lagen bort så ska man ha sexualkunskap i skolan mycket tidigare och mer 🙂

Där måste jag hålla med, jag tycker lagen är helt onödig men tycker att om lagen ska bort så måste man lära ut sexualkunskap i skolan mycket tidigare, tyvärr så är dagen föräldrar så otroligt överbeskyddande och många tror att deras barn inte en vet vad sex är när de är typ 10år när barnen faktiskt vet ganska mycket (men tyvärr inte nog mycket)

Lär ut sexualkunskap i tidiga år och bort med lagen, då kommer allt att lösa sig enligt mig, "ingen plats för onödiga lagar här inte"


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

AdamVikingen:

Lär ut sexualkunskap i tidiga år och bort med lagen, då kommer allt att lösa sig enligt mig, "ingen plats för onödiga lagar här inte"

exakt, barnen vet MYCKET mer än föräldrarna tror


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

för barnen är blyga!! för att prata med föräldrarna om allt vilket är förståeligt


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Okey, nu ska jag låta er diskutera ifred!

Håll tråden igång så gott ni kan!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

ne som han sa låt den INTE dö!! 🙂 plikten kallar hejdå 🙂


   
SvaraCitera

CompleteUnkn0wn:

sexualkunskap i skolan mycket tidigare och mer 🙂

I min skola hade alla sexualkunskap första gången i 3an, även i grannskolorna och alla jag pratat med kan minnas att man fått höra vad sex är, varför man har sex och så vidare. Jag har såååååå svårt att tro på att någon faktiskt råkat ut för att inte få sexualkunskapslektioner tidigt, inte i svenska skolor så länge föräldrarna inte sagt ifrån.

Det är bara fjantungar som glömmer bort att man fått det och sen är det ju kul att klaga, lite gangstah att klaga på allt man kan klaga på. Jävla fjantfjollsnorungar.


   
SvaraCitera

AdamVikingen:

För er som inte vet vad Byxmyndighets lagen är, så är det lagen som säger att alla under 15år inte får ha sexuell eller någon typ av sensuell kontakt.

AdamVikingen:

Tyvär inte, jag trodde det var så men sedan kollade jag närmare i det och den betyder att man inte räknas som sexuellt mogen när man är under 15år, därför får man inte heller ha sexuell kontakt.

Fel. Du får inte ha sex med en person under 15, men en person under 15 får ha sex med dig. Lagen förbjuder inte 14-åringar att göra något, den förbjuder de som vill göra något med 14-åringar.
Ungefär som med prostitution, att det är lagligt att sälja sex men olagligt att köpa. Bara ena parten bryter mot lagen.
Däremot stämmer det att det är olagligt att ha sex med någon under 15 även om man själv är under 15 - men å andra sidan är man inte straffmyndig då så det är lite skit samma, normalt sett.

Här finns lagen

--------------------------

Jag är kluven till lagen. Å ena sidan finns det många under 15 som kan samtycka till sex, särskilt med personer någorlunda i sin egen ålder. Å andra sidan så finns ju lagen där för att skydda dem från att bli lurade - många personer under 15 (särskilt när vi kommer ner till 11-årsåldern och lägre) kan ju ganska lätt bli utnyttjade på sätt som kan vara svåra att bevisa.

En bra idé kan ju vara att göra lagen lite mer flytande i åldersdefinitionerna - så att det är olagligt att ha sex med någon under 15 om det skiljer mer än 5 år, t.ex. På det sättet så behöver inte 16-åringar oroa sig för att hamna i finkan när de ligger med sina 14-åriga flickvänner, samtidigt som inte P37 kan lura F11 att göra både det ena och det andra.

Vidare bör det nämnas att undantag kan göras redan nu när åldersskillnaderna är små, se kommentarerna i länken ovan. Dock föredrar jag generellt sätt tydliga lagar framför prejudikat i så stor utsträckning som möjligt.

- - - - - - - - - - - - - - - - - Sammanslagning 1 - - - - - - - - - - - - - - - - -

Imoon:

I min skola hade alla sexualkunskap första gången i 3an, även i grannskolorna och alla jag pratat med kan minnas att man fått höra vad sex är, varför man har sex och så vidare.

Det var inte mycket sexualkunskap vad jag vill minnas, bara lite grundläggande biologi. Vi gick ifrån den lektionen med ett stort "WTF? Varför skulle man vilja göra så?".

Dock är det inte den sexualkunskapen det är brist på - alla visste hur barn blev till långt innan den lektionen. Det är snarare saker som sociala samspel mellan människor, kärlek, när sex är okej och när det inte är okej, risker och så vidare som behöver få bättre spelrum i skolan. Kanske inte i trean, men man kan gott och väl börja med det i sexan eller sjuan. En hel del förlorar oskulden som 13-åringar.


   
SvaraCitera

AdamVikingen:

Själv tycker jag att denna lag är fullkomligt onödig, men vill gärna höra era åsikter! Är Det Rätt Eller Fel?

Hade det funnits en sådan lag hade det varit fel, men som tidigare har sagt har du helt missförstått lagen. Lagen finns för övrigt främst till för att ge människor under 15 ett stärkt skydd mot övergrepp, så utnyttja inte minderåriga och ha sex med dem, isåfall kan du bli anmäld.
En negativ aspekt är att föräldrar kan välja att anmäla oavsett vad barnen själva vill. Det kan ju utnyttjas för att föräldrarna ska få leka moralpolis, även om jag inte tror vi har en sån situation i dagens sverige.


   
SvaraCitera

inget man behöver bry sig om att bråka med tkr jag


   
SvaraCitera

Stringburka:

"WTF? Varför skulle man vilja göra så?".

Får lust att säga något fräckt.[badgrin][blush][blush]

Förövrigt pratade vi massor om typ varför man hade sex, om man ens skulle ha det, med vem osv. Fast det var väl typ i 5an eller 6an...
Avskyr när bekanta på mig påstår att vi ej fick någon undervisning i det.. Men de ville kanske ha undervisning a la "så för man penisen in i vaginan" för att de ännu inte vet hur man gör.[zzz]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Imoon:

Jag har såååååå svårt att tro på att någon faktiskt råkat ut för att inte få sexualkunskapslektioner tidigt, inte i svenska skolor så länge föräldrarna inte sagt ifrån.

Jag hade sexualkunskap första gången i sexan, och sen mer i åttan. I sexan så pratade vi inte heller riktigt något om sex, bara mest om puberteten. Så det skiljer sig mycket mellan olika skolor. I låg- och mellanstadiet gick jag i Sveriges största grundskola, så det är nog många som hade det likadant.

Ja, jag tycker att det ska finns någon gräns. Det ska inte vara okej att ha sex med barn som vuxen, men frågan är vart gränsen ska gå. Den är ju olika i olika länder. I många stater i USA är det 18, i Spanien 14, i Japan 12. Jag tror man kan ta lite löst på lagen när det gäller tonåringar under 15 (13- och 14-åringar), speciellt ifall de har sex med tonåringar över 15. Men så tror jag att det är väldigt få som anmäler när en 16-åring har sex med en 14-åring.

Sedan så mognar ungdomar idag snabbare fysiskt. Jag vet inte hur det är känslomässigt, men fysiskt så inträder könsmognaden tidigare än när lagen först togs i bruk. Sen kanske man kan tycka att 15 år är bra eftersom man då blir straffmyndig. Ha något att gå efter, liksom. Sen kan jag tycka att både straffmyndighet och "byxmyndighet" kanske skulle kunna sänkas med ett år, utan negativa följder.


   
SvaraCitera

Anarkandi:

även om jag inte tror vi har en sån situation i dagens sverige.

En flicka jag var på G med ett tag hade föräldrar som hotade att polisanmäla mig för våldtäkt mot barn om vi fortsatte träffas. Jag var 16 och hon var 14. Vi hade iofs aldrig sex, men som 16-åring blev jag ju självklart lite rädd.

Lika bra det iofs, hon var egentligen något av ett as.

Men men, enda gången jag har gått med borgarsvin 🙂

- - - - - - - - - - - - - - - - - Sammanslagning 1 - - - - - - - - - - - - - - - - -

Imoon:

Fast det var väl typ i 5an eller 6an...
Avskyr när bekanta på mig påstår att vi ej fick någon undervisning i det.. Men de ville kanske ha undervisning a la "så för man penisen in i vaginan" för att de ännu inte vet hur man gör.[zzz]

Vi fick inte ordentlig sexualundervisning före andra terminen i åttan, och då var det ca 3 lektioner förutom själva biologin. Jag hade någorlunda tur för vi hade en bra lärare, men de andra klasserna på skolan var inte lika lyckliga så att säga.


   
SvaraCitera

Stringburka:

andra terminen i åttan, och då var det ca 3 lektioner förutom själva biologin

Hade vi också, tror det faktiskt var första gången för den klassen (bytte skola till en skola i ett helt annat område). Först hade vi en lärare som sa att sex inte var skönt (hahahaha den va bra!!!) sen insåg rektorn att läraren var dum och så fick vi en annan som sa att det var skönt. Hon pratade även om de positiva effekterna av droger när vi pratade sånt. Gillade henne.[bigsmile]


   
SvaraCitera

Imoon:

Gillade henne.[bigsmile]

Låter som en lite mer balanserad och sansad kvinna, ja. XD


   
SvaraCitera