Aviseringar
Rensa alla

C har ingen rätt till sitt namn, och M:s slogan är respektlös


Ämnesstartare

Djeydjey:

Btw, så reagerade du aldrig på min kritik mot C - ska jag tolka det som ett medhåll?

Tycker att det mest är semantik, och tror inte att folk röstar på dom bara för att de vill "hålla sig i mitten". Men visst är namnet opassande, fast det kan man säga om folkpartiet och moderaterna också.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tycker Moderaterna är roliga.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Mawns:

Men visst är namnet opassande, fast det kan man säga om folkpartiet och moderaterna också.

Moderaterna håller jag som sagt med om, men "Folkpartiet" kan betyda i princip vad som helst: En lösning för folkets bästa.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Djeydjey:

"Folkpartiet" kan betyda i princip vad som helst: En lösning för folkets bästa.

Det kan moderaterna och centern också.


   
SvaraCitera

stackars väljare som är för dumma för att ta reda på ngt själkva och blir lurade av centerpartiets namn omgomg


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Vänster, höger, mitten. I dagens läge finns det väl inte så mycket mitten att välja på längre.

Varför inte byta till Demokraterna och Republikanerna.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Mawns:

Det kan moderaterna och centern också.

Absolut, men det säger ingenting om att de är de enda, och det är inte lika missvisande som "center".

Blivande_japan:

stackars väljare som är för dumma för att ta reda på ngt själkva och blir lurade av centerpartiets namn omgomg

Stackars oss andra som får ta konsekvensen av deras dumhet...

Harpyja:

Vänster, höger, mitten. I dagens läge finns det väl inte så mycket mitten att välja på längre.

Precis, och det ska framgå tydligare. C bör byta namn.


   
SvaraCitera

Djeydjey:

Stackars oss andra som får ta konsekvensen av deras dumhet...

oavsett namn vet de flesta att centern är en del av alliansen och därmed med största sannolikhet för en liknande politik som de andra högerpartierna, och vet man inte det är man alldeles för dum/oinsatt för att rösta.

förövrigt har jag inget emot de "konsekvenserna"


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Djeydjey:

Absolut, men det säger ingenting om att de är de enda, och det är inte lika missvisande som "center".

Klart det gör. Det är ju i bestämd form. "Folkpartiet". Det partiet ÄR folkpartiet, partiet för folk. Detta gör att resten av partierna INTE är folkparti, för detta är folkpartiet.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Blivande_japan:

oavsett namn vet de flesta att centern är en del av alliansen och därmed med största sannolikhet för en liknande politik som de andra högerpartierna, och vet man inte det är man alldeles för dum/oinsatt för att rösta.

Tyvärr är det alldeles för stor minoritet av oinsatta, eller "dumma", som du säger. För bara någon månad sen pratade jag med en kille som varken ville rösta rött eller blått, utan grönt: Antingen på MP eller på C. Tänk på att det bara är några procentenheter som avgör valet.

Blivande_japan:

förövrigt har jag inget emot de "konsekvenserna"

Antar att du är blå, och i så fall ser jag det som legalt valfusk [zzz] Antagligen hade du inte hållit med om C anslutit sig till De rödgröna.

Mawns:

Klart det gör. Det är ju i bestämd form. "Folkpartiet". Det partiet ÄR folkpartiet, partiet för folk. Detta gör att resten av partierna INTE är folkparti, för detta är folkpartiet.

För det första är det inte vilket folkparti som helst, utan Folkpartiet liberalerna. För det andra heter de Folkpartiet och inte Partiet för Folk, Folkets parti eller Folkpartisterna. Det går att böja i alla möjliga varianter - Folkdemokraterna är också en variant. I Danmark finns t ex tre olika folkpartier.


   
SvaraCitera

Djeydjey:

Antar att du är blå

yes

Djeydjey:

Antagligen hade du inte hållit med om C anslutit sig till De rödgröna.

hade ärligt talat inte brytt mig (om vi nu enbart diskuterar att namnet i sig eventuellt lockar väljare), tycker du gör en höna av en fjäder


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Blivande_japan:

hade ärligt talat inte brytt mig (om vi nu enbart diskuterar att namnet i sig eventuellt lockar väljare), tycker du gör en höna av en fjäder

Varför är det det enda du svarar på?


   
SvaraCitera

Djeydjey:

Varför är det det enda du svarar på?

vad ska jag mer svara på?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Blivande_japan:

vad ska jag mer svara på?

"Tyvärr är det alldeles för stor minoritet av oinsatta, eller "dumma", som du säger. För bara någon månad sen pratade jag med en kille som varken ville rösta rött eller blått, utan grönt: Antingen på MP eller på C. Tänk på att det bara är några procentenheter som avgör valet."


   
SvaraCitera

Djeydjey:

"Tyvärr är det alldeles för stor minoritet av oinsatta, eller "dumma", som du säger. För bara någon månad sen pratade jag med en kille som varken ville rösta rött eller blått, utan grönt: Antingen på MP eller på C. Tänk på att det bara är några procentenheter som avgör valet."

har inte träffat folk som sagt ngt sådant iaf, och pratar ändå rätt mkt politik med folk helt random

sen är väl förvisso c högerns "gröna röst" förvisso är den inte så fruktansvärt grön, men ändock.

tror iofs det finns fler som röstar på miljöpartiet utan att tänka på att de sammarbetar med sossarna än vad folk röstar på c utan att tänka på att de sammarbetar med alliansen....


   
SvaraCitera