Aviseringar
Rensa alla

Cannabis, legalisera eller inte?


Ämnesstartare

Cannabis, legalisera eller inte?
Innan ni bestämmer er för att skrika ut JA eller NEJ, leta gärna upp information och läs gärna detta inlägget!
Kanske börjar bli lite tjatigt för de flesta att höra denna frågan, men jag vill ändå att ni ska ta er tid att läsa igenom denna texten och skriva vad ni tycker och tänker.

Ursäkta diverse stavfel eller om jag använt fel tecken vid fel tillfälle, ni får leva med att jag inte är perfekt på att skriva helt enkelt.:)
----------------------------------------------------------------------
Till saken, bör vi legalisera cannabis eller inte?
Vi människor har i väldigt lång tid berusat oss själva eftersom vi finner det roande, i alla fall väldigt många av oss. Finns säkert andra anledningar till att folk vill bli berusade också, men den största anledningen till att folk berusar sig är för att ha kul.

I dagens läge är Alkohol ett vanligt berusningsmedel som påverkar dig på många sätt.
Du kan bli glad, men du kan även väldigt lätt bli ilsken och våldsam.
Du kan bli pigg, men även väldigt trött.
Listan kan göras lång men ni kan söka upp lite själva om ni vill veta mer om själva ruset.

Av ett Cannabis-rus, som är lite annorlunda påverkar dig också på många sätt. 🙂
Du kan bli VÄLDIGT glad, men du kan även bli rädd lättare än vanligt.
Du kan bli väldigt omtänksam, hungrig, skrattig.
Du kan också bli väldigt djup, men även väldigt lat och trött.
Listan kan även göras lång av Cannabis, men sök gärna upp lite information själva och var kritisk när det gäller både positiva/negativa saker om det.

Det kommer alltid att finnas för- och nackdelar med både alkohol, tobak, cannabis och andra droger, det kan vi inte blunda för. Sök gärna upp dessa för- och nackdelarna själv eftersom jag inte orkar skriva precis allting om drogerna här.

Jag tycker att man bör göra Cannabis lagligt, varför jag tycker så skriver jag lite senare.
(ni som är emot legalisering, scrolla inte bara ner och skriv att jag är helt pantad nu, utan läs gärna klart.) 😉

För att ni ska förstå varför jag tycker som jag gör så har jag jämfört (om man nu kan kalla det att jämföra) cannabis med alkohol.. OCH NEJ!!!! Det är inte den vanliga jämförelsen ”cannabis är mindre farligt än alkohol”!)

Vissa säger att man bör göra Alkohol olagligt men Cannabis lagligt, detta tycker inte jag är rätt för att det kommer fortfarande finnas kvar och då kommer det säljas i kriminella kretsar och man kommer ha mindre kontroll på hur drogen används och.

Andra säger att man bör göra båda två olagliga, men det kommer inte funka eftersom det kommer vara precis som om man gjorde alkohol olagligt, båda två kommer finnas kvar och brukas och man kommer få mindre kontroll på båda drogerna, samhället kommer även tjäna mindre pengar och mindre jobb kommer att finnas (eftersom systembolaget inte kommer sälja alkohol)

Den bästa lösningen, som jag ser det är att ha båda drogerna lagliga eftersom vi då kommer få fler jobb, samhället kommer tjäna mer pengar och vi kommer ha större kontroll på drogen Cannabis än vad vi har i dagens läge.

Cannabis är inte så farligt som faktiskt många tror, man bör dock inte blunda för vad det kan göra för negativt med kroppen, men cannabis är faktiskt nästan harmlöst om man brukar det i kontrollerade former.

Finns det någon som håller med mig, eller är jag helt ute och cyklar när jag tycker att det bör legaliseras?

Motivera gärna varför du tycker som du tycker och säg gärna vad du tycker vore den bästa lösningen som verkligen skulle fungera i verkligheten.

Klagomål på mitt sätt att skriva kan gärna skickas till intresseklubben för det platsar inte i denna tråden. 🙂


   
Citera
Ämnesstartare

Varför skall ni alltid nämna alkohol? Två fel gör inte ett rätt, bara så du vet.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

HBFS:

Två fel gör inte ett rätt


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jo men just hasch kan kvarstå som olagligt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

HBFS:

Två fel gör inte ett rätt, bara så du vet.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

BlsT:

Motivera gärna varför du tycker som du tycker och säg gärna vad du tycker vore den bästa lösningen som verkligen skulle fungera i verkligheten.

Allt (syftar främst på narkotika, tobak och alkohol) bör tas bort från världen (tycker jag) men det går inte och i Sverige och säkerligen många andra länder kommer Alkoholen finnas kvar då det ingår i kultur osv osv. så alkoholen får väl finnas kvar men åldersgränsen bör och kommer troligtvist inte att sänkas i vårat land.

Cannabis, tycker jag, bör förbli illegalt och sen om folk tar in det ändå så får det väl vara så... Det kommer Alltid att förekomma kriminalitet men sen om det är mer eller mindre beror på hur bra/dåligt samhället är osv. och jag tror inte att samhället blir bättre om man legaliserar cannabis, just kriminaliteten och cannabismissbrukare kanske minskar men andra problem kommer att öka.
Ryktet om Sverige kommer inte heller att bli bättre.

Observera att jag inte läst all ovanstående text men jag skyller på min brist på ork.
Hoppas jag inte kom med onödiga åsiker som bara störde dig eftersom att någon annan, eller kanske du själv (obs, syftar inte på TS), redan haft samma budskap som mig (vilket jag tvivlar på).
Ursäkta också mitt sätt att förklara, har svårt för att formulera mig och anpassa mig efter andras Dold text: mindre intelligenta[ops] tankesätt[cute]

dazed_and_confused:

Jo men just hasch kan kvarstå som olagligt.

-.-
när fan ångrade du dig?[crazy]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

& såklart har trådskaparn avreggat så jag Dödade mig själv i onödan[tired]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

lol


   
SvaraCitera

Fasen är vi igång på en sån här tråd igen?

Anledningen till att det bör vara laglig är enkel och det har jag tagit upp ett antal gånger nu.

Att det är olagligt kommer från gamla myter och fördomar mot drogen och dess brukare och har inget vetenskaplig relevans.

Så länge alkohol, tobak och andra droger finns lagliga i sverige som skadar samhället långt mycket mer än vad Cannabis gör så går det inte att ha en seriös debatt om det.

Man kommer inte runt det faktum att vi ska ha någon form av ''frihet'' i Sverige. Rätt att utöva sin religion, rätt till sin sexualitet osv men att det ska vara olagligt för mig att röka, äta eller injectera vad jag vill i min kropp är befängt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

dazed_and_confused:

Jo men just hasch kan kvarstå som olagligt.

detberorpå:

Cannabis, tycker jag, bör förbli illegalt

Utdrag från cannabisera.se:

ARTON ARGUMENT FÖR EN LEGALISERING:

Brukare slipper bli straffade

# 1. De som väljer att röka cannabis slipper bli bestraffade för personligt bruk. Cannabis är en drog som majoriteten av brukarna använder utan några som helst allvarliga negativa konsekvenser. En fällande dom för narkotikainnehav får dock alltid negativa konsekvenser för karriären, ekonomin, familjeförhållandena och utbildningsmöjligheterna.

Missbrukare slipper bli straffade

# 2. De flesta som blir tagna för bruk eller innehav av cannabis får böter, ett fåtal får fängelse, men nästan ingen får vård. En brukare behöver varken vård eller straff och en missbrukare behöver vård, inte straff. Att få vård efter ansökan är heller inte lätt, och om man nu har vård och råkar bryta mot reglerna någon gång så kan man väldigt lätt bli utkastad från behandlingen.

Organiserade Brottsligheten

# 3. Samhället kan effektivare bekämpa den organiserade brottsligheten. Cannabisförbudet gör att all vinst från cannabishandeln (mångmiljardsummor) går till kriminella nätverk. Vid en legalisering av cannabis förlorar de kriminella en stor inkomstkälla.

Spara och tjäna pengar

# 4. Samhället kan spara och tjäna pengar på en legalisering. Det kostar skattebetalarna enorma summor att upprätthålla cannabisförbudet. Dessutom kan man vid en legalisering beskatta cannabis såsom alkohol och tobak, och därmed generera vinst för samhället. En legalisering skapar också försäljar- och producerarjobb.

Lätta och tunga droger

# 5. Skillnaden mellan lätta och tunga droger förtydligas. Attityden i Sverige är att cannabis precis som heroin är "knark" och båda dessa är livsfarliga. När gemene man provar cannabis och upptäcker att det inte alls är så farligt som denne fått veta, vad hindrar då denne att prova heroin? Att legalisera cannabis förtydligar skillnaden mellan cannabis och tunga droger.

Inkörsporten

# 6. Stoppa inkörsporten från cannabis till tyngre droger som endast beror på att cannabis är illegalt. Som det är nu köper folk av langare som har cannabis i ena fickan och heroin i den andra, och eftersom heroin är mycket mer lönsamt att sälja försöker de hellre få cannabisbrukarna att köpa det.

Säkra produkter

# 7. På en illegal markand så finns det ingen som testar och har koll på produkten man köper. För inte så länge sedan hittades det små glaspartiklar i marijuana i Storbritannien. På en öppen marknad skulle inte det hända. Hur många känner till någon glasförorenad tobak? På en kontrollerad marknad skulle produkternas styrka och thc halt (en av de aktiva komponenterna i cannabis) också kunna mätas och hållas på en viss nivå.

Vetenskap

# 8. Lagstiftningen överensstämmer inte med vad som är vetenskapligt belagt - vad WHO, Kanadas Senat samt majoriteten av forskningsresultaten visar - cannabis är mindre skadligt än alkohol och tobak. Varför ska den minst farliga drogen vara olaglig?

Minderåriga

# 9. Svårare för minderåriga att köpa cannabis. En s.k. langare bryr sig nästan aldrig om personen som köper cannabis är 13 eller 30 år. Med en reglerad marknad kan man lättare kontrollera vem som köper det. Precis som med alkohol så kan minderåriga få tag på det av myndiga personer, men kan du tänka dig hur det skulle vara om alkohol skulle vara ilegalt och därmed framtvinga mycket mer polisarbete? Alltså, med polisen ur bilden på den legala marknaden så har de mer tid till att ägna åt som säljer till minderåriga m.m.

Cannabissubstitut

# 10. Legala cannabissubstitut slutar skapas (som nästan alltid är mer skadligt än riktig cannabis). Idag finns det flera nya legala cannabisliknande rökmixar som nästan inte har någon forskning bakom sig, man vet oftast inte vad de negativa effekterna av drogerna är (till skillnad från cannabis). Politiker och myndigheter försöker så snabbt som möjligt få dessa narkotikaklassade, men vad de inte tänker på är att det alltid kommer nya substitut som garanterat är mer skadliga än cannabis.

Alkohol

# 11. Mindre alkoholanvändande. Viss forskning visar att de som har tillgång till cannabis är mindre troliga att överkonsumera alkohol. Man går alltså inte ut och dricker lika ofta om man har ett alternativ.

Tilltron till myndigheter

# 12. Mer tilltro till de myndigheter och kampanger som är i kontakt med droger. Om man har i stort sett samma (propaganda) budskap till unga som till äldre (psykos, inkörsport, hjärnskador (se ”Myter och Fakta”)), att inte använda drogen och eftersom folk lär sig mer om drogen så vet man inte vad som är sant och vad som inte är sant. Det leder i slutändan till att man inte vet vad man ska akta sig för och vid vilken ålder man kan använda cannabis utan att drabbas av de skador som faktiskt finns.

Relationen mellan polis och medborgare

# 13. Förbättra relationen mellan myndigheterna och befolkningen. Det skapar onödig friktion mellan polis och civilbefolkning när polisen tränger in i människors hem och med våld för bort misstänkta cannabisrökare. Efter att ha utsatts för en sådan kränkning tappar många tillit i rättsväsendet.

Förbudspolitiken

# 14. Förbudspolitiken fungerar inte. Bruket men framför allt missbruket är inte mindre i länder med hårdare lagstiftningar än i liberalare länder, snarare tvärtom. Attityderna till cannabis påverkar mer än lagstiftningen om folk använder cannabis eller inte. I liberalare länder har dess lagstiftning gjort cannabis till något "tråkigt", spänningen som finns hos många med att pröva något olagligt försvinner. Sedan cannabis blev kriminaliserat har missbruket bara ökat, varför skulle det ändras? Sverige har idag en väldigt hög nyrekryteringen och en väldigt hög dödlighet bland tunga missbrukare samt många fler tunga missbrukare än t.ex. Nederländerna.

Självbestämmande

# 15. I Ett rikt välfärdssamhälle bör ansvarsfulla vuxna ha rätten att göra vissa saker med sig själv som samhället inte skadas allt för mycket av (och cannabis är säkerligen en sådan sak). Det är och bör väl t.ex. vara legalt med hästridning och att åka motorcykel även fast det inte bidrar speciellt mycket till samhället förutom lycka för den enskilde individen.

Bli av med ett tungt missbruk

# 16. De som är beroende av en skadlig drog som t.ex. heroin, men också alkohol kan ibland lättare komma ur missbruket genom att övergå till den mindre skadliga drogen cannabis. Alkohol och vissa andra droger gör en del aggressiva och våldsbenägna vilket gör att de även utsätter andra för fara. Cannabis har motsatt effekt.

Medicinsk Cannabis

# 17. Möjliggöra användningen av medicinsk cannabis. Cannabis har i tusentals år varit en av världens viktigaste medicinalväxter och är bra att använda vid bl.a. aids, cancer, smärta, epilepsi, glaukom (grön starr), migrän, multipel skleros (ms), alkoholism, Alzheimers, astma, depression, fibromyalgi, mensvärk, posttraumatisk stress (ptsd), reumatism, schizofreni, tinnitus, tourettes syndrom m.m. (se ”medicinsk cannabis”)

Hampa

# 18. Lättare möjliggöra cannabisens många andra användningsområden. Cannabis (hampa) är tre gånger starkare än bomull (används till bl.a. kläder), ger mer än fyra gånger så stor skörd som trä (används till bl.a. byggmaterial, papper och bränsle), är starkare än och väger nästan hälften så mycket som glasfiber (används till bl.a. vindkraftverk). Hampa kan också användas som livsmedel, plast, hushålls- och kroppsvårdsprodukter (t.ex. diskmedel, tvättmedel, tvål och schampo).


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Djeydjey:

bla bla bla

det där går jag inte på så du kan ju ba ta & köra upp alla orden


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

detberorpå:

det där går jag inte på så du kan ju ba ta & köra upp alla orden

Är du trångsynt på riktigt eller vägrar du bara erkänna att du har fel? Hursomhelst behöver du inte längre yttra dig överhuvudtaget i detta forum...


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Djeydjey:

Är du trångsynt på riktigt eller vägrar du bara erkänna att du har fel?

Läste inte din förgående text ba såru vet, förstod ba att du vill ha det legalt.

Djeydjey:

Hursomhelst behöver du inte längre yttra dig överhuvudtaget i detta forum...

Jag vet för jag har redan sagt min åsikt och ingenting i den här världen kommer få mig att ändra den.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ni bestämmer inte över mig.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

detberorpå:

Läste inte din förgående text ba såru vet, förstod ba att du vill ha det legalt.

...vilket bevisar att båda mina alternativa spekulationer om dig stämmer...

detberorpå:

Jag vet för jag har redan sagt min åsikt och ingenting i den här världen kommer få mig att ändra den.

Som sagt, behåll dina trångsynta åsikter för dig själv. Skriv ut dem på en blogg och inaktivera kommentarerna. Det här är ett forum där bäst argument vinner, och så ska det också användas.


   
SvaraCitera