Aviseringar
Rensa alla

Cannabisdebatt - Kom med just dina argument mot mig


FreeWay89:

Får man inte brinna för en fråga? [confused]

Hindrar honom inte. [wink]


   
SvaraCitera

respons skojade på syftningsfelet i rubriken.


   
SvaraCitera

Ett till argument mot som brukar nämnas är att man tröttnar på ruset och blir sugen på att ta andra tyngre droger.

Samt att man brukar börja med tobak då det ofta blandas med i varje fall hash.


   
SvaraCitera

Sverige har inget behov av att legalisera som usa har? Men en legalisering skulle sverige tjäna enorma skattepengar på. Problemet är väl bara vad alla hasch och weed langare skulle försörja sig med. Tjack?


   
SvaraCitera

Vi bryr oss inte om att du röker, om du vill sitta och punda på ditt rum gör det, men världen behöver inte veta det.


   
SvaraCitera

Ewman:

Ja, som topic lyder nu då. Kom med dina argument om just varför vi ska eller inte ska ha en legalisering av Cannabis i Sverige.

Många använder alkoholets status som ett argument. "Varför ska inte cannabis få vara lagligt när en mycket farligare drog (alkohol) är det?". Jag är drogliberal men tycker inte att legaliseringen av ännu en drog är svaret. Den stora massan hanterar droger mycket dåligt och jag vet inte om det skulle gynna samhället i stort. Därmed inte sagt att det inte skulle gynna individen, däribland jag själv.

Jag gillar cannabis, men jag vet också att vilken drog som helst oftare skadar än agerar välgörande. De flesta kan inte hantera droger (folk kan ju inte ens hantera socker för fan, alla blir feta i Sverige också) och jag tror inte att det blir bättre bara för att man gör skadliga ämnen tillgängliga. Röken från cannabis skadar lungorna, ämnen lagras i fettvävnad och jag vet inte om det finns några studier som visar hur det påverkar kroppen på lång sikt.

För samhällets skull: nej till legalisering.
För min egen skull: ja till legalisering.

Förstår du?


   
SvaraCitera

uppenbar:

Inlägg.

Riktigt bra inlägg, ville bara påpeka det.


   
SvaraCitera

uppenbar:

Den stora massan hanterar droger mycket dåligt och jag vet inte om det skulle gynna samhället i stort.

Tycker jag inte går att jämföras med Cannabis.
Cannabisruset fungerar totalt annorlunda än de flesta andra droger, alkohol inkluderat, med att det gör brukaren lugn.

Fråga vilken polis som helst hur många bråk som har alkohol inblandat.
Andra droger finns säkert med men inte alls i samma utsträckning.
Kan garantera att Cannabis i ren form inte kommer att finnas med bland nån av dom (med ren form menar jag då att man bara använt Cannabis, inte blandat med alkohol eller annat).

Kan garantera att fler våldsbrott har begåtts av receptfria tabletter än med Cannabis.

uppenbar:

Jag gillar cannabis, men jag vet också att vilken drog som helst oftare skadar än agerar välgörande.

Cannabis är som sagt en egen klass i sig.
Du skulle inte jämföra Koffein med alkohol ändå har man satt 15 års gräns på koffein. Hmm...wonder why....[rolleyes]

uppenbar:

(folk kan ju inte ens hantera socker för fan, alla blir feta i Sverige också)

Men ett förbud skulle hjälpa det?
Så om Hells angels eller OG tar hand om all snickers och colahandel så gör det samhället bättre än att låta folk köpa ett gymkort?

uppenbar:

Röken från cannabis skadar lungorna

Det finns alternativ såsom att röka med en vaporizer eller att äta det.

uppenbar:

ämnen lagras i fettvävnad och jag vet inte om det finns några studier som visar hur det påverkar kroppen på lång sikt.

http://www.cannabisera.se/argument/kvar.html

uppenbar:

För samhällets skull: nej till legalisering.
För min egen skull: ja till legalisering.

Definitivt för samhällets skull.
- Drar ifrån kriminella organisationer en av deras stora inkomster.
- Bättre kontroll på kvalitét så att färre får ''dåligt röka''
- Skatter som cirkulerar i samhället och betalar för eventuella ''skador''
- Åldersgränser för att försvåra för barn och unga.
- Sparar in väldiga mängder skattepengar som nu släng i sjön för att försöka stoppa det.
- Skulle definitivt öka turismen till Sverige.
- Information i skolor och andra allmänna ställen precis som det idag är med alkohol
- Du får den frihet du har rätt till, precis som med allt annat.


   
SvaraCitera

Ja personligen bryr jag mig inte så jätte mycket om mina vänner röker på det är deras val, dock tycker jag det är onödigt, drogerna kan sitta kvar i kroppen upp till 2 månader, folk får för sig att köra bil när dom e höga å struntar totalt i det, är inte expert på cannabis men vet att det kan få många dåliga biverkningar längre fram tex. om man kör bil att man har sämre reaktions förmåga, vet en kille jag känner som röker på ofta och kör bil, en dag slutar det med att han kanske dödar någon i trafiken, folk får för sig att cannabis absolut inte är farligt, att alkohol å allt annat är farliga, vist inget är farligt i liten mängd, men cannabis beroende är ju värre än alkoholbereonde, man blir påverkad på olika sätt. fast köra stup full kanske är värre?
röker folk på för att det är olagligt? själv skulle jag inte röka på för att det skulle vara lagligt, har prövat det själv och tycker inte det är något speciellt.
några av mina killpolare har fått jätte dåligt minne och blivit jätte paranoida och ljuger en del.. inge vidare?


   
SvaraCitera

FreeWay89:

Cannabisruset fungerar totalt annorlunda än de flesta andra droger, alkohol inkluderat, med att det gör brukaren lugn.

Det finns en mängd droger som gör en person lugn. Många opiater/opioder, alkohol gör VISSA lugna ... ruset har ingen kraft i det här argumentet. Det finns fler effekter av bruk och missbruk än våldsbrott. Har du inte tänkt på att ett beroende, oavsett om det är fysiskt eller mentalt, påverkar individen negativt? Det finns stora samhällskostnader i vård av missbrukare.

FreeWay89:

Kan garantera att fler våldsbrott har begåtts av receptfria tabletter än med Cannabis.

Spelar ingen som helst roll.

FreeWay89:

Cannabis är som sagt en egen klass i sig.

Nej. Cannabis är en drog, precis som vilken som helst. Rusen varierar, ja, men det är en drog. Bara för att cannabis är en bättre drog så rättfärdigar inte det en legalisering.

FreeWay89:

Men ett förbud skulle hjälpa det?

Du överskattar människors förmåga att ta ansvar och se konskevenser. Människor är dumma och hanterar saker fel. Bara för att man legaliserar någonting betyder inte det att inte individen får lida. Alkohol är lagligt och jag är dotter till en alkis. Förödande konsekvenser trots att alkohol är lagligt (och nej, jag syftar inte på våldsbrott utan de konsekvenser ett missbruk för med sig).

Dina sista argument orkar jag inte ens svara på. Åldersgränser försvårar inte, det skulle krävas skattepengar för att kontrollera allt osv osv.

Att individen vill ha frihet förstår jag. Tyvärr är den stora massan korkad och det är en fin teori men det funkar inte i praktiken.

(stressad och hinner därför ej svara utförligt)


   
SvaraCitera

Gillar Uppenbar


   
SvaraCitera

rocka_billy:

om man kör bil att man har sämre reaktions förmåga, vet en kille jag känner som röker på ofta och kör bil, en dag slutar det med att han kanske dödar någon i trafiken

Visst det är inte bättre än att vara nykter men då alla gånger bättre än alkohol.
Här är en jämförelse. Det kommer cirka 3:10 in.

rocka_billy:

men cannabis beroende är ju värre än alkoholbereonde, man blir påverkad på olika sätt.

Hur? Cannabis är ju inte fysikskt beroendeframkallande.

rocka_billy:

några av mina killpolare har fått jätte dåligt minne och blivit jätte paranoida och ljuger en del.. inge vidare?

Personliga, yttre erfarenheter är tyvärr inte pålitliga då du inte kan veta exakt vad de varit med om genom livet.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Som ny här får man tydligen inte posta mer än 5 trådar om dagen som ny, därför jag dog igår.

Frazze:

Ett till argument mot som brukar nämnas är att man tröttnar på ruset och blir sugen på att ta andra tyngre droger.

Samt att man brukar börja med tobak då det ofta blandas med i varje fall hash.

Varför skulle det vara så? Så bara för att du dricker sprit så kommer du att vilja ha en högre kick och då testa heroin? Jag förstår inte sammanhanget. Har man bestämt sig för att inte använda någonting så gör man inte det, och då spelar det ingen roll om man brukar alkohol, cannabis, kaffe eller tobak!

FreeWay89:

rocka_billy: men cannabis beroende är ju värre än alkoholbereonde, man blir påverkad på olika sätt.

Cannabis är inte fysiskt beroendeframkallande men kan vara psykiskt beroendeframkallande. Men det kan också vara att titta på tv, äta godis eller leka med dockor. Man gör det för att man tycker om det. Hittar du något om att det ä fysiskt beroendeframkallande är du välkommen att posta det här.

FreeWay89:

rocka_billy: några av mina killpolare har fått jätte dåligt minne och blivit jätte paranoida och ljuger en del.. inge vidare?

Närminnet försämmras men det återfås när man slutar att röka eller "blir nykter". Jag kan känna dagarna efter att jag har rökt att jag kan glömma om jag stängt av klockradion eller liknande men det är inget problem ser jag. Paranoid kan man bli men det är bara för att det är olagligt idag och man är kriminell när man röker, tänker man på det så kan man bli paranoid (vara bara ett ex.) då cannabis förstärker dina känslor. Men det kan lika gärna vara åt andra hållet. Sen kan det vara, om det är första gången man röker, att man är orolig för vad som ska hända. Jag antar att du inte var lugn och fin första gången du blev full, eller hur?


   
SvaraCitera

Ewman:

Närminnet försämmras men det återfås när man slutar att röka eller

Sedan är det kul att folk blir chockade att man kan ha inlärningssvårigheter under själva ruset.

Oj oj oj, typ som att lära sig saker under ett rus var det man var ute efter. Sedan alla minnesluckor man får av alkohol måste ju vara nyttigt för hjärnan med.


   
SvaraCitera

rocka_billy:

har prövat det själv och tycker inte det är något speciellt.

Man brukar inte känna av det så mycket de första gångerna och det kanske var kass kvalité du fick tag på?

Ewman:

Så bara för att du dricker sprit så kommer du att vilja ha en högre kick och då testa heroin?

Nä men de som är emot brukar hävda att man fått en bild av hur ett knarkrus kan vara och då inte ser lika allvarligt på andra droger eftersom man avdramatiserat och vet hur det kan kännas under påverkan.


   
SvaraCitera