Aviseringar
Rensa alla

Canon 450D eller 550D?


Ämnesstartare

jag ska köpa min första digitala systemkamera och jag velar mellan Canon EOS 450D och Canon EOS 550D.

Med den senare kan man spela in video och den har 15 megapixels ist för 12.. vet inte hur viktigt det är för mig dock..
dessutom har jag egentligen inte råd med 550D men skulle kunna lösa det ändå om det är värt det.

Jag ser en framtid som proffsfotograf och vill utbilda mig till det. I nuläget är jag duktig på att ta bra bilder konstnärligt sett men inte jättehaj på det tekniska ännu.

Någon som har köpt en canon? Vad har ni för erfarenheter?
I skolan har vi 350D.. finns den fortfarande på marknaden? har inte sett den. vad är skillnaden mellan den och 450?
[bigcheers]


   
Citera

Virvelvind:

Med den senare kan man spela in video och den har 15 megapixels ist för 12.. vet inte hur viktigt det är för mig dock..
dessutom har jag egentligen inte råd med 550D men skulle kunna lösa det ändå om det är värt det. Jag ser en framtid som proffsfotograf och vill utbilda mig till det. I nuläget är jag duktig på att ta bra bilder konstnärligt sett men inte jättehaj på det tekniska ännu.

Låter som att 450D passar bäst om du valet står mellan 450D och 550D. Du är inte intresserad utav film och tre megapixlar mer ger ingen särskilt märkbar skillnad. 12 megapixlar räcker mer än gott och väl. Känns som att det är onödigt att du ska punga ut med extra mycket pengar för funktioner du inte riktigt kommer att ha nytta av.

Virvelvind:

vad är skillnaden mellan den och 450?
[bigcheers]

+50% increase in total pixels
Bigger, brighter, and sharper LCD screen (3" vs 1.5")
High Precision Cross Type Center AF Point
Automatic Sensor Cleaning
14-bit RAW
Continuous Shooting buffer 53 JPEGs instead of 17 JPEGs
Highlight Tone Priority
Digic3 High ISO NR
Permanent ISO indicator in viewfinder
Dedicated ISO Button
Larger, brighter Viewfinder
Customizable MyMenu Interface
Live View
3.5 fps instead of 3.0 fps
Live Histogram & Exposure Simulation
Automatic Light Optimizer
9 AF Points instead of 7 AF Points
Rubberized Grip
Proximity sensor for LCD automatic on/off
Flash can be used for AF Assist w/o firing during exposure
Kit lens is image stabilized
Auto ISO
50% more battery life
Picture Styles Support
Support for remote shooting
RGB Histogram in Review
Spot Meter


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Har haft 350D och har en 450D och 450Dn är på många sätt mycket bättre.

Jag har inte prövat 550D ännu, men en god vän har lånat mig sin 500D flera gånger, och särskilt mycket mer imponerande är den inte. Filmningsmöjligheten är inte värt dem extra pengarna.

Se det såhär: Vill du ha en proffsig kamera till stillbildsfotografering, så köp t.ex. en 450D istället och satsa kvarblivande pengar på ett bra objektiv.

Vill du köra hobbyfotografering så lägg pengarna på en 550D.

Virvelvind:

Med den senare kan man spela in video och den har 15 megapixels ist för 12.. vet inte hur viktigt det är för mig dock..

Om du inte vill dra upp dina bilder på meterlånga posters, så räcker 12mgp långt om länge.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jonnybravo91:

Se det såhär: Vill du ha en proffsig kamera till stillbildsfotografering, så köp t.ex. en 450D istället och satsa kvarblivande pengar på ett bra objektiv.

Vill du köra hobbyfotografering så lägg pengarna på en 550D.

Så 450D är proffsigare? jag hänger inte riktigt med [blush][wink]

Jonnybravo91:

Om du inte vill dra upp dina bilder på meterlånga posters, så räcker 12mgp långt om länge.

Okej, bra att veta [smile]
Ja, om jag börjar ta uppdrag där bilderna ska bli posters kanske jag har råd att byta upp mig till en bättre mgp kamera? [shake]
Jag vet ju inte riktigt vad jag kommer ha för behov inom närmsta framtiden.. men jag är ju inte fotograf till yrket än iaf...

- - - - - - - - - - - - - - - - - Sammanslagning 1 - - - - - - - - - - - - - - - - -

Capture:

+50% increase in total pixels
Bigger, brighter, and sharper LCD screen (3" vs 1.5")

Capture:

50% more battery life

Me like [bigsmile][y][y]
Jag fattar inte alla sakerna men det lät ju som en hel del!

Capture:

Live View

Vad är Live View förresten?


   
SvaraCitera

Virvelvind:

Vad är Live View förresten?

Att man inte behöver använda kamerans optiska sökare utan kan använda displayen som sökare istället.

Virvelvind:

Ja, om jag börjar ta uppdrag där bilderna ska bli posters kanske jag har råd att byta upp mig till en bättre mgp kamera? [shake]

Det låter väldigt onödigt om du inte tänkt trycka enorma posters.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Capture:

Att man inte behöver använda kamerans optiska sökare utan kan använda displayen som sökare istället.

Det är bra!!
Kan man använda Live View i alla lägen på 450D vet du det? [smile]

Capture:

Det låter väldigt onödigt om du inte tänkt trycka enorma posters.

Enorma som menas..?
well well jag ska nog satsa på en 450D iallafall! [bigsmile]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Virvelvind:

Så 450D är proffsigare? jag hänger inte riktigt med [blush][wink]

Rent proffs/kameramässigt skiljer dem sig inte mycket åt, men om du köper en billigare kamera är chansen större att du har råd med nödvändiga tillbehör såsom olika objektiv, batteritillsätt, större minneskort - osv.

Virvelvind:

Ja, om jag börjar ta uppdrag där bilderna ska bli posters kanske jag har råd att byta upp mig till en bättre mgp kamera? [shake]

Är ditt yrkesmål att få bilder utprintade på papper som kräver över 12mgp, så borde du satsa större och inte nöja dig med amatörsystemkameror och gå direkt på semi-proffisionella kameror såsom ​Canon 50D.

Du kommer långt med 12mgp är allt jag försöker säga. Själv har jag klarat mig genom x-antal bröllop och andra tillställningar och har aldrig stött på en kund som klagat över kvalitén.

Virvelvind:

Jag vet ju inte riktigt vad jag kommer ha för behov inom närmsta framtiden.. men jag är ju inte fotograf till yrket än iaf...

Vad är det för fotograf du vill bli då?

Virvelvind:

Vad är Live View förresten?

LiveView innebär att kameran kan visa sökarbilden på LCD-skärmen i realtid. Den här tekniken är direkt hämtad från vanliga digitala kompaktkameror och har du haft en sådan tidigare så kommer du att känna igen funktionen i en systemkamera med LiveView.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Virvelvind:

Kan man använda Live View i alla lägen på 450D vet du det? [smile]

Man kan inte använda live view alls i 450D. Tramsig funktion.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Capture:

Du är inte intresserad utav film och tre megapixlar mer ger ingen särskilt märkbar skillnad.

Visst är jag intresserad av film, men om kvaliten ändå inte blir lika bra som med en vanlig filmkamera så har jag nog hellre de två aktiviteterna separerade.. dvs jag köper en HD film digitalkamera att filma med..(just nu har jag en som är lite äldre men funkar bra till hobbyfilmning)..
Och det är ändå fotograferandet jag vill satsa mest på nu..

okej vad bra att veta att tre mgp inte är en big deal [smile]

Capture:

Låter som att 450D passar bäst om du valet står mellan 450D och 550D

Jag tror iaf att valet står mellan dessa två..eller tror ni att det finns nån som passar mig ännu bättre? [surprised]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Virvelvind:

Någon som har köpt en canon? Vad har ni för erfarenheter?

köpte en 500d rätt nyligen, gillar som fan. tycker att den känns bättre tack vare lite gummiklädsel, och jag ville kunna filma med den (vilket är största skillnaden mellan den och 450:an). tror verkligen inte du ska köpa en 550d om du inte är intresserad av att filma, överväg däremot 500d. (obs, skriver d istället för D pga: ca: lat)


   
SvaraCitera

Virvelvind:

Visst är jag intresserad av film, men om kvaliten ändå inte blir lika bra som med en vanlig filmkamera så har jag nog hellre de två aktiviteterna separerade.. dvs jag köper en HD film digitalkamera att filma med..(just nu har jag en som är lite äldre men funkar bra till hobbyfilmning)..

Låter som ett bra beslut.

Virvelvind:

Jag tror iaf att valet står mellan dessa två..eller tror ni att det finns nån som passar mig ännu bättre? [surprised]

Är väl en smaksak. Skillnaden mellan de andra märkena i samma nivå är inte särskilt stor, så jag rekommenderar att du går till en affär eller lånar av en kompis och klämmer och känner på de olika modellerna lite så lär du märka vilken du trivs bäst med. Om du känner att du vill investera i många objektiv är ju de större märkena såsom Nikon och Canon att föredra eftersom de har ett större utbud av objektiv.

Virvelvind:

Kan man använda Live View i alla lägen på 450D vet du det? [smile]

Tja, vore konstigt om man inte kunde det. Dock är Live View på systemkameror oftast bara segt och krångligt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Virvelvind:

Någon som har köpt en canon? Vad har ni för erfarenheter?

jag har en 400d och jag har saknat att kunna filma väldigtväldigt många gånger. men ja, är du inte intresserad av det tycker jag du ska köra på 450d. och om du inte är jättehaj på tekniken heller så spelar det nog inte så stor roll. du kan uppgradera senare.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Capture:

Dock är Live View på systemkameror oftast bara segt och krångligt.

fast det kan vara nice om man vill ta exakt fokus på stillastående motiv typ. eller att snabbt se hur vitbalans och allt blir + kolla histogram. damn blir sugen på att fota nu, är smygkär i min kmaerera [blush]


   
SvaraCitera

variabel:

fast det kan vara nice om man vill ta exakt fokus på stillastående motiv typ. eller att snabbt se hur vitbalans och allt blir + kolla histogram.

Capture:

Dock är Live View på systemkameror oftast bara segt och krångligt.

[cute]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Virvelvind:

Visst är jag intresserad av film, men om kvaliten ändå inte blir lika bra som med en vanlig filmkamera så har jag nog hellre de två aktiviteterna separerade..

autofokus kan du glömma också om du har en 500D och ska filma, låter högt och är långsamt och opålitligt.


   
SvaraCitera