Aviseringar
Rensa alla

Canon 450D eller 550D?


Ämnesstartare

Jonnybravo91:

så borde du satsa större och inte nöja dig med amatörsystemkameror och gå direkt på semi-proffisionella kameror såsom ​Canon 50D.

Bra tips! den verkar väldigt bra..
tyvärr går nog den ekonomiska smärtgränsen för mig nånstans vid 6-8 000 [sad]

Och 50D verkar kosta som minst 8000 utan objektiv [cry]

Jonnybravo91:

Man kan inte använda live view alls i 450D. Tramsig funktion.

Meh.. jag använder ju det jätteofta ju! (när jag fotar kompakt iaf) [sad]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Virvelvind:

Och 50D verkar kosta som minst 8000 utan objektiv [cry]

Smakar det så kostar det och man får vad man betalar för.

Virvelvind:

Meh.. jag använder ju det jätteofta ju! (när jag fotar kompakt iaf) [sad]

Pröva att börja använda sökaren istället. Använd bara den i ett par månader så kommer du själv inse att bilderna blir betydligt bättre.


   
SvaraCitera

Virvelvind:

Meh.. jag använder ju det jätteofta ju! (när jag fotar kompakt iaf) [sad]

Den optiska sökaren på kompaktkameror (om det ens finns en) brukar vara väldigt dålig, så det är inte så konstigt att du föredrar Live View när du använder dig utav en kompakt. När du väl börjat använda den optiska sökaren på en systemkamera lär du inte sluta använda den i första taget.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jonnybravo91:

Smakar det så kostar det och man får vad man betalar för.

du har så rätt. Och jag vet att jag är jobbig men vad är egentligen skillnaden mellan 550 och 50? är 50 överlägsen?

Jonnybravo91:

Pröva att börja använda sökaren istället. Använd bara den i ett par månader så kommer du själv inse att bilderna blir betydligt bättre.

Ok, got it [bigsmile]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Virvelvind:

Och jag vet att jag är jobbig men vad är egentligen skillnaden mellan 550 och 50? är 50 överlägsen?

Grundgrejen jag hoppas att du förstår är att en bra fotograf tar bra bilder oavsett kamera. Många av mina bästa bilder är t.ex. tagna med min mobilkamera.

Men överlägsen, nej. Mycket bättre, ja.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Borde kanske förtydliga lite:

"Hög ISO i svagt ljus
När ljuset blir svagare hanterar EOS 500D ett ISO-omfång på upp till 3200 – som kan utökas upp till 12800 på ställen där man inte vill använda blixt. "

Det här fastnade jag för när det gäller 500 och 550. Det är därför jag ens talar om att gå upp i pris och inte bara köpa en 450.
Jag menar, det känns väldigt lockande att slippa blixtra och ha sig i vissa sammanhang, när man fotar konsert till exempel. [bigsmile][cool]

Jonnybravo91:

Grundgrejen jag hoppas att du förstår är att en bra fotograf tar bra bilder oavsett kamera. Många av mina bästa bilder är t.ex. tagna med min mobilkamera.

Ja, precis. Jag vet att jag är en duktig fotograf oavsett vilken kamera jag använder, men jag vill inte låta tekniken begränsa mig om du fattar vad jag menar? [wink] Jag vill kunna göra proffsiga uppdrag när jag nu lägger ner så mycket pengar.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jonnybravo91:

Du kommer långt med 12mgp är allt jag försöker säga. Själv har jag klarat mig genom x-antal bröllop och andra tillställningar och har aldrig stött på en kund som klagat över kvalitén.

[y][y][y]

Jonnybravo91:

Vad är det för fotograf du vill bli då?

All-round fotograf, vill kunna försörja mig på att ta snygga bilder [bigsmile] gärna frilansa. Reportage, rockfoto, modebilder, porträtt, naturfoto, konstfoto, abstrakt, allt!

Jonnybravo91:

Rent proffs/kameramässigt skiljer dem sig inte mycket åt, men om du köper en billigare kamera är chansen större att du har råd med nödvändiga tillbehör såsom olika objektiv, batteritillsätt, större minneskort - osv.

Aha..smaaart! [y]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Virvelvind:

Jag menar, det känns väldigt lockande att slippa blixtra och ha sig i vissa sammanhang, när man fotar konsert till exempel. [bigsmile][cool]

Du får dock inte glömma bort att ju högre iso-tal du har, ju sämre kvalité får bilderna. De blir oerhört pixliga och är oftast inte det minsta snygga. Vill du ta bilder på mörka områden, ska du istället använda dig av stativ, eller lära dig att behärska exponeringXbländar-tekniken. Det är via den tekniken man får snygga bilder, inte via högre iso-tal.

Virvelvind:

Ja, precis. Jag vet att jag är en duktig fotograf oavsett vilken kamera jag använder, men jag vill inte låta tekniken begränsa mig om du fattar vad jag menar? [wink] Jag vill kunna göra proffsiga uppdrag när jag nu lägger ner så mycket pengar.

Ville bara göra klart att du förstod det, men i såna fall så kör på för fan. Dock vidhåller jag vad jag sa tidigare, köp hellre en billigare kamera och lägg mer pengar på objektiv.

Virvelvind:

All-round fotograf, vill kunna försörja mig på att ta snygga bilder [bigsmile] gärna frilansa. Reportage, rockfoto, modebilder, porträtt, naturfoto, konstfoto, abstrakt, allt!

Körkort härnäst i såna fall! [wink]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jonnybravo91:

Körkort härnäst i såna fall!

oooh...bra att du påminde mig [surprised]
Det ska jag fan ha råd med oxå. Ännu ett starkt skäl till att köpa en billigare kamera.
har du körkort?

Jonnybravo91:

Du får dock inte glömma bort att ju högre iso-tal du har, ju sämre kvalité får bilderna. De blir oerhört pixliga och är oftast inte det minsta snygga.

Okok, där avslöjade jag min brist på teknisk kunskap. Läser endast foto A än så länge. Men vafan, då får det bli 450! [bigcheers][party]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

EVERYBODEY. Jag (troor) att jag har bestämt mig för Canon EOS 450D. Eventuellt 500D om plånboken tillåter.

Tusen tack till alla som har kommit med tips och råd! Ni har varit till enorm hjälp, seriöst! [bigsmile]
[y]
[cheers][bigcheers][party]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Virvelvind:

har du körkort?

Japp och det kostade över 17000. Så lycka till. [wink]

Virvelvind:

Okok, där avslöjade jag min brist på teknisk kunskap. Läser endast foto A än så länge.

Du borde ha lärt dig det vid det här laget kan man tycka... Om inte annat kommer du snart! [smile]

Virvelvind:

Jag (troor) att jag har bestämt mig för Canon EOS 450D. Eventuellt 500D om plånboken tillåter.

Var inte det precis vad du hade i tanken vid trådens start?[cute]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jonnybravo91:

Var inte det precis vad du hade i tanken vid trådens start?

Hehe. Nej. Jag velade mellan 450 och 550.
Nu velar jag mellan 450 och 500.

Det är STOR skillnad [wink][cute]

Nämen seriöst. Jag har fått massa tips om hur jag ska tänka nu, och vad det blir för konsekvenser om jag väljer ditten och datten. Så nu hänger det i princip bara på plånboken [rolleyes]

Jonnybravo91:

Så lycka till.

Tack [chocked]

Jonnybravo91:

Du borde ha lärt dig det vid det här laget kan man tycka... Om inte annat kommer du snart!

Jaja...[rolleyes][cute]
Jag kände igen det du sa, bara att jag inte tänkte på det.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Virvelvind:

Nämen seriöst. Jag har fått massa tips om hur jag ska tänka nu, och vad det blir för konsekvenser om jag väljer ditten och datten. Så nu hänger det i princip bara på plånboken [rolleyes]

Se det hela som en investering. Är du duktig affärsman/kvinna, kommer du ha tjänat in pengarna för kameran på nolltid! [bigsmile]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jonnybravo91:

Se det hela som en investering. Är du duktig affärsman/kvinna, kommer du ha tjänat in pengarna för kameran på nolltid!

Ohlala! jag kanske ska börja tänka så.. får väl fixa några frilansjobb inom närmaste framtiden [cute]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Virvelvind:

får väl fixa några frilansjobb inom närmaste framtiden [cute]

Kör ut lite annonser i tidningen också! Finns alltid de som vill ha något proffsfotograferat, men som inte vill punda ut 30000 för det! [bigsmile]


   
SvaraCitera