Aviseringar
Rensa alla

Canon eller Nikon?


Ämnesstartare

Hej ungomar. meep

Jag ska köpa en ny systemkamera, just nu har jag en Nikon D70. Jag har funderat på D90 men min kompis säger att canon har mycket skönare grepp och är bättre. En annan av mina kompisar har en Canon eos 450D och får skitsnygga bilder. jag funderar på att satsa stort och köpa 500D, den verkar bra?

Men jag har kollat runt på fotobloggar och sett att många har 400D och dylikt, och får ändå grymt bra bilder, då känns det onödigt att köpa en ännu bättre och dyrare? Det kanske är tillbehör som blixtar och linser jag ska leta efter istället?

ni som kan lite mer, berätta för mig hur stor skillnad det egentligen är mellan kamerorna och vad ni har för någon kamera+utrustning. Ja, tips och råd helt enkelt. vad är prisvärt vad är inte?


   
Citera
Ämnesetiketter

Har en Nikon D3000. Den är najs.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Harpyja:

Den är najs.

utveckla [smile]


   
SvaraCitera

buttcrack:

Men jag har kollat runt på fotobloggar och sett att många har 400D och dylikt,

Den har jag och kvalitén blir inte så bra som jag skulle önska, väldigt brusigt vid högt iso exempelvis.


   
SvaraCitera

Att uppgradera från en D70 till en D90 tycker jag känns lite onödigt eftersom skillnaden mellan kamerorna inte är särskilt stor. Den enda riktigt stora skillnaden är väl att man spela in videor med D90:n.

Känner du att du inte får de bilder du förväntar dig tycker jag att du ska satsa på att köpa nya objektiv, filter, blixt, stativ eller vad du nu kan tänkas behöva för att uppnå önskat resultat.

EDIT: Fotar du manuellt och/eller i RAW?


   
SvaraCitera

Det är en smaksak. Canon och Nikon är i stort sett lika bra, finns ingen egenskap som är överlägsen från en av företagets kameror jämfört med den andras i samma prisklass.

Om du är van vid Nikon så är det kanske bäst att behålla Nikon, eftersom att du förmodligen vet hur den fungerar.

Hur mycket vill du ha för din gamla D70? [blush]


   
SvaraCitera

Capture:

Känner du att du inte får de bilder du förväntar dig tycker jag att du ska satsa på att köpa nya objektiv, filter, blixt, stativ eller vad du nu kan tänkas behöva för att uppnå önskat resultat.

Ord. Linser och dylikt gör mycket större skillnad än ett nytt hus. Och sedan så tycker jag att du ska fortsätta köra på nikon eftersom det var det du började med och det är, vad jag vet, knappt någon skillnad alls i kvallitet osv mellan nikon och canon.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

CANON!


   
SvaraCitera
Vision

Jag har en canon eos 400D och är väldigt nöjd med den. Den ända nackdelen är att det tar ett tag att lära sig hur den fungerar, det tog ungefär ett halvår för mig men då är jag väldigt långsam när det gäller inlärning också.

Varför vill du byta din kamera btw? Har du lärt dig alla inställningar osv.? Det är ju trots det som gör hur bilderna blir, kameran är bara ett verktyg och det är ju inte kameran som är den avgörande delen till om det blir en bra bild, fast det är klart det underlättar [crazy]

Tycker som de andra att du borde satsa på nya objektiv osv ist. [crazy]


   
SvaraCitera

kameran du har just nu är ju bra, känns lite onödigt att byta till ett annat märke eller uppgradera till en d90 då det inte är så himla mycket skillnad. fixa lite objektiv och sådant, samt skippa autoinställningar om du kör med det.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

petsounds:

fixa lite objektiv och sådant

Capture:

objektiv, filter, blixt, stativ

Ensamvargen:

inser och dylikt gör mycket större skillnad än ett nytt hus

Några tips? Om ni har kamera, vilken och vilka tillbehör?


   
SvaraCitera

buttcrack:

Några tips? Om ni har kamera, vilken och vilka tillbehör?

Är ju väldigt individuellt. Först och främst, vad gillar du att fota? Porträtt? Natur? Sport?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Capture:

vad gillar du att fota?

Porträtt och natur. Gillar kort skärpedjup och att leka med ljus 😮


   
SvaraCitera

buttcrack:

Porträtt och natur. Gillar kort skärpedjup och att leka med ljus 😮

Gillar du kort skärpedjup och kör Nikon rekommenderar jag det här objektivet: Nikon AF 50/1,8D

Billigt och rejält. Väldigt prisvärt. Fungerar bra till både porträtt och naturnärbilder på blommor och sånt trams.

Om du gillar att leka med ljus är stativ en bra sak att ha, speciellt om du leker med ljus ihop med lång slutartid. Ska du köpa ett stativ rekommenderar jag att du köper ett stadigt och rejält redan nu istället för att kasta iväg pengar på ett skruttigt skitstativ som inte väger någonting alls.


   
SvaraCitera

buttcrack:

Några tips? Om ni har kamera, vilken och vilka tillbehör?

Nikon D40 med ett Tamron 90mm (macro, kommer inte ihåg hela namnet [blush]) och ...

Capture:

Nikon AF 50/1,8D

Sjukt nöjd med 90mm gluggen och den andra har jag inte fotat så mycket med än.

[smile]


   
SvaraCitera