Aviseringar
Rensa alla

CASH ELLER CARD?


Bra om det fungerar till 100%


   
SvaraCitera

Swish


   
SvaraCitera

Istechetvåpunktnoll: BRA (LOL, SÅKLART)

Nackdelen är kortbedrägerier som man då och då hör talas om att folk drabbats av. Men detta motverkar jag genom att aldrig ha mer än någon tusenlapp på mitt kortkonto. Hur jag klarar mig på detta? Vadå klara sig på det? Man har ju mobilen som man bara för över med vid större köp oavsett om man är i Sverige utomlands. Ja, roaming kan bli svindyrt - men inte om man bara slår på det för att flytta pengar - jag har testat.

Jag har nästan aldrig kontanter på mig. Enda gången är om jag fått beställning på o köpa nåt så får jag betalt i kontanter (tänker aldrig på att fråga om personen inte kan swisha över pengar).

Jag förstår inte tänket bakom nya sedlar om vi nu använder extremt lite kontanter i Sverige. Är förfalskade sedlar ett sånt problem?

Annat som är bra med kontantfritt samhälle är ju butiker har mindre byte vid rån - därför blir rån mindre intressanta. Tänkte skriva samma sak om personrån, fast så kom jag på att det inte håller eftersom varenda jävel av oss har en smartphone som alltid verkar vara ett lovligt byte, ofta rent av det mest intressanta bytet.

Jo vi borde ha ett kontantfritt samhälle.

Dock kan jag bara beklaga mig och säga som stoner - ett kontantfritt samhälle kommer vi inte ha inom en särskilt snar framtid.

Hjärta


   
SvaraCitera

Istechetvåpunktnoll:

och vad händer med madrasserna om kontanterna försvinner?

Sant, jag kan ju inte sova på kontokort heller.


   
SvaraCitera

Bryr mig inte direkt. 


   
SvaraCitera

Kort, alltid kort. Hatar kontanter och man får alltid massa äckliga smutsiga mynt i växel. 


   
SvaraCitera

Istechetvåpunktnoll: DÅLIGT (JÄVLA SKIT- IDEER

Tänk på pensionärer och indirekt rånarna, dessutom vill jag själv ha tillgång till kontanter då jag emellanåt gör halvseriösa ryck att leva på kontanta "veckopengar" för att söka styra min ekonomi och ha ett tydligt grepp om att jag faktiskt spenderar och hur jag spenderar pengar.


   
SvaraCitera

För mig-"DÅLIGT (JÄVLA SKIT- IDEER)" Mycket glad

Jag är uppväxt med enbart kontanter, därför så använder jag enbart det. Det har skett ytterst fåtal gånger att jag handlat med ett kort i butik. Mycket osäker och skämmigt då vet jag inte hur jag ska göra, ska jag dra kortet eller stoppa in kortet? Remsan nedåt? Chippet uppåt? Kod, Ok? Klar? :S

Jag ogillar att betala med kort men i praktiken så tänker jag att det är mycket smidigt att förvara alla pengarna på kortet istället för att ha en mängd olika lappar och mynt. Dessutom att få växla in en kappsäck med mynt varje år då jag aldrig betalar med mindre än tjugolappar. Så mynt blir enbart liggandes.

Men det känns ändå bättre att faktiskt hålla i "riktiga pengar" och se hur mycket pengar man har och vad man gör av med.


   
SvaraCitera
Smilen

TheMermaid:
Kort, alltid kort. Hatar kontanter och man får alltid massa äckliga smutsiga mynt i växel. 

Tänk alla bakterier som samlas kring pengarna, Folk som grisar sig med dem och gnider pengarna under armhålan. Tumme upp


   
SvaraCitera
duden

Jag tycker att det skulle vara dåligt om kontanterna försvann. Jag tänker mest på pensionärerna som är van vid kontanter. Dessutom känns det lite speciellt då man väl har kontanter Glad


   
SvaraCitera
Smilen

Det är en urusel idé faktiskt helt ärligt. 


   
SvaraCitera
Draug

Istechetvåpunktnoll: DÅLIGT (JÄVLA SKIT- IDEER)

Kontanter behövs för att göra vissa svarta affärer...


   
SvaraCitera

Personligen - kort... tveklöst. Men det förutsätter naturligtvis att elektroniken fungerar och att bankerna tar ansvar för kortkapningar osv.

Kontanter har samtidigt sin givna fördel. Både för oss som använder kortet till i princip allt. Samt naturligtvis för alla äldre som inte kan eller vill använda kort. Dessutom hur skulle vi göra som svartbetalar allt ifrån bilverkstaden till snickaren och hantverkaren?

En jävla skandal är det att vissa banker inte tar emot kontanter längre. Va fan ska då bankerna ha för syfte?


   
SvaraCitera

Skälv gör jag de kontanta t makt alla pengar går att dubbla om du gör de svart 


   
SvaraCitera