Aviseringar
Rensa alla

censurering i bloggar


Ämnesstartare

Det här är både en synpunkt och ett önskemål...

Synpunkt:
Censureringen av bloggar (att helt sonika inte publicera ett inlägg som innehåller ätstörningsrelaterade ord, typ tjock, fet, tror mat och äta är med också) är värdelöst, eftersom de som faktiskt skriver om ätstörningar fortfarande gör det, genom att kliva förbi spärren på olika sätt. Antar att det inte uppskattas om jag ger exempel, men det är ju bara att titta in i en sån blogg. Detta gör det jobbigt att skriva ett helt vanligt blogginlägg. Tror jag har fått skriva om sådana förbjudna ord till lite allt möjligt för att komma förbi, och det pajar helt enkelt. Vill jag skriva att jag skar min feta lax, så tycker jag att jag kan få göra det.

Önskemål:
Ta bort censuren, och försök hitta en annan lösning på problemet. Detta fungerar ändå inte, utan försvårar för samtliga som bloggar.

Edit: det är förresten taskigt att dessutom bara käka upp texten utan förvarning. Visst, man lär sig att spara texten utifallatt den inte skulle gå att publicera, men det är en bitch ändå.


   
Citera
Ämnesstartare

standby:

(att helt sonika inte publicera ett inlägg som innehåller ätstörningsrelaterade ord, typ tjock, fet, tror mat och äta är med också)

Jag bloggar visserligen inte så ofta, men håller med om att det är dåligt. Dessa ord är ju inte bara ätstörningsrelaterade. Och som du har skrivit så kan folk ta sig förbi spärren utan större svårigheter som att de använder mellanslag mellan bokstäverna exempelvis.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Har vi verkligen den där censuren? Jag rör mig inte så mycket bland bloggarna, men om det där stämmer så måste det såklart ändras.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Mawns:

Har vi verkligen den där censuren? Jag rör mig inte så mycket bland bloggarna, men om det där stämmer så måste det såklart ändras.

mm. skriver jag ett blogginlägg som det står "fet" "fett" "fetare" eller liknande i så försvinner det när jag trycker på skicka, och jag ser inte röken av det igen. Byter man däremot ut det mot nån annat, eller slänger in ett annat tecken, eller skriver typ phett går det givetvis igenom och det publiceras. Prova! Fitta, horstjärt och liknande obscena ord går däremot förbi utan problem... [y]


   
SvaraCitera
_1993_

Jag tror inte det finns nån censur, man kan ju anmäla bloggarna, och då tas de oftast bort. Sen att det är svårt att publicera bloggar är bara nåt tekniskt fel.

Det finns många som inte vill se ÄS-triggande inlägg bland bloggarna, och det har väll sina anledningar.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

_1993_:

Jag tror inte det finns nån censur, man kan ju anmäla bloggarna, och då tas de oftast bort. Sen att det är svårt att publicera bloggar är bara nåt tekniskt fel.

du menar alltså att det händer av en slump att inläggen försvinner när de innehåller dessa ord, och att äs-barnen väljer att frivilligt skriva f'et eller f e t, för att det är en innegrej?

_1993_:

Det finns många som inte vill se ÄS-triggande inlägg bland bloggarna, och det har väll sina anledningar.

är det mindre triggande att de skriver min vän ana istället för anorexi?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

exempel på sån blogg:
http://ungdomar.se/blogg.php?user_id=156711&blogg_id=154104

jag vet inte hur det kommer sig, men nyss provade jag skriva "FET!" som ämne till ett inlägg där det stod "TJOCK!!!" typ, och det funkade... Men... äh >.<


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

standby:

skriver jag ett blogginlägg som det står "fet" "fett" "fetare" eller liknande i så försvinner det när jag trycker på skicka

Det fungerar för mig, men jag antar att det är annorlunda för moderatorer.

Personligen så tycker jag inte om det här.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Mawns:

Personligen så tycker jag inte om det här.

nämen... det funkade för mig också ju. Nu. Men aldrig innan... Så, den som har fetkoll borde ju veta. Vem har det?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

standby:

nämen... det funkade för mig också ju. Nu. Men aldrig innan... Så, den som har fetkoll borde ju veta. Vem har det?

Hampie hälsade att en text som innehåller de orden helt enkelt inte ploppar upp i "senaste"-listan. De finns fortfarande bland dina andra bloggtexter.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Mawns:

Hampie hälsade att en text som innehåller de orden helt enkelt inte ploppar upp i "senaste"-listan. De finns fortfarande bland dina andra bloggtexter.

Han ljuger. Kommer blogginlägget upp på min sida (eller, kom, eftersom det tydligen inte funkar så NU, men för en timme sen) så navigeras jag dit när det publicerats (på min sida eller i senast är orelaterat), men har jag skrivit "tjock" i det kom jag till förstasidan, utan nytt inlägg på min sida. Men just nu kan jag inte styrka det alls, så jag får väl dra tillbaks just den grejen då. Men faktum kvarstår att de som vill skriva ordet ändå gör det, så spärren gör ingen skillnad förutom att det blir svårare att läsa. Och svårare att skriva.


   
SvaraCitera

Mawns:

Har vi verkligen den där censuren? Jag rör mig inte så mycket bland bloggarna, men om det där stämmer så måste det såklart ändras.

Ja den finns. Läser du ÄS-bloggar ser du på vilka roliga sätt de kringår det.

- - - - - - - - - - - - - - - - - Sammanslagning 1 - - - - - - - - - - - - - - - - -

standby:

Han ljuger.

Inte medvetet [blush]. Var så jag trodde det var..


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Hampie:

Inte medvetet [blush]. Var så jag trodde det var..

Ok, nu när jag skriver så funkar det så, men tidigare ikväll så försvann inlägget och jag fick förstasidan och inget nytt inlägg. Så har det varit på tre tidigare också... Men som sagt, även om det är så det är så vet jag inte om det borde vara kvar, eftersom det ändå inte verkar fylla sin funktion, eftersom top 25 bloggar ofta är 50% äs ändå, där de kringår spärrfunktionen...


   
SvaraCitera

standby:

Ok, nu när jag skriver så funkar det så, men tidigare ikväll så försvann inlägget och jag fick förstasidan och inget nytt inlägg.

Du vet väl om att om det tar längre än 20 (eller om det är 30) minuter att skriva ett inlägg så hamnar du på startsidan när du trycker på spara, och inlägget publiceras inte någonstans. Det har inte med censuren att göra, utan bara att det tagit för lång tid.

Censuren gör att bloggarna inte publiceras på "Användarbloggar", vilket ofta är nog tråkigt tycker jag, för man vill ju att folk ska läsa det man skrivit.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Knepig censur. Verkar dåligt.


   
SvaraCitera