Aviseringar
Rensa alla

Centerpartiets galna pressekreterare


Bara Ta Allt:

Heja Jonas! De här förslagen är bra för arbetarklassen! (Du röstade på detta alternativ)

Jag är inte Centerpartist däremot har jag klassisk arbetarklassbakgrund. Jag anser verkligen inte att dessa förslag är att sparka på arbetarklassen, tvärt om är jag helt övertygad om att dessa förslag skulle gynna arbetarklassen.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

"Invandring

Släpp fri! Låt människor röra sig fritt över gränserna."

Denna och den om "poll-skatt" (Alla betalar lika mycket oavsett lön) är väl dom mest arbetarfientliga av alla hans helt galna idéer. han framför heller inga argument om varför han vill ha det som han säger, vilken galning...


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

han verkar lite väl liberal för att vara c


   
SvaraCitera

Sming:

"Invandring

Släpp fri! Låt människor röra sig fritt över gränserna."

Denna och den om "poll-skatt" (Alla betalar lika mycket oavsett lön) är väl dom mest arbetarfientliga av alla hans helt galna idéer. han framför heller inga argument om varför han vill ha det som han säger, vilken galning...

Ptja, jag som liberal anser att fri invandring är en rättighet, däremot blundar jag inte för problematiken som uppstår vid hög invandring och ett stort socialt skyddsnät. Dessa två fungerar tyvärr icke bra tillsammans.

Sen stämmer det ju inte att alla betalar lika mycket oavsett lön. Det fiffiga med skatt är att vi har en procentsats, vilket betyder att vi betalar en viss procent på våran inkomst. Att procentsatsen är densamma innebär inte alls att vi betalar lika mycket i skatt. Platt skatt har flera fördelar. Ett vanlig misstag är att tror att en skattesänkning på 10% innebär 10% mindre skatteinkomster vilket givetvis är helt fel, det begriper vem som helst som har lite matematik- och ekonomikunskaper. Det optimala vore ju en skattesats (om vi nu ska finansiera saker mha tvång) enig med lafferkurvan.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Bara Ta Allt:

Vilken galning, man blir ju mörkrädd... (Du röstade på detta alternativ)

Sött alternativ. Men.. ja. Iddi


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Gentlemannen:

Långt

+1 på allt.

Bara Ta Allt:

”Höj straffen och öka antalet poliser!”.

Låter bra, men det räcker inte. Man måste prioritera bättre också. Hade man tagit bort alla lagar mot offerlösa brott hade det nog gått ännu bättre, men det lär tyvärr dröja ett tag.

Jonesh:

Vad exakt ser du det goda i att jobba 14 timmar om dagen för en svältlön med ingen jobbsäkerhet

Det är just det som gör att du kan skaffa en utbildning, sitta vid en dator och dricka vatten utan att oroa dig över att få kolera.


   
SvaraCitera

iddqd:

Det är just det som gör att du kan skaffa en utbildning, sitta vid en dator och dricka vatten utan att oroa dig över att få kolera.

...Antingen fattade du inte min poäng eller så uppskattade du den inte? [confused]
I vilket fall som helst [rolleyes]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Bara Ta Allt:

Vilken galning, man blir ju mörkrädd... (Du röstade på detta alternativ)

Ogillade främst biten om brottslighet.

Däremot föredrar jag linjär skatt framför progressiv, men det var väl det enda jag höll med om.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

soimpolite:

han verkar lite väl liberal för att vara c

C är nyliberaler numera, kanske inte på gräsrotsnivå men ledningen har helt svikit partiets gamla ideal.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

dazed_and_confused:

C är nyliberaler numera, kanske inte på gräsrotsnivå men ledningen har helt svikit partiets gamla ideal.

okej, är det ngt de statar själva typ? [crazy]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

För övrigt tycker jag personligen det där rimmar illa med liberalism, men det kanske är nyliberalism det är frågan om.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

soimpolite:

okej, är det ngt de statar själva typ? [crazy]

Ja genom sina kompromisser, handlingar och utspel, även om dem kanske inte säger det själva, man verkar tex helt ha övergett miljöimagen som man skaffade sig i samband med kärnkraftsomröstningen för 30 år sen.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

dazed_and_confused:

Ja genom sina kompromisser, handlingar och utspel, även om dem kanske inte säger det själva, man verkar tex helt ha övergett miljöimagen som man skaffade sig i samband med kärnkraftsomröstningen för 30 år sen.

de kmr nog försvinna efter hand. känns inte som att de står för ngt speciellt och man kan inte direkt placera dem


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

soimpolite:

de kmr nog försvinna efter hand. känns inte som att de står för ngt speciellt och man kan inte direkt placera dem

Mm förändringen är märklig, för att illustrera:
Gamla centern:
Image

Nya centern:
Image


   
SvaraCitera

Nachac:

För övrigt tycker jag personligen det där rimmar illa med liberalism

På det stora hela rimmar det väl rätt bra med liberalismen? Att krossa facken är naturligtvis extremt oliberalt men i övrigt så ligger det ju väldigt nära?

Även om vissa extremt renläriga naturligtvis kan anse att ha någon form av skatt överhuvud taget är oliberalt samt att en liberal naturligtvis inte vill tvinga någon skola att ha betyg i åk 1 utan vill att skolor helt själva ska få bestämma hur de gör med betyg.


   
SvaraCitera