Aviseringar
Rensa alla

Change my mind - jämställdhet


Matrix
Ämnesstartare

Ni kanske sett denna serien på YouTube, det går iaf ut på att ni ska försöka förändra min åsikt angående jämställdhet.

Jag anser: att Sverige är 100% jämställt. Ska man hänvisa till statistiker osv ska källor självklart uppges.

Så varsågod, ändra min åsikt 🙂


   
Citera

Håller inte med. Inom vissa områden har kvinnor mer makt, i andra har män det. Ingenting kommer någonsin kunna vara 100% jämställt, det är onaturligt.


   
SvaraCitera
Matrix
Ämnesstartare

Deinosuchus:
Håller inte med. Inom vissa områden har kvinnor mer makt, i andra har män det. Ingenting kommer någonsin kunna vara 100% jämställt, det är onaturligt.

Du vet mycket väl att det inte är det jag syftar på. Syftar på folk som t.ex tycker löner är ojämställda osv.


   
SvaraCitera

Kan inte komma på några områden där det är ojämlikhet pga sexism så antar du har rätt 🙂


   
SvaraCitera
Matrix
Ämnesstartare

Maymay:
Kan inte komma på några områden där det är ojämlikhet pga sexism så antar du har rätt 🙂

My man 🙂 

Eller är du ironiskt? Svårt att uppfatta.


   
SvaraCitera

Matrix:

My man 🙂 

Eller är du ironiskt? Svårt att uppfatta.

Inte ironisk, även om min profilbild och namn får det att låta så.


   
SvaraCitera

Maymay:

Inte ironisk, även om min profilbild och namn får det att låta så.

Mih._. 


   
SvaraCitera

Matrix:
Ni kanske sett denna serien på YouTube, det går iaf ut på att ni ska försöka förändra min åsikt angående jämställdhet.

Jag anser: att Sverige är 100% jämställt. Ska man hänvisa till statistiker osv ska källor självklart uppges.

Så varsågod, ändra min åsikt 🙂

Sverige och ingenstans i världen är 100% jämställt, glöm inte att kvinnor får fortfarande mindre lön än män i Sverige 🙂


   
SvaraCitera

jag bor i ett ojämlikt område så sverige är inte 100% jämlikt


   
SvaraCitera
Matrix
Ämnesstartare

Kanelgurkan:

Sverige och ingenstans i världen är 100% jämställt, glöm inte att kvinnor får fortfarande mindre lön än män i Sverige 🙂

Finns rättvisa anledningar till att kvinnor får lägre lön än män 🙂


   
SvaraCitera

Jaså? Alltså säger du själv att det är inte jämställt och feel free to share your opinion with us.Cool

Matrix:

Finns rättvisa anledningar till att kvinnor får lägre lön än män 🙂


   
SvaraCitera

Matrix:

Finns rättvisa anledningar till att kvinnor får lägre lön än män 🙂

Jag vill gärna höra de anledningarna


   
SvaraCitera
Matrix
Ämnesstartare

Kanelgurkan:
Jaså? Alltså säger du själv att det är inte jämställt och feel free to share your opinion with us.Cool

Jämställdhet handlar inte om skillnader. Det handlar om rättvisa. Kvinnor skaffar barn och jobbar därför mindre -> lägre lön. Kvinnor är statistiskt sätt sämre på att förhandla om löner -> lägre lön. 

Kvinnor är statistisk sätt sjukskriva i längre perioder än män pga t.ex depression (sen om man vill skylla på män pga det kan man ju göra det). 


   
SvaraCitera

Jämställdhet handlar visst om skillnader? Om du snackar om rättvisa så bör det ju inte finnas några skillnader om hur man behandlar kvinnor och män i samhället? Varför ska män få högre lön än kvinnor när självmord ökar mellan män och vi har väldigt många ensamstående mammor? Ditt resonemang baserar sig på ingenting annat än fördomar, att kvinnor inte kan förhandla om löner är inte ursäkt för att de ska få mindre lön? 

Kvinnor som inte skaffar barn får också lägre lön vad har du för argument emot det? Att va sjukskriven är inte heller någon ursäkt jag förstår inte ditt resonemang du kan inte sitta i riksdagen argumentera med såna opålitliga argument, dessa kan du hålla för dig själv de hjälper dig när du ska underhålla dina lågutbildade arbetskamrater 🙂


   
SvaraCitera

Man får det man förtjänar, inget mer. Om en kvinna inte kan förhandla om att få bättre lön ska hon inte få det, detsamma gäller för män. 


   
SvaraCitera