Aviseringar
Rensa alla

Chokladboll OR Negerboll?


Ämnesstartare

reben:
detta e PK forum 😉

PK? Please Kommunicera? Cool


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Chokladboll. Förstår inte hur den kan ha fått en sådant namn. Den har ju vitt pärlsocker på sig. Kaffe utan någonting i var väl mer rimligt att kalla negerdricka om man nu ville det, men detta är ju bara fjantigt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Istechetvåpunktnoll:
Jag brukar alltid säga "incest-pedofil-negerjude-fittkuk"-boll...

Gillar du inte konstverket, kan du väl hålla truten. Skål


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

froggygog: Chokladboll.

ofc


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Gamla vanor är svåra att bryta, men jag lyckas med att oftast säga chokladboll, dock händer det att jag fortfarande ibland säger negerboll - något jag haft med mig sedan typ... jag hörde det på dagis. Något som känns som för en hel livstid sedan... Vilket det ju är... nästan. Typ. Eller nåt.

Hjärta


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Storchen84:
Gamla vanor är svåra att bryta, men jag lyckas med att oftast säga chokladboll, dock händer det att jag fortfarande ibland säger negerboll - något jag haft med mig sedan typ... jag hörde det på dagis. Något som känns som för en hel livstid sedan... Vilket det ju är... nästan. Typ. Eller nåt.

Hjärta

Men VAD är skammen med att säga 'Negerboll' ? Det stås i äldre kokböcker.
Det är en kaka. KAKA. COOKIE. BOLL. Glad


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

kokosboll


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

froggygog: Men VAD är skammen med att säga 'Negerboll' ?

Inte skam, utan snarare ologiskt, som någon redan sagt. Boll, visst, det är en boll. Men neger? Come on.

Hjärta


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Storchen84:

Inte skam, utan snarare ologiskt, som någon redan sagt. Boll, visst, det är en boll. Men neger? Come on.

Hjärta

Äsch. Let's end up with a heart instead. HjärtaHjärta


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

boll


   
SvaraCitera

är ej rasist så:

froggygog: Chokladboll.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Blivande_japan:
är ej rasist så:

Varför har namnet på kakan 'Negerboll' blivit till en rasistiskt bild?
Likt som pepparkakor.. Alladinasken..KEBAB FÖRIHELVETE. Nó. Just. Stop. Glad

Peas. Hjärta


   
SvaraCitera

froggygog: själsord

Mycket glad


   
SvaraCitera

froggygog:

Varför har namnet på kakan 'Negerboll' blivit till en rasistiskt bild?
Likt som pepparkakor.. Alladinasken..KEBAB FÖRIHELVETE. Nó. Just. Stop. Glad

Peas. Hjärta

dum fråga.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

froggygog: Äsch. Let's end up with a heart instead.

Fast allvarligt talat, "neger" är ju inte en färg per say. Chokladbollen kommer inte från en "neger" heller. Om det varit en mörkhyad person som uppfann chokladbollen hade "negerboll" varit logiskt, fast jag tvivlar starkt på att det är det.

Har för övrigt heller aldrig hört talas om något i det engelska språket som heter "niggerballs"Skeptisk

Och bara för att jag googlade det var topresultatet urban dictionary där det står "Basketball is offten refered to as nigger ball because 95% of the Nba are Black.". Bra att "often" är felstavat (och "nigger ball" särskrivet), ger en stark känsla av professionalism och seriositet. Och kallas basket verkligen fortfarande för niggerball än idag? Har det någonsin gjort det? Urban dicitionary är väl som wikipedia - vem som helst kan skriva.

Hjärta


   
SvaraCitera