Aviseringar
Rensa alla

Chrome OS - Google's egna operativsystem med Linux modell?


Ämnesstartare

Tänkte diskutera lite om Chrome OS eller Google OS som jag skulle kalla det.

Vad är Chrome OS?

Hur dem fixar spel biten undrar jag faktiskt. Troligen med Wine för Chrome OS eller något.

Ett Chrome OS demo

whoho indier!

Google Chrome Os -=VS=- alla andra

Om dom hade varit partner med Facebook så skulle Apple vara körda [bigsmile].

Summering:
Chrome OS ska starta i några sekunder efter man har startat datorn.

Ganska smart tycker jag, måste typ tänkt på det ganska mycket i ett rum någonstans. Det är öppen källkod och gratis.

Kommer att kunna nerladdas om 3+ månader, troligen på denna sida: http://www.chromium.org/chromium-os
Är detta noda stöten för Linux? Har Apple revansch mot Windows nått sitt slut?

Diskutera! [smile]


   
Citera
Ämnesstartare

vadå så man ska bara kunna göra saker som man kan göra på internet i chrome? = (


   
SvaraCitera
Åtta

Bajwa:

Är detta noda stöten för Linux?

Nej. Varför skulle det vara det? Det finns redan instant-on system som är baserade på Linux. Chrome OS är inget nytt på det viset. Sedan är ju Chrome OS bara Linux + browser, så det är lite som att säga att en ny (förmodligen framgångsrik) bilmodell från Ford skulle ta död på Ford. Makes no sense.

Bajwa:

Har Apple revansch mot Windows nått sitt slut?

Apple har väl knappast fått någon "revansch" mot Microsoft annat än på den mobila marknaden. Där ser jag inte att Chrome OS skulle ha någon större påverkan.

Personligen ser jag inte riktigt poängen med Chrome OS. Det finns redan Linux-system som bootar på ett par sekunder, och då kommer du in i en riktig desktopsession - inte ett superlåst system där du endast har tillgång till en webbläsare. Visst vore det fint för Joe Schmoe som endast vill kolla Facebook och kunna klicka på alla blinkande annonser utan att få virus, men det är ju inte heller något nytt.

Så nej, jag ser inte poängen. Enda anledningen till att jag ö.h.t. tror att det skulle kunna komma någonvart är för att de har Google som finansiell backning. För på egna meriter ser jag inte hur det skulle vara mer attraktivt än de lösningar som redan funnits på marknaden i flera år.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

tror dom kommer faila rätt hårt. eftersom du måste ansluta till internet för att komma åt dina dokument och andra filer.

och det går säkert att hacka det där också så att det inte är säkert för 5 öre.

linux kommer överleva längre än googles chrome


   
SvaraCitera
Åtta

farbror gugge:

vadå så man ska bara kunna göra saker som man kan göra på internet i chrome? = (

Jupp. Senast jag hörde så skulle man inte ens kunna ha lokal filförvaring. Ska du spara en fil så ska du göra det "in the cloud". De kan ha ändrat sig sedan jag läste det, men jag är tveksam.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Åtta:

Jupp. Senast jag hörde så skulle man inte ens kunna ha lokal filförvaring. Ska du spara en fil så ska du göra det "in the cloud". De kan ha ändrat sig sedan jag läste det, men jag är tveksam.

mnja, känns inte så hållbart faktisk, kanske om jag skulle ha en liten netbook som jag bara använde till att sitta på facebook med, men mnja.

och vad händer om ens internet dör, eller om man är någonstans där det inte finns?

och liksom, känns inte värt att offra allt utom webbläsaren bara för några sekunders snabbare boot-tid.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Åtta:

Apple har väl knappast fått någon "revansch" mot Microsoft annat än på den mobila marknaden. Där ser jag inte att Chrome OS skulle ha någon större påverkan.

Nja, kanske inte på OS marknaden, men inte så längesen så är Apple mer värt än Microsoft på börsen.

Vilket dem inte har varit sedan 1989. Ingen källa tyvärr, men jag tror du har hört det.


   
SvaraCitera

Bajwa:

Är detta noda stöten för Linux? Har Apple revansch mot Windows nått sitt slut?

Nej. Verkligen inte.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

borderline:

tror dom kommer faila rätt hårt. eftersom du måste ansluta till internet för att komma åt dina dokument och andra filer.

Du har en poäng.

Men vad tycker ni om spel biten?

Sa bara det här med Wine för Chrome OS på skämt men det kanske är en sanning, några funderingar?

- - - - - - - - - - - - - - - - - Sammanslagning 1 - - - - - - - - - - - - - - - - -

Åtta:

Det finns redan instant-on system som är baserade på Linux.

Vet du vilken det är? Skulle jättegärna ha den distrubitionen.


   
SvaraCitera
Åtta

Bajwa:

Men vad tycker ni om spel biten?

Nu har jag inte tittat på den videon om spelen, då Youtube vägrade ladda (the cloud ftw! [rolleyes]). Men förmodligen så använder de bara webGL. Inte heller något unikt. Man skriver bara sina spel för HTML-canvas och använder WebGL för att komma åt OpenGL.


   
SvaraCitera

Bajwa:

Men vad tycker ni om spel biten?

Spelbiten är nog mest proof-of concept. Det är inte svårt att fixa ett 3d-spel – typ schack – om man nu vill. Alla delar till det finns nog lätt tillgängliga och det är bara plocka ihop i lämpligt programmeringsspråk.

Bajwa:

Sa bara det här med Wine för Chrome OS på skämt men det kanske är en sanning, några funderingar?

Du har nog inte läst på om ChromeOS och Wine. ChromeOS är bara en webbläsare ovanpå en linuxkärna. Bara en webbläsare. Wine emulerar windows-API:er och låter operativsystemet körs Windows-binärer. ChromeOS kör inte windowsbinärer utan endast webbappar.

- - - - - - - - - - - - - - - - - Sammanslagning 1 - - - - - - - - - - - - - - - - -

Bajwa:

Vet du vilken det är? Skulle jättegärna ha den distrubitionen.

Finns ett par datorleverantörer som exprimenterat med att bygga in dem.


   
SvaraCitera
Åtta

Bajwa:

Vet du vilken det är? Skulle jättegärna ha den distrubitionen.

Det är bara att googla på minimal Linux eller instant-on Linux så hittar du säkerligen mycket.

För att få de riktigt snabba boottiderna (<10 sekunder) så räcker det dock inte med att bara installera en viss distribution på din dator, utan då krävs det att du har viss hårdvara. Det finns en del moderkort som har instant-on Linux förinstallerat så att du kommer ut på internet medan ditt andra operativsystem bootar.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Hampie:

ChromeOS kör inte windowsbinärer utan endast webbappar.

åfan.

Åtta:

Det är bara att googla på minimal Linux eller instant-on Linux så hittar du säkerligen mycket.

Tack så mycket.

- - - - - - - - - - - - - - - - - Sammanslagning 1 - - - - - - - - - - - - - - - - -

Åtta:

Det är bara att googla på minimal Linux eller instant-on Linux så hittar du säkerligen mycket.

Hittar inget förutom mandriva instant-on vilket kostar pengar.

Får bli Xubuntu.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Bajwa:

Är detta noda stöten för Linux? Har Apple revansch mot Windows nått sitt slut?

Tror inte att det kommer slå igenom. Linux är redan så awesome att det blir svårt att tillföra nåt vettigt.


   
SvaraCitera

aristoteles:

Linux är redan så awesome att det blir svårt att tillföra nåt vettigt.

Bildredigeringsprogram plz? Modern kontorssvit?


   
SvaraCitera