Aviseringar
Rensa alla

Chrome OS - Google's egna operativsystem med Linux modell?


Ämnesstartare

Ännu en i raden av Googles floppar? Jag hoppas och tror det.


   
SvaraCitera
Åtta

Hampie:

Bildredigeringsprogram plz? Modern kontorssvit?

Hey now. Det här handlade om Chrome OS (som inte heller har någon modern kontorssvit och endast retarderade webapplikationer för bildredigering).


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Använder mer än bara min browser [confused]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Hampie:

Bildredigeringsprogram plz? Modern kontorssvit?

Open office är modern och fin, annars så är ju moln-baserade applikationer poppis så gdocs? Håller inte på med bildredigering men om man absolut måste köra ett program från windows/annat sunkigt operativ så kan man köra kompabilitetslager alternativt virtualisera.


   
SvaraCitera

Åtta:

Hey now. Det här handlade om Chrome OS (som inte heller har någon modern kontorssvit och endast retarderade webapplikationer för bildredigering).

True that. Chrome OS suger fetballe till allat annat än att kolla mailen eller uppdatera sin Twitter.


   
SvaraCitera

En stor fördel med Chrome OS är att du i princip outsourcar all administration av ditt system till Google. Med Windows, OSX eller ett riktigt GNU-system är säkerheten alltid beroende av hur vaksam och kompetent du själv är. Med Chrome OS behöver mormor Agda aldrig bekymra sig om uppgraderingar eller liknande - Google sköter den biten.

Naturligvis betyder det att du även langar över all kontroll över ditt system och din data till Google, vilket är mindre trevligt. iPhone, GMail, etc. visar dock att folk skiter fullständigt i frihet och integritet om de kan få lite bekvämlighet eller shiny i utbyte.

Ni som pratar om att Chrome OS aldrig kommer att funka, "för tänk om man inte har Internet" borde nog testa att komma ut i verkligheten lite. När var senast du inte hade möjlighet att koppla upp dig mot nätet? Chrome OS är avsett för mobila enheter kopplade till WiFi, WiMax och 3G; konceptet "offline" dog för flera år sedan, och kommer inte tillbaka,

Hampie:

Bildredigeringsprogram plz? Modern kontorssvit?

Duger Gimp åt Hollywood duger det nog åt dig med.

- - - - - - - - - - - - - - - - - Sammanslagning 1 - - - - - - - - - - - - - - - - -

borderline:

och det går säkert att hacka det där också så att det inte är säkert för 5 öre.

Tror du på fullt allvar att din dator med Windows, OSX eller GNU/Linux är säkrare än en nedlåst burk med sin lagring på Googles servrar? i lol'd


   
SvaraCitera

Gentlernen:

GMail

vad är felet med gmail?


   
SvaraCitera

Unix > Chrome OS


   
SvaraCitera

Homunculi:

vad är felet med gmail?

Ungefär samma sak som är fel med att du upplåter lagrandet av all din post till någon du egentligen inte litar på, och som regelbundet rotar igenom posten för att lista ut vilken sorts reklam han ska skicka dig.


   
SvaraCitera
tigr
 tigr

Gentlernen:

Ungefär samma sak som är fel med att du upplåter lagrandet av all din post till någon du egentligen inte litar på, och som regelbundet rotar igenom posten för att lista ut vilken sorts reklam han ska skicka dig.

då slipper man ju förhoppningsvis lite jobbig reklam iaf


   
SvaraCitera

Gentlernen:

Ungefär samma sak som är fel med att du upplåter lagrandet av all din post till någon du egentligen inte litar på, och som regelbundet rotar igenom posten för att lista ut vilken sorts reklam han ska skicka dig.

ah, kan du föreslå några bra alternativ?


   
SvaraCitera

Homunculi:

ah, kan du föreslå några bra alternativ?

Nej, tyvärr inte. Det enda "bra" alternativet är att köra sin egen mailserver (eller låta någon man litar till 100% på göra det,) eftersom det är enda sättet att ha kontroll över sin egen post. Jag använder själv GMail just därför att det är bekvämt, dock skulle jag definitivt inte göra det om jag handskades med känslig data.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Gentlernen:

Tror du på fullt allvar att din dator med Windows, OSX eller GNU/Linux är säkrare än en nedlåst burk med sin lagring på Googles servrar? i lol'd

jag vet att mina datorer med windows är helt klart jävligt osäkra men det känns ändå säkrare att ha det ligga på min dator och inte på googles servrar. mina datorer är nog inte lika roliga att försöka komma in på som googles servrar iallafall


   
SvaraCitera

Åtta:

För på egna meriter ser jag inte hur det skulle vara mer attraktivt än de lösningar som redan funnits på marknaden i flera år.

Du glömmer att de andra lösningarna som funnits på marknaden inte har nån större användarbas och ej heller marknadsförts till "Joe Schmoe"-klientelet. Därför spelar inte meriter i sig nån roll, det är huruvida de lyckas roffa åt sig marknaden som är det väsentliga.


   
SvaraCitera
Åtta

Penstrokes:

Du glömmer att de andra lösningarna som funnits på marknaden inte har nån större användarbas och ej heller marknadsförts till "Joe Schmoe"-klientelet.

För ett år sedan så hade Splashtop redan sålts på tiotals miljoner maskiner, till just Joe Schmoe och hans vänner. Jag misstänker att det inte blivit färre sedan dess.

Penstrokes:

det är huruvida de lyckas roffa åt sig marknaden som är det väsentliga.

Ja, givetvis. Det var också därför jag sade att enda anledningen till att jag tror att det skulle komma någonvart var därför att de har Googles pengahögar i ryggen.


   
SvaraCitera