Aviseringar
Rensa alla

Ciggpaket säljer propaganda?


Ämnesstartare

Ser helt massa orelaterade skador som knappast kan uppstå av ciggrökning som finns på alla ciggpaket.

Får de propagera hur som helst eller vad?


   
Citera
Ämnesstartare

Vad menar du med orelaterade skador? Tobaksrökning är väl inte bara relaterat till lungproblem, KOL, astma och allergi utan minst lika mycket hjärt- och kärlsjukdomar och icke att förglömma - alla följdsjukdomar och följdskador som detta kan förorsaka. Som med alkohol med för den delen. Dock inte direkt de sjukdomar jag nämnde.

Lite märkligt, eller ska vi kalla det sjukt, att staten med ena handen försörjer sig på tobaksmissbrukarna i form av alla skatter staten plockar in. Och med andra handen ska vårda alla offer som insjuknar på grund av missbruket. Tumme ned


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

stoner:
Vad menar du med orelaterade skador? Tobaksrökning är väl inte bara relaterat till lungproblem, KOL, astma och allergi utan minst lika mycket hjärt- och kärlsjukdomar och icke att förglömma - alla följdsjukdomar och följdskador som detta kan förorsaka. Som med alkohol med för den delen. Dock inte direkt de sjukdomar jag nämnde.

Lite märkligt, eller ska vi kalla det sjukt, att staten med ena handen försörjer sig på tobaksmissbrukarna i form av alla skatter staten plockar in. Och med andra handen ska vårda alla offer som insjuknar på grund av missbruket. Tumme ned

väldigt dynamiskt


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

stoner:
Vad menar du med orelaterade skador? Tobaksrökning är väl inte bara relaterat till lungproblem, KOL, astma och allergi utan minst lika mycket hjärt- och kärlsjukdomar och icke att förglömma - alla följdsjukdomar och följdskador som detta kan förorsaka. Som med alkohol med för den delen. Dock inte direkt de sjukdomar jag nämnde.

Lite märkligt, eller ska vi kalla det sjukt, att staten med ena handen försörjer sig på tobaksmissbrukarna i form av alla skatter staten plockar in. Och med andra handen ska vårda alla offer som insjuknar på grund av missbruket. Tumme ned

Jo vi har ett ytterst märkligt system, staten tjänar på människors missbruk.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Maymay: Jo vi har ett ytterst märkligt system, staten tjänar på människors missbruk.

Inte för att jag iof sig tror att det är en lösning, men på sikt tror jag att tobak kommer att förbjudas och kriminaliseras. I dag 1 juli trädde väl en lag i kraft som förbjuder tobaksrökning på massa offentliga platser. Ungefär samma lag gäller väl i dag i många europeiska länder.

Men å andra sidan, förbjuds och kriminaliseras tobak så får väl maffian ytterligare en stor inkomstkälla vid sidan om hela knarkindustrin. Så det är en svår fråga och ett svårt problem det där.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

stoner:

Inte för att jag iof sig tror att det är en lösning, men på sikt tror jag att tobak kommer att förbjudas och kriminaliseras. I dag 1 juli trädde väl en lag i kraft som förbjuder tobaksrökning på massa offentliga platser. Ungefär samma lag gäller väl i dag i många europeiska länder.

Men å andra sidan, förbjuds och kriminaliseras tobak så får väl maffian ytterligare en stor inkomstkälla vid sidan om hela knarkindustrin. Så det är en svår fråga och ett svårt problem det där.

Tror ändå samhällets välmående hade förbättrats om man kriminaliserade Tobaks produkter och alkohol. Det har bara negativa effekter på vår redan dåliga välfärd.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

daygamer: Ser helt massa orelaterade skador som knappast kan uppstå av ciggrökning som finns på alla ciggpaket.

Detta baserar du på vad?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Lav:

Detta baserar du på vad?

Ser äckliga bilder som att folks fötter har ruttnat som om detta uppstod på mount everest där de blev av med skorna och andra där de kapar av benen o satan vet vad


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

daygamer:

Ser äckliga bilder som att folks fötter har ruttnat som om detta uppstod på mount everest där de blev av med skorna och andra där de kapar av benen o satan vet vad

Nu har jag knappt sett ciggpaket men de jag sett så har det oftast varit lungor och tänder som visats upp. Men ja, skiten från rökning kan spridas till resten av kroppen beroende på vad man drabbas av.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Maymay: Tror ändå samhällets välmående hade förbättrats om man kriminaliserade Tobaks produkter och alkohol. Det har bara negativa effekter på vår redan dåliga välfärd.

Jag är ju tämligen säker på att tobak förbjuds globalt framöver. Kanske inte under vår livstid men på sikt. Om de inte kan uppfinna en produkt som inte behöver inandas. Nikotinplåster och liknande produkter är väl i vart fall något i rätt riktning. Jag vet ärligt talat inte nikotinets påverkan på kroppen som sådant.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

stoner:

Jag är ju tämligen säker på att tobak förbjuds globalt framöver. Kanske inte under vår livstid men på sikt. Om de inte kan uppfinna en produkt som inte behöver inandas. Nikotinplåster och liknande produkter är väl i vart fall något i rätt riktning. Jag vet ärligt talat inte nikotinets påverkan på kroppen som sådant.

Ja asså om man uppfan alkohol i nutid och tobaks produkter hade de klassificerats som droger på direkten.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

eller så kommer allt tillåtas, staterna kommer bara ge upp, "fuck it" kommer de säga, "låt asen droga ihjäl sig"

det är min dröm och den kan ingen ta ifrån mig Galen


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Maymay: Ja asså om man uppfan alkohol i nutid och tobaks produkter hade de klassificerats som droger på direkten.

Garanterat! Det kan du vara 100% säker på!

tony switchblade: eller så kommer allt tillåtas, staterna kommer bara ge upp, "fuck it" kommer de säga, "låt asen droga ihjäl sig"

Den stora ekonomiska frågan är väl om intäkterna (skatterna) är högre än vad vårdkostnaderna är för att vårda alla offer? Samt naturligtvis minskade skatteintäkter för förlorad arbetsinkomst på grund av alla följdsjukdomar som rökningen förorsakar.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

stoner: Den stora ekonomiska frågan är väl om intäkterna (skatterna) är högre än vad vårdkostnaderna är för att vårda alla offer? Samt naturligtvis minskade skatteintäkter för förlorad arbetsinkomst på grund av alla följdsjukdomar som rökningen förorsakar.

Sen har vi det här med den fria viljan som också måste tas i beaktande


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

tony switchblade: Sen har vi det här med den fria viljan som också måste tas i beaktande

Syftar du på den fria viljan "för" eller den fria viljan "mot"? Betänk att folkets vilja i nästan alla demokratier väger inte lika tungt som statsapparatens och politikernas vilja. Vill politikerna något så genomför dom det och ger blanka fan i vad folket tycker. På gott och ont.

I Sverige kan vi ta folkomröstningen om högertrafiken som exempel. Folket röstade NEJ till högertrafik i folkomröstning 1955. Ändå infördes högertrafik 1967 vilket iof sig var bra. Tumme upp


   
SvaraCitera