Aviseringar
Rensa alla

Cintiq ritskärm


Ämnesstartare

OKk så jag har funderingar på att köpa en wacom cintiq efter mitt sommarjobb, jag vet däremot inte om jag ska gå på den dyraste eller köpa en inte fullt så dyr.

Har kollat på den här men undrar om det är lite overkill?:
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=648265#accessories

Pengarna kommer jag har sparat upp till, men om det dyraste är bäst eller om det finns andra modeller som är bättre vet jag inte?

Någon som har erfarenhet?


   
Citera

stoffe93:

?

Har ingen erfarenhet med 20K för en ritplatta? Känns väldigt overkill faktiskt. Vet inte vad som är speciellt med den.

På en annan hemsida har en person skrivit om att han fick en ritbräde i jul o nyligen provade den. Jag kollade upp den och här kan du se den på prisjakt. Betydligt billigare och verkar vara väldigt bra om jag går efter en av omdömena i alla fall. Recensionerna verkar inte dåliga heller.
Kika på den kanske?


   
SvaraCitera
Zsasz

Knarko:

Har ingen erfarenhet med 20K för en ritplatta? Känns väldigt overkill faktiskt. Vet inte vad som är speciellt med den.

Citriq 24HD är Wacoms senaste ritplatta har jag för mig, den har inbyggd skärm så man kan se exakt vad man gör i realtid utan att behöva räkna ut hur långt ett streck ska bli genom att titta på datorskärmen, det gör det mer likt att rita på riktigt så att säga, lite som en ipad med samma tryckkänslighet som en top-of-the-line ritplatta.

stoffe93:

Har kollat på den här men undrar om det är lite overkill?:

stoffe93:

Någon som har erfarenhet?

Vad ska den användas till?, Är det din första ritplatta så känns det lite overkill, en ritplatta med skärm har jag bara sätt användas av t.ex. professionella illustratörer.

Själv har jag en gammal nu nedlagd serie av wacoms plattor, visst den är inte den bästa men den fungerar alldeles utmärkt, för den gav jag ~500kr, om du ska arbeta någorlunda professionellt så kan du få en bra ritplatta för någon tusenlapp.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Knarko:

Har ingen erfarenhet med 20K för en ritplatta? Känns väldigt overkill faktiskt. Vet inte vad som är speciellt med den.

Det speciella med ritplattan är just att den har inbyggd skärm sådana ritplattor/ritskärmar brulkar inte vara billigare än 10 k.

Knarko:

På en annan hemsida har en person skrivit om att han fick en ritbräde i jul o nyligen provade den. Jag kollade upp den och här kan du se den på prisjakt. Betydligt billigare och verkar vara väldigt bra om jag går efter en av omdömena i alla fall.

Jo jag har sett den, men känns som det blir lättare med ritskärm, hade funderingar först att köpa den men ritskärmen lockade för mycket.

Zsasz:

Vad ska den användas till?, Är det din första ritplatta så känns det lite overkill, en ritplatta med skärm har jag bara sätt användas av t.ex. professionella illustratörer.

Det blir min tredje ritplatta, har haft en wacom på a6 storlek, nu har jag wacom bammbo på a5 tror jag. Jag har planerat att jobba med att teckna och jag söker in till en högskola för speldesign och grafik snart. Jag är helt hundra på att det ska vara just en cintiq men vet inte om den dyra är för mycket. Å andra sidan vill jag inte köpa en billig för att bara om något år märka att jag måste köpa en dyrare.

Zsasz:

Själv har jag en gammal nu nedlagd serie av wacoms plattor, visst den är inte den bästa men den fungerar alldeles utmärkt, för den gav jag ~500kr, om du ska arbeta någorlunda professionellt så kan du få en bra ritplatta för någon tusenlapp.

Den jag har nu kostade ca 2000, den är bra men den räcker inte rikigt, känner mig begränsad med den.


   
SvaraCitera
Zsasz

stoffe93:

Den jag har nu kostade ca 2000, den är bra men den räcker inte rikigt, känner mig begränsad med den.

Ja då kan det ju vara en bra idé med en uppgradering.

stoffe93:

Jag är helt hundra på att det ska vara just en cintiq men vet inte om den dyra är för mycket.

Har du tittat på alla alternativen?,, Finns ju ett antal ritplattor med bildskärm som inte är gjorda av wacom, visst jag kan ju inte neka att en 24HD verkar extremt skön att använda, men steget från en ~2000kr platta till en 24HD är fortfarande extremt, jag menar, bara steget mellan en Citiq 14WX (aktiv yta på A4, 2kg) och en Citiq 24HD (dubbel storlek på den aktiva ytan) är sjukt, priset är ju mer än det dubbla, för det första, har du verkligen användning för en A3+ storlek?, Eller hade det faktiskt räckt med en i A4 storlek?, sedan, har du plats till den?, Den är inte en liten pjäs, det är inget man precis vill böra med sig fram och tillbaka från arbetsplatsen (~14kg och bara lite mindre än ett A1 papper, aktiv yta en bra bit större än ett A3).

Det är ju i slutet helt upp till dig, ett råd när du väl valt vilken du vill köpa är att inte köpa den från komplett.se, och det är inte bara pga faktumet att dem oftast är sjukt dyra,

​​​Ciniq 24HD @ Pixmana = 20035kr

​​​Cintiq 12WX @ Pixmania = 8429kr

EDIT: 😀
Image


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Zsasz:

Det är ju i slutet helt upp till dig

Tack för åsikterna :D, det är svårt att veta vad som är bäst, man vill ju inte göra ett dåligt köp.

Men du har ingen aning vad som är skillnaden på 24HD och 21 UX förutom att den är mindre?
länk:
http://www.pixmania.se/se/se/5310275/art/wacom/ritbord-for-pekpenna-cint.html


   
SvaraCitera
Zsasz

stoffe93:

Men du har ingen aning vad som är skillnaden på 24HD och 21 UX förutom att den är mindre?

Enklast att titta på specifikationerna på wacoms egna sida, här finns deras egna jämförelse mellan deras cintiq modeller.


   
SvaraCitera

Köpte en XP-Pen DECO 02 Pen Tablet för lättare fotoredigering i PS och Lightroom. Har haft ritbordet i ett par dagar och tagit ett tag innan jag känt mig bekväm med att jobba med pennan istället för musen.

Tycker om att redigera mina bilder och faktiskt blir det mer kreativt och roligt att göra det med ett ritbord och penna.
https://www.storexppen.com/buy/59.html

XP-Pen Artist 15.6 ritskärm - Fantastiskt verktyg som ger känslan av att rita med penna på papper – inklusive fördelarna med ett helt digitalt arbetsflöde. Rita direkt på en LCD-skärm utan att något kommer i vägen, med riktigt bra penna och många nivåer av tryckkänslighet. Fungerar ungefär som en intuitiv XP-Pen DECO på steroider med inbyggd skärm och ställbart stöd.

https://www.storexppen.com/buy/51.html


   
SvaraCitera

stoffe93:
OKk så jag har funderingar på att köpa en wacom cintiq efter mitt sommarjobb, jag vet däremot inte om jag ska gå på den dyraste eller köpa en inte fullt så dyr.

Har kollat på den här men undrar om det är lite overkill?:
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=648265#accessories

Pengarna kommer jag har sparat upp till, men om det dyraste är bäst eller om det finns andra modeller som är bättre vet jag inte?

Någon som har erfarenhet?

Jag har en XP-Pen Artist 15.6 Pro Sketch Art Tablet med skärm jag är nöjd med. Fungerar ungefär som en intuitiv Wacom Intuos på steroider med inbyggd skärm och ställbart stöd.

Fantastiskt verktyg som ger känslan av att rita med penna på papper – inklusive fördelarna med ett helt digitalt arbetsflöde. Rita direkt på en LCD-skärm utan att något kommer i vägen, med riktigt bra penna och många nivåer av tryckkänslighet.

https://www.storexppen.com/buy/artist-15_6pro.html


   
SvaraCitera