Aviseringar
Rensa alla

cis och hetero normativ skolundervisning


Ämnesstartare

Tja! 
Efter att ha haft biologi och snackat om hur djur kamouflerar sig och ungefär halva klassen (inklusive jagMycket glad) tittar på sidorna med könsorgan istället, en sak som verkar jävligt jobbigt är att det e väldig cisnormativ undervisning och även heteronormativ det står ju inget om transsexualitet inget om homosexualitet eller bisexualitet  (eller några andra läggningar) utom hetero, som tex att det e rubriker som "han" och "hon" och självklart under rubriken han står det ju om att ha kuk om att va ciskille men det står inget om transkillar med pronomen han eller om ickebinära som har pronomen han och under rubriken hon e det ju samma sak fast med cis tjejer och om att ha en livmoder, fitta och mens och inget om transtjejer med pronomen hon eller ickebinära med pronomen hon, sen finns det även bilder på en kuk som preneterar en fitta men ingen bild med två kukar eller med två fittor, jag tycker bara det e så jävla dåligt för jag som tex transkille och jag har fitta och tänder på andra med fitta känner mig ju inte så jävla rättvist behandlad av skolan och känner inte att jag får ta del av utbildningen inom den delen av biologin på samma sätt som cis och hetero kan, jag tycker det bara e förjävligt


   
Citera

Det är för att det är påhitt. Påhittade saker bör inte undervisas i skolan


   
SvaraCitera

För att det trots allt finns något som kallas för biologiskt kön och därför står det man över den som har kuk och kvinna över den som har fitta. Dom menar alltså vad man biologiskt är, inte vad man känner sig att man är.

pommes045: sen finns det även bilder på en kuk som preneterar en fitta men ingen bild med två kukar eller med två fittor

Dom förklarar antagligen hur fortplantning går till? 


   
SvaraCitera
Roloch

Jag tror att undervisningen bara utgår ifrån ett biologiskt perspektiv där hanarna har spermier medans honorna har äggen. Cis och trans och alla andra ord som jag inte direkt har någon större koll hör egentligen inte hit. Biologin bygger på förståelse hur naturen fungerar, varför då blanda in människors syn på vad dem vill bli benämnda som.


   
SvaraCitera
Roloch

Getrekt:
För att det trots allt finns något som kallas för biologiskt kön och därför står det man över den som har kuk och kvinna över den som har fitta. 

Dom förklarar antagligen hur fortplantning går till? 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Nästa tråd namn blir ju "forumet transfobiskt"


   
SvaraCitera

pommes045:
Nästa tråd namn blir ju "forumet transfobiskt"

Hur var det jag påstod transfobiskt? 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Roloch:
Jag tror att undervisningen bara utgår ifrån ett biologiskt perspektiv där hanarna har spermier medans honorna har äggen. Cis och trans och alla andra ord som jag inte direkt har någon större koll hör egentligen inte hit. Biologin bygger på förståelse hur naturen fungerar, varför då blanda in människors syn på vad dem vill bli benämnda som.

Fast ska inte alla elever kunna ta del av den undervisningen då


   
SvaraCitera
Roloch

pommes045:

Fast ska inte alla elever kunna ta del av den undervisningen då

Jo, vem säger att dem inte kan? Du var väll där och tog del utav den? 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Getrekt:

Hur var det jag påstod transfobiskt? 

Inte det du påstod kanske,förutom "man har kuk och kvinna har fitta"' 


   
SvaraCitera

pommes045:

Inte det du påstod kanske,förutom "man har kuk och kvinna har fitta"' 

Jag undrar vilket betyg du har i läsförståelse..

Läs om det jag skrev igen tack.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Roloch:

Jo, vem säger att dem inte kan? Du var väll där och tog del utav den? 

Fast varför ska undrvisningen bara handla om vissa elever bara för att tex jag har fitta och tänder på andra med fitta ska jag väll också kunna få veta hur man kan ha sex på ett säkert sätt eller?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Getrekt:

Jag undrar vilket betyg du har i läsförståelse..

Läs om det jag skrev igen tack.

Jag e bäst i hela min klass på läsförståelse, jag vet att du skrev att det va från ett biologiskt psepektiv men vafan...


   
SvaraCitera

pommes045: tänder på andra med fitta ska jag väll också kunna få vara hur man kan ha sex på ett säkert sätt eller?

tror inte att säkert sex är något som ingår i undervisningen för tolvåringar, vänta till högstadiets sexualundervisning istället


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Inte Jung:

tror inte att säkert sex är något som ingår i undervisningen för tolvåringar, vänta till högstadiets sexualundervisning istället

Vår lärare har sagt att vi ska jobba med det framåt jul nångång


   
SvaraCitera